محمدعلی سلامی روز چهارشنبه درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: طی سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای درقم انجام‌شده است و اکنون تعداد قابل‌توجهی از کشاورزان استان، به این روش کشت روی آورده‌اند.

وی افزود: کیفیت محصولات گلخانه‌ای تولیدشده درقم مرغوب است و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی بر نحوه فعالیت گلخانه‌های مستقر در مناطق مختلف استان به‌صورت مستمر نظارت می‌کنند.

وی ادامه داد: اکنون حجم تولیدات گلخانه‌ای در قم رو به افزایش است و برای مدیریت اقتصادی این روش کشت،‌ باید بازارهای جدید برای فروش مناسب این محصولات ایجاد شود.

سلامی گفت:‌ کشاورزی درقم با چالش‌های مهمی همچون سختی دسترسی به منابع آبی و تنش‌های آب و هوایی روبه‌روست که با کشت گلخانه‌ای می‌توان این شرایط را تحت کنترل قرارداد و محصولی باکیفیت را تولید کرد.

وی اظهار داشت: یکی از مشکلات همیشگی کشاورزان،‌ داشتن استرس فراوان از تغییرات شدید دمایی و آسیب‌های ناشی از آن شامل گرمازدگی و سرمازدگی محصولات است که در روش کشت گلخانه می‌توان با مدیریت دمای محیط این مشکل را به حداقل رساند.

وی ادامه داد: البته برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای درقم باید به دنبال ایجاد گلخانه‌های استاندارد و دارای شرایط لازم برای تولید محصولات باکیفیت کشاورزی باشیم تا جایگاه آن در بازارهای ملی و بین‌المللی ارتقا یابد.

در بخش کشاورزی کل زمین‌های قابل‌کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل‌کشت کشور هست؛ مجموع کشت سبز استان شامل ۲۱ هزار هکتار باغ و ۴۴ هزار هکتار زراعت است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۵۰۰ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.