به گزارش ایرنا، رییس دانشگاه معارف اسلامی در 'کنگره ملی بررسی اندیشه‌های آیت‌الله سبحانی در تبریز' با اشاره به ویژگی‌های برجسته اخلاقی این مرجع عالیقدر، گفت: سخن گفتن از آیت‌الله سبحانی، به دلیل ذوالفنون بودن ایشان، آسان نیست.
حجت‌الاسلام روح الله شاکری با بیان اینکه پرکاری، مطالعه زیاد و نظم فوق العاده از ویژگی‌های آیت الله سبحانی است است، افزود: زمانی که شاگرد ایشان بودم، حداکثر استفاده را از زمان می‌کردند.
وی با بیان اینکه امروز جهان تشیع و اسلام نیاز دارد تا ما در عرصه علمی پرتلاش باشیم، ادامه داد: منش، روش، نوع تالیفات، تنوع ابزاری و علمی استاد، نشان داد که مخاطب را شناخته و برای نیاز مخاطب نوشته‌اند.
حجت الاسلام شاکری با اشاره به بنیان علم کلام توسط آیت‌الله سبحانی، بیان کرد: در ابتدای دهه 70 که برخی شبهات دانشگاه‌ها را در می‌نوردید، علم کلام را بنا نهادند و اکنون بیش از 1500 طلبه فارغ التحصیل از علمی هستند که ایشان بنا نهاد.
وی با بیان اینکه آیت‌الله سبحانی همواره به شاگردانش اهمیت می‌داد، گفت: ایشان نه تنها پاسخگوی مشکلات بودند، بلکه زمینه را هم برای پرسیدن اشکالات فراهم می‌کردند و امروز هم اگر یکی از شاگردانشان، کتابی بنویسند، مقدمه‌ای برای آن می نگارند.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز نیز در این کنگره گفت: آیت الله سبحانی در برابر افکار منحرف و التقاطی درون دینی جهان اسلام و بارش سنگین شبهات برون دینی با برخوردی نقادانه، انجام مذاکرات و مناظرات عالمانه به دفاع از حریم دین و شریعت پرداخت.
حجت‌الاسلام سید محمد علی آل هاشم اظهار داشت: در مرحله اول قرار بود، همایش در سطح بین‌المللی برگزار شود، اما به دلیل عدم موافقت خود ایشان همایش در سطح ملی برگزار شد که البته ایشان به همین هم راضی نبودند.
وی افزود: آیت‌الله سبحانی، اندیشمند معاصر، فقیه، ادیب، متکلم، مورخ و از علمای شاخص جهان اسلام و مکتب تشیع به شمار می‌آید، ایشان، عالمی محقق، محققی دقیق، صاحب نظر، استادی فرزانه و عظیم‌الشان بوده و در راه دفاع از حریم اهل بیت (ع) شب و روز نمی‌شناسند.
وی بیان کرد: آیت الله سبحانی پرورش یافته مکتب درسی بسیاری از بزرگان همچون امام (ره) و آیت‌الله طباطبایی است که در کنار نظریه پردازی و نکته‌نگری در حوزه کلام اسلامی که پایه، اصل و اساس سایر علوم دینی بوده، تمرکز ویژه داشته است.
امام جمعه تبریز اضافه کرد: خلق آثار کم نظیر در حوزه‌های بسیار متنوع و ارایه آرا و نظریه‌های مختلف و مستقل از جمله اقدامات ارزشمندی است که تالیف بیش از 320 جلد کتاب، گواهی بر این ادعا است.
وی در ادامه با اشاره به تاکید آیت الله سبحانی بر پرداختن به نظام سیاسی و رفع خلاء های موجود، افزود: در اواخر قرن بیستم و به یاری خداوند متعال و به یاری مردی از تبار جهاد و مبارزه، بارقه امید در دل مستضعفان روشن شد و نظام دموکراسی و مردم سالاری دینی به جهانیان عرضه شد.
وی با تاکید بر ضرورت وضع احکام و قوانین متناسب با نیازهای مردم و به اقتضای زمان، اظهار داشت: در سال‌های گذشته کارها و تحقیقات زیادی انجام شده است که می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد، مثل پاسخ به این سوال که چگونه قوانین اسلامی می‌تواند پاسخگوی نیازها باشد.
وی بیان کرد: توجه به سرعت تحولات بشر و تغییر نیازها و آثار و تبعات تغییر و تحول در معیشت دنیوی و پیدایش نیازهایی مثل تلقیح مصنوعی، شبیه سازی، نیازهای جدید علوم پزشکی ضروری است.
حجت الاسلام آل هاشم افزود: نه حقیقت آموزه‌های دین اسلام در باب فروعات ساکن بوده و نه نیازمندی‌های دنیوی انسان با ثبات است، اگر انسان امروزی را با انسان اعصار گذشته مقایسه کنیم، هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که فطرت و طبیعت انسان تغییر کرده است و این طبیعت نیازهای ثابتی هم دارد، آنچه که تغییر می‌کند، نیازهای مربوط به محتوای زندگی نیست.
