حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی عباسی روز یکشنبه در آیین افتتاح سومین نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای پژوهشی جامعه المصطفی، افزود: جامعه المصطفی به‌عنوان نهادی برآمده از حوزه‌های علمیه و بر پایه نظام‌های دانشگاهی، از مراکزی است که نمونه وحدت عملی حوزه و دانشگاه می‌باشد.

وی بیان کرد: گرچه در چهار دهه پس از انقلاب اسلامی تولید علم و پژوهش در حوزه‌های علمیه از شتاب قابل قبولی برخوردار بوده است، ولی به ضعف‌ها، کمبودها و کاستی‌ها نیز اذعان داریم.

وی افزود: قبول داریم نسبت به وضع مطلوب راه درازی در پیش است و هنوز کارهای انجام‌نشده فراوانی وجود دارد که باید در مراکز علمی و پژوهشی حوزه علمیه و جامعه‌المصطفی‌العالمیه انجام شود.

عباسی بابیان این‌که گاهی شنیده می‌شود نسبت به این دستاوردها ارزیابی‌های غیردقیقی صورت می‌گیرد، ادامه داد: به نظر می‌رسد برخی از این داوری‌ها ناشی از عدم اطلاع دقیق از فعالیت‌های صورت گرفته و دستاوردهایی است که حوزه‌های علمیه در این چهار دهه داشته‌اند.

وی تصریح کرد: در حوزه علوم اسلامی، فقه، کلام، علوم قرآنی، علوم حدیثی، مطالعات تاریخی، پاسخ به شبهات، زنده کردن میراث و دائره‌المعارف‌نگاری در این چهار دهه پس از انقلاب اسلامی محصولات قابل‌عرضه زیادی تالیف شده است.

وی ادامه داد: کارهای صورت گرفته تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد و نیازمند داشتن نظام‌نامه جامع پژوهشی است تا نقشه راهی برای فعالیت‌های پژوهشی المصطفی در عرصه‌های مختلف باشد.

رییس جامعه‌المصطفی‌العالمیه با تاکید بر این‌که باید طرح‌ها و برنامه‌هایی از طریق هم‌افزایی با سایر مراکز علمی تهیه شود، گفت: تربیت نیروی انسانی توانمند، متخصص و آشنا به علوم و مهارت‌های پژوهشی از دیگر الزاماتی است که باید برای ارتقای پژوهش در میان دانش‌آموختگان انجام شود.

وی با اشاره به این‌که وجه ممیزه المصطفی باید ناظر به نیازهای بین‌المللی باشد، بیان کرد: آنچه این نهاد حوزوی را به‌عنوان مرکز علمی بین‌المللی در مباحث آموزشی و پژوهشی متمایز می‌کند، رویکرد بین‌المللی آن است.

وی بابیان این‌که برای تمدن سازی اسلامی، نیاز به پژوهش‌های راهبردی با نگاه بین‌المللی داریم، افزود: تمدن جدید اسلامی در صورتی محقق می‌شود که همه اجزای پیکره جامعه‌اسلامی در درون این تمدن سازگاری پیدا کند.

به گفته وی، توسعه نظام ارزیابی بومی در پژوهش‌ها، ارتباط با سایر مراکز علمی، تبیین متون آموزشی و آشنایی و فرصت زبانی در المصطفی که می‌تواند باعث تسهیل در نشر، توزیع و ترجمه آثار علمی شود، از الزامات در تدوین نظام‌نامه جامع پژوهشی المصطفی می‌باشد.

در این آیین از آثار مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی رونمایی شد و سومین نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای پژوهشی جامعه المصطفی با حضور ۳۰ مرکز زیرمجموعه المصطفی گشایش یافت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.