حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی عراقی روز پنجشنبه در آیین تودیع و معارفه مدیران سابق و جدید حوزه‌های علمیه خواهران کشور، با اشاره به این‌که رهبر معظم انقلاب در دیدار سال گذشته با مردم قم نسبت به وضعیت فرهنگی این شهر ابراز نگرانی کردند، افزود: برای قم با آن سابقه، عظمت و نقشی که در انقلاب داشته، چه اتفاقی افتاده که رهبر معظم انقلاب از این‌که وضعیت فرهنگی قم دلش به درد آمده، اعلام‌خطر کردند و هشدار دادند.

وی با بیان این‌که از خودمان سوال کنیم برای رفع نگرانی و دغدغه رهبر معظم انقلاب چه کرده‌ایم؟ تصریح کرد: اگر اراده و عزم جدی وجود داشته باشد،‌ می‌توانیم بااین‌همه ظرفیت و نیروی انقلابی مدارس، طلاب و اساتید که در قم وجود دارد، این مساله را به‌سادگی حل کنیم.

وی تصریح کرد: بنده معتقد هستم حتی میان کسانی که به حجاب  بی اعتنا هستند نیز ۹۵ درصد،‌ دشمنی با این اصل ندارند و تنها پنج درصد (از همین یک درصد بی اعتنا) است که باید به نیروی انتظامی و دادگاه سپرد.

محمدی عراقی با بیان این‌که شنیدن و دیدن صحنه‌هایی از بدحجابی در قم قلب انسان را پر از خون می‌کند، گفت: این مساله کار دشمن است، می‌خواهد جوانان فاسد شوند تا دشمن بتواند حکومت کند.

وی تاکید کرد: اگر اراده‌ای باشد همین تعداد خواهران به‌سادگی می‌توانند مساله عفاف و حجاب را در قم آن‌چنان نهادینه کنند که مثل گذشته، اگر کسی هم عامل دشمن است،‌فضا به وی اجازه ندهد که بدون چادر در قم حرکت کند.

وی با اشاره به این‌که مسلمانان ۶۰۰ سال در اروپا حکومت کردند، گفت: غربی ها اعتراف می‌کنند که این حکومت ۶۰۰ ساله اسلامی (در اندلس) را با زن و شراب ساقط کردیم؛ درست است امروز ابزار عوض‌شده ولی سیاست دشمن همان است.

رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب در قم تاکید کرد: ما می‌توانیم ظرف یک سال با برنامه‌ریزی این مشکل را حل کنیم، حوزه علمیه خواهران مخاطب رهبر معظم انقلاب هستند و باید نشان دهند که این توانایی را دارند.

وی ادامه داد: باید کاری کنیم که رهبر معظم انقلاب خیالش از قم راحت باشد و نگذاریم قم حرم و حریم اهل‌بیت(س) به دست دشمن بیفتد.

وی در ادامه گفت: با عنایت به این‌که در اساسنامه حوزه علمیه خواهران و جامعه الزهرا(س)، تفکیک وظایف و نحوه ارتباط این دو نهاد به هم مشخص و ابلاغ شد، امیدواریم با اجرای اساسنامه جدید، شور و نشاط، هم‌افزایی و همکاری بهتری بین مراکز به وجود آید و انتظارات و مطالبات رهبر معظم انقلاب را برآورده نمایند.

محمدی عراقی به بیانیه گام دوم انقلاب اشاره و بیان کرد: این بیانیه باید در تمام برنامه‌ریزی‌ها و مطالعات به‌ویژه در حوزه‌های علمیه موردتوجه خاص قرار گیرد و وظیفه حوزویان و پژوهشگران حوزوی است که مبانی قرآنی، فقهی و ریشه‌های دینی گام دوم انقلاب را برای خود و دیگران تبیین نمایند.

وی اضافه کرد: بر اساس این بیانیه ما در مرحله دولت سازی و جامعه پردازی قرار داریم که باید به ۱۰ شاخص جامعه دینی در قرآن که شامل اسلام، ایمان، قنوت، صدق، صبر، خشوع، تصدق، صیام، حفظ عفاف و ذکر کثیر خداوند می‌باشد توجه ویژه شود.

محمدی عراقی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که حوزه‌های علمیه خواهران در ماهیت، هدف و کارکرد تفاوتی با حوزه علمیه برادران ندارد، گفت: باوجود این‌که محافل دینی خواهران در اختیار طلاب خواهر است، ولی همچنان عقب‌ماندگی‌هایی در برخی عرصه‌ها وجود دارد.

وی تاکید کرد: هزاران استاد، فیلسوف و محققی که در حوزه علمیه خواهران تربیت‌شده‌اند، باید بتوانند ثمرات و توانمندی‌های خود را به جامعه تعمیم دهند و مراکز آموزشی خواهران در تسخیر فارغ‌التحصیلان حوزه علمیه خواهران باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور نیز گفت: موقعیت و جایگاه حوزه علمیه خواهران کشور در قم و ضرورت ارتباط این نهاد با مدیریت استان، چالش‌ها و انتظاراتی را به وجود می‌آورد که مدیران باید هوشیارانه به این مساله بپردازند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالکریم بهجت پور افزود: مدیران جدید باید به تجربه، قابلیت و توانایی مدیران استان تکیه نمایند.

وی با بیان این‌که تمام مراکز بدانند که مدیریت استان قم با قوت و قدرت با مسئولان صاحب توانایی و تجربه اداره می‌شود، ابراز امیدواری کرد: مدیر استان قم این تصمیم در صفحه میدانی پیاده شود، هرچه استان‌ها و مدارس قوی‌تر شوند، حوزه بزرگ‌تر می‌شود.

وی تصریح کرد: نگاه خودم این‌گونه بود که مدیریت جامعه الزهرا(س) و حوزه علمیه خواهران یکی باشد، ولی به دلیل مشکلاتی نتوانستیم این طرح را عملی کنیم.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه علمیه خواهران نیز گفت: در بافت اندیشه شیعی همیشه کنش‌های علمی زنان وجود داشته و مبانی نظری این اندیشه بر این بوده که این کنش‌های علمی تنومند شوند، گرچه شرایط کاهنده و کوبنده شیعه در طول تاریخ مانع از این امر شد.

فریبا علاسوند افزود: علائمی در دین وجود دارد که اصولا نشان‌دهنده این است که سیاست اصلی مکتب اهل‌ بیت(س)، آگاه کردن زنان است، زیرا آگاه کردن زنان یعنی آگاه کردن نسل و نمی‌شود زنان را جاهل نگهداشت، اما از جامعه توقع بلوغ و بصیرت داشت.

وی تاکید کرد: اگر همه ساختارها عالی و دست‌به‌کار باشند، اما ما طلاب به‌عنوان کسانی که موضوع اصلی آگاهی و دانشمندی هستیم، دست به اقدام‌های قوی و بزرگ نزنیم، هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

در این آیین از تلاش‌های حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا ضمیری قدردانی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین تهرانی به‌عنوان مدیر جدید حوزه علمیه خواهران استان قم منصوب شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.