به گزارش روز سه‌شنبه مرکز خبر حوزه، دیمیتری الکساندر کیس در دیدار رئیس جامعه المصطفی در قم ابراز امیدواری کرد که ارتباطات علمی بین جامعة‌المصطفی و دیگر مراکز علمی ایران و یونان بیش‌ازپیش تقویت شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های گسترده جامعةالمصطفی اذعان داشت: از وجود چنین مرکز عظیم علمی و ظرفیت‌های گسترده علمی آن اطلاع نداشته‌ام.

وی اظهار امیدواری کرد: تعداد دانشجویان یونانی در این نهاد علمی بین‌المللی افزایش یابد و آنان بتوانند از ظرفیت‌های مثال‌زدنی جامعةالمصطفی به‌خوبی بهره‌مند شوند.

سفیر یونان در ایران بر لزوم تقویت هر چه بیشتر گفت‌وگوهای ادیانی تاکید کرد و گفت: در این عرصه لازم است استادان به شکل عملیاتی حضور داشته باشند و از فرصت‌های علمی بین قم و آتن بهره کافی برده شود.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه نیز در این دیدار گفت: روابط بین یونان و کشورهای اسلامی، خوب است و تعاملات علمی و مناسبی بین ایران و کشورهای اسلامی وجود داشته و دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی عباسی بابیان این‌که یونان نقش پررنگی در تسریع روند پیشرفت علمی جهان اسلام ایفا کرده است، ابراز کرد: در حقیقت، یونان نقطه اتصال تمدن شرق و غرب به شمار می‌آید و این امر جایگاه برجسته‌ای ازنظر علمی برای یونان رقم‌زده است.

وی در ادامه با اشاره به تاکید اسلام بر اهتمام مسلمانان به دانش‌اندوزی، خاطرنشان کرد: در میان مذاهب، اسلام و به‌ویژه مکتب اهل‌بیت(ع)، علاقه فراوانی به فلسفه و علوم عقلی نشان داده است و فلسفه، که بخش زیادی از آن در یونان ریشه دارد، در حوزه‌های علمیه رایج است. 

عباسی ادامه داد: در دنیای اسلام، فلسفه سنتی شاید تنها در حوزه‌هایی همانند حوزه علمیه قم رواج داشته باشد که ارتباط فکری و فرهنگی عمیقی با تفکر یونان دارد.

وی افزود: امروز، فلسفه، یکی از رشته‌های رایج در حوزه علمیه برشمرده می‌شود و در جامعةالمصطفی، که بخش بین‌المللی حوزه علمیه به شمار می‌آید نیز این‌گونه است و چنین استقبال و رویکردی در مراکز علمی دیگر به چشم نمی‌خورد.

رئیس جامعةالمصطفی ضمن اشاره به ارتباط عاطفی و فکری اندیشمندان ایرانی و یونانی، تصریح کرد: این روابط فرهنگی و تاریخی می‌تواند نقش مهمی در ارتباطات ملت و دولت ایران و یونان داشته باشد.

وی، آموزش‌های مجازی و کوتاه‌مدت المصطفی را ظرفیت‌های خوبی برای علاقه‌مندان و اندیشمندان یونان دانست و تاکید کرد: بستر مناسب روحی، روانی و عاطفی بین ایران و یونان می‌تواند در توسعه روابط فی‌مابین موثر باشد. 

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: امروزه و در فلسفه‌های جدید غرب، کمتر از اتفاقات جدید دنیای اسلام در عرصه‌های علمی و فلسفی سخن گفته می‌شود؛ قرائت‌های گوناگونی از اسلام وجود دارد و لازم است بین قرائت عقلانی رایج در قم و قرائت تکفیری تمایز فراوانی قائل شد. از سوی دیگر، باید این تفاوت‌ها را به دنیای غرب بیشتر نشان دهیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.