حجت الاسلام هادی قبادی روز چهارشنبه درجلسه شورای تخصصی سیاستگذاری کتابخانه‌های تخصصی قم افزود: این گردهمایی با هدف معرفی و آشنایی با کتابخانه‌های تخصصی کشور و استان ترتیب می‌یابد.

وی بیان داشت: کتابخانه‌های تخصصی استان قم از ظرفیت‌های برجسته علمی برخورداراست که درسطح کشور کم نظیر میباشد.

وی خاطرنشان کرد: نهاد کتابخانه‌های تخصصی قم ظرفیت و زیرساخت لازم را در پیشبرد اهداف بیانیه گام دوم را دارد.

قبادی در ادامه گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور ۱۲ مرکز درسطح‌ شور دارد و  سیزدهمین مرکز اسناد و کتابخانه ملی به زودی در قم راه اندازی می‌شود.

۴۰ کتابخانه تخصصی قم  با مجمع «مکتا» همکاری می کنند

مدیر کتابخانه آیت الله حائری مدرسه فیضیه قم نیز بیان کرد:مجمع کتابخانه های تخصصی قم«مکتا» برای دسترسی بیشتر به منابع با تعامل ۴۰ کتابخانه از سال ۹۳ فعالیت خود را آغاز کرده‌است.

حسن رجبیان گفت:‌ به اشتراک‌گذاری منابع و تبادل پژوهشگران از اهداف مهمی بوده که مجمع کتابخانه های تخصصی قم«مکتا» به دنبال آن است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین صرفه جویی درهزینه‌ها و تبادل تجربیات مدیران کتابخانه‌های تخصصی استان قم از دیگر اهداف راه اندازی چنین نهادی در سطح استان می‌باشد.

رجبیان گفت: درمجمع «مکتا» هیچ امری به هیچ یک از کتابخانه‌های تخصصی استان تحمیل نشده و هزینه جانبی به کتابخانه ها تحمیل نمی‌شود.

دسترسی بیشتر به منابع هدف مجمع کتابخانه های خصوصی قم است

وی در ادامه بیان داشت: کتابخانه‌هایی در سطح دنیا موفق‌تر هستند که دسترسی به منابع علمی در  آنها از مالکیت فیزیکی کتابها بیشتر باشد.

قبادی اضافه کرد: بر همین مبنا مجمع مکتا، در مسیر افزایش ظرفیت دسترسی به منابع علمی گام برداشته و تعامل و تبادلات خود را با مراکز علمی افزایش می‌دهد.

مدیر کتابخانه آیت الله حائری مدرسه فیضیه قم  نیز گفت:‌ قم به عنوان قطب علمی و فرهنگی کشور جایگاه ویژه ای در عرصه کتاب و کتاب‌خوانی دارد.

وی تصریح کرد: قم از نظر ناشران و کتابخانه های عمومی، خصوصی و تخصصی مهمترین تراز و شاخص فرهنگ کتاب خوانی در سطح کشور می‌باشد.

قبادی اضافه کرد: غنای بسیاری از کتابخانه‌های شخصی موجود درقم از کتابخانه‌های عمومی و تخصصی بیشتر است.

رجبیان گفت:‌ توسعه تکنولوژی‌های نو و افزایش قیمت نشر درسال‌های اخیر اقبال به کتاب را دربین مردم کاهش داده است.

وی تصریح کرد: دراین شرایط باید برای جلوگیری از رکود حوزه کتاب و کتابخوانی حمایت از ناشران و نهاد کتابخانه‌ها بیشتر شده‌است.

وی گفت: با افزایش قیمت نشر و تمام شده کتاب، امکان خریداری، نگهداری و توسعه کتابخانه‌های تخصصی با مشکل روبه رو شده‌است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.