آیت الله علی رضا اعرافی دوشنبه شب درهمایش یاوران وقف استان قم افزود:‌ توسعه و پیشرفت زیربنایی جامعه با رونق مراکز علمی و دانشی میسر خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: وقف جایگاه جایگاه مهمی دراندیشه فقهی، اخلاق اسلامی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی جامعه دارد.
وی گفت: درمیراث اسلامی و نظام فکری، فقهی و فلسفی اسلام وقف از جایگاه ممتازی برخوردار بوده و اثر این میراث ماندگار در خدمات اجتماعی و علمی کاملا نمایان است.
وی ادامه داد: در رابطه با مساله وقف راه‌های نرفته فراوانی وجود دارد که حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های استان باید آن را طی کنند.
قوام موقوفات به نیت واقف است
امام جمعه قم افزود: احیای وقف، زنده کردن یکی از عناصر اصلی تمدنی اسلامی است، برکات حاصل از وقف برای سالیان طولانی نصیب اجتماع و به ویژه افراد نیازمند می‌شود.
وی با اشاره به ویژگی‌های واقف در وقف اظهار کرد: انگیزه و نیت واقف قوام وقف است، روح رفتارها و کردار مردم را نیت های آنها ایجاد کرده‌است.
اعرافی افزود: هرچه نیت واقف خالص‌تر و پاکیزه‌تر باشد، ارزش افزایی و قوام موقوفات بیشتر می‌شود، با الهی‌تر شدن نیت‌ها ارزش وقف مضاعف خواهد شد.
مدیر حوزه های علمیه کشور اضافه کرد: به هر اندازه که تعلق خاطر واقف نسبت به موقوفه و چیزی که وقف می‌کند از ارزش بیشتری برخوردار است، طبق آیات قرآن کریم، انسان تنها در صورتی به قله‌های رفیع نیکی دست پیدا می‌کند که از علاقه‌های قلبی و مادی چشم بپوشد.
وی یادآور شد: اخلاص، دل بریدن از تعلقات مادی و تحمل سختی سه امری بوده که ارزش موقوفات را مضاعف می‌کند.
وی اضافه کرد: محل مصرف موقوفات در اسلام از جایگاه ویژه ای برخوردار است، تمام کارهای نیک در منطق اسلام در یک رتبه قرار نداشته و ارزش برخی امور بیشتر از امور دیگر است.
وی گفت: مصرف موقوفات در مسیر تقویت ایمان، اخلاق و اعتقاد جامعه ارزشمندترین محل برای هزینه کرد موقوفات است.
موقوفات جدید در مسیر اجرای سند تحول آموزش و پرورش مصرف شود
امام جمعه قم همچنین بیان کرد: اجرای دقیق سند تحول آموزش و پرورش با بودجه‌های کنونی دولت قابل تحقق نبوده و باید از منابع موقوفات برای جلوگیری از اجرای برخی اسناد بین المللی مانند ۲۰۳۰ استفاده شود.
وی با اشاره به ضرورت ورود موقوفات به مبارزه با آسیب‌های اجتماعی گفت: مصرف موقوفات برای کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌تواند منشا اثرات خیری درسطح کشور شود.
اعرافی با اشاره به اسکان زائران اربعین در بقاع متبرکه گفت: ظرفیت بقاع متبرکه در استقبال، اسکان و پذیرایی از زائران ایرانی و خارجی اربعین ارزشمند و قابل تقدیر است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: طبق شاخصهای مادی ایران رتبه سیزدهم جهان را در پیشرفتهای نظامی دارد اما از نظر روحیه مجاهدی و ایثارگری نیروهای نظامی ایران در رتبه نخست جهان قرار دارد.
وی یادآور شد: دانش فنی و نظامی ایران در یمن، سوریه، عراق و لبنان سبب رونق و بالندگی گروه‌های مقاومت اسلامی شده‌است.
در پایان این مراسم از ۶ حوزه جدید موقوفات قم به ویژه در محور دانشی به ارزش ۴۷ میلیارد تومان رونمایی و جمعی از فعالان وقف استان تجلیل شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.