شب یلدا یا شب چلّه یکی از کهن ترین جشن های ایرانی است که در آن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روز که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته می شود و خانواده های ایرانی در این شب، در کنار یکدیگر و افراد مسن خانواده جمع می شوند، انار و هندوانه و آجیل میل کرده، شاهنامه می خوانند و فال حافظ می گیرند.

اما آنچه همواره در فرهنگ و آموزه های ایرانی و اسلامی به آن توجه داده شده است، ضرورت فهم و درک فلسفه و چرایی برگزاری چنین جشن ها و مناسبت های ملی و مذهبی است و شب «یلدا» نیز که به معنای «تولد و زایش» است، با نگاهی عمیق تر، ما را به سمت روشنی، برکت و قداست طبیعت رهنمون می سازد.

همانگونه که پیامبر اکرم(ص) می فرمایند «زمین را خوب نگه دارید که گویی مادر شماست»، ما هم باید در چنین مناسبت ها و رسومی که به جهت صله ارحام، احترام به کهنسالان و یادآوری فرهنگ اصیل ایرانی، بسیار ارزشمند است، توجه و دقت بیشتری نسبت به پیرامون خود و آنچه موجب تخریب طبیعت و محیط زیست می شود، داشته باشیم.

در شب یلدا، هنگامی که تفألی به دیوان حافظ می زنیم، باید یادمان باشد که تمثیل ها و استعاره ها در ادبیات کهن فارسی، مشحون از مظاهر طبیعت و تمجید مواهب الهی بوده و یا هنگامی که شاهنامه خوانی می کنیم، خاطرمان باشد که از دیدگاه فردوسی بزرگ، حتی آزردن مور دانه کش هم ناشایست است، چه رسد به کشتن و از میان برداشتن جانداران.

از این رو در شب یلدا برای احترام هر بیشتر به طبیعت و نعمت های بیکران خداوند متعال، باید از اسراف در مواد غذایی، و زیاده روی در مصرف آب و انرژی و تولید انبوه پسماندها جلوگیری کنیم؛ ما می توانیم چه با صرفه جویی آب کمتری استفاده کرده، یکی دو لامپ و دستگاه برقی اضافه را خاموش کنیم و به جای افزایش دمای اتاق، از پوشاک گرمتری استفاده کنیم.

چیدن سفره شب یلدا با انواع خوراکی ها و تنقلات یکی از آیین های این شب بیادماندنی است، اما یادمان باشد که «پلاستیک قاتل خاموش طبیعت» است، بنابراین بهتر است در این شب، هر چه کمتر از سفره و ظروف یکبار مصرف پلاستیکی استفاده کرده و ظروف چینی و کریستالی که در طول سال در ویترین و کابینت منازل خاک می خورند را جایگزین آنها کنیم.

در پایان آنچه بسیار اهمیت دارد و در اینگونه جشن ها و مناسبت ها برای یکدیگر آرزو می کنیم، «سلامتی» است که بدون تردید این سلامتی و امنیت، در گرو داشتن محیط زیستی پاک و سالم است که برای تحقق و دستیابی به این مهم، همه شهروندان باید دغدغه، تعهد و مشارکت جدی و مؤثر داشته باشند.

8146

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.