وی همچنین گفت: مخالفان دین و شبهه پراکنان از روی غرض، در خصوص تفکیک بین عقل و دین، شبهاتی ایجاد کردند، در حالی که عقل یکی از حجت‌های شرعی در کنار کتاب و سنت است، هرگز بین این 2 جدایی و فاصله‌ای نیست، حکمی که برخلاف عقل باشد، در اسلام وجود ندارد و اسلام دین عقل و درک است.
استاندار آذربایجان شرقی نیز در این کنگره گفت: جامعه امروز بیشتر از توانمندی و تکنولوژی، نیازمند تفکر و بزرگداشت بزرگانی همچون آیت الله سبحانی است.
محمدرضا پورمحمدی اظهار داشت: رمز موفقیت و پیشرفت کشورهای توسعه یافته تنها وجود تاریخ مکتوبشان نیست، موقعیت جغرافیایی، وجود منابع طبیعی، نژاد، زبان و رنگ پوست هم دلیلی بر تفاوت بین کشورهای پیشرفته با سایرین نیست.
وی با بیان اینکه بسیاری از جوانان جهان سومی که در کشور خودشان چندان موفق نیستند، در سایر کشورها موفق می‌شوند، تاکید کرد: از این نکته می‌توان چنین نتیجه گرفت که تفاوت کشورهای پیشرفته با سایرین، ناشی از دانش و فرهنگ است.
پورمحمدی نتایج برگزاری مراسم تجلیل و بزرگداشت عالمان را مثبت ارزیابی کرد و افزود: چنین همایش‌هایی ما را با عمق تفکر علما آشنا می‌کند.
دبیر کنگره نیز در مراسم افتتاح این مراسم گفت: 64 مقاله به دبیرخانه رسیده بود که برخی از آنها در سطح علمی – پژوهشی، تعدادی در بخش علمی - ترویجی و بخشی هم علمی- تخصصی است که مقالات بخش علمی پژوهشی به صورت سخنرانی و بقیه در قالب پوستر ارایه شد.
حجت الاسلام رحیم شاهدی افزود: محورهای همایش در تبریز مربوط به علوم نقلی شامل تفسیر، فقه و حقوق، اصول فقه، تاریخ، رجال و درایه و در نهایت سیره علمی و عملی حضرت آیت الله سبحانی و محورهای بخش دوم همایش که در آینده نزدیک در شهر مقدس قم برگزار می شود، شامل علوم عقلی ، کلام، فلسفه، معرفت شناسی، فرق و مذاهب خواهد بود.
آیت الله العظمی حاج شیخ جعفر سبحانی تبریزی، 20 فروردین 1308 هجری شمسی در تبریز به دنیا آمد.
وی پس از فراغت از تحصیلات ابتدایی، در مکتب خانه میرزا محمود فاضل به فراگیری متون ادب پارسی پرداخت و کتاب‌هایی هم مانند گلستان، بوستان، تاریخ معجم، نصاب الصبیان و ابواب الجنان را فراگرفت.
سپس در 14 سالگی رهسپار مدرسه علمیه طالبیه تبریز شد و به آموختن مقدمات علوم و سطوح پرداخت.
علوم ادبی را نزد حسن نحوی و علی‌اکبر نحوی و بخشی از مطول، منطق منظومه و شرح لمعه را از محمدعلی مدرس خیابانی آموخت.
در مهرماه 1325 به قم رفت و به تکمیل سطوح، همت گماشت.
باقی‌مانده فرائد الاُصول را نزد میرزا محمد مجاهدی تبریزی و احمد کافی آموخت و کفایة الاصول را هم نزد محمدرضا گلپایگانی فراگرفت.
وی به غیر از تحصیل دروس فقه و اصول، به آموختن فلسفه و کلام و تفسیر هم اشتغال داشت، از همین رو در تبریز از محضر سید محمد بادکوبه‌ای بهره برد و از او شرح قواعد العقائد را آموخت.
سپس در حوزه علمیه قم مطالعات فلسفی‌اش را با شرکت در درس‌های منطق و فلسفه سید محمدحسین طباطبایی تکمیل کرد و در سال‌های 1328 تا 1330 هجری شمسی، شرح منظومه و پس از آن بخش اعظم اسفار را نزد او فرا گرفت.
آیت الله العظمی حاج شیخ جعفر سبحانی، متکلم، فقیه، اصولی، مفسر، مجتهد شیعی ایرانی است و هم‌اکنون از مراجع تقلید و استادان برجسته حوزه علمیه قم به شمار می رود.
کنگره بررسی اندیشه های علمی آیت الله العظمی شیخ جعفر سبحانی به همت حوزه علمیه آذربایجان شرقی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دانشگاه صنعتی سهند، امروز/پنجشنبه/ در دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد.
/3071/3093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.