سید مرتضی سقائیان نژاد، عصر دوشنبه در یکصد و شانزدهمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم در ساختمان شهید باکری این شورا، با اشاره به لایحه اخذ مجوز آماده سازی اراضی ۳۲ هکتاری پردیسان افزود: فرایند لازم برای استفاده از اراضی ۳۲ و ۴۸ هکتار پردیسان برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیرمجاز تصویب شده‌است که با تغییر مدیریت شهری نیز این روند ادامه خواهد یافت.

محله محروم‌نشین اسماعیل‌آباد قم دارای ۹۰۲  تن جمعیت در قالب ۱۱۰ تا ۱۵۰ خانوار می‌باشد.

این محله  در محدوده شهر قم قرار دارد ولی ساخت و سازهای آن خارج از قانون احداث شده‌است.

وی با بیان اینکه این اراضی در اختیار شورای شهر و شهرداری است و برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیرمجاز و همچنین مناطق زیر دکل‌های فشار قوی برق استفاده می‌شود، گفت: در صورت نگرانی شورا برای استفاده از این اراضی در قالب طرح‌های دیگر، در مصوبه شورا، قید استفاده از این اراضی برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی تاکید شود.

رئیس شورای اسلامی شهر قم، نیز در این جلسه با اشاره به لایحه اخذ مجوز آماده سازی اراضی ۳۲ هکتاری پردیسان گفت: این مصوبه مربوط به ۱۲ سال قبل است و در این مصوبه سکونتگاه های غیررسمی و اهالی ساکن در زیر دکل‌های برق بوده است ولی در سال های اخیر اختیار واگذاری این زمینه ها به تیمی سه نفره در استان تعیین شده است تا از این ظرفیت به نفع شهر استفاده شود.

جلالی افزود: در صورت آماده سازی این اراضی، به دلیل آماده نبودن زیرساخت های خدماتی مانند آب، برق، گاز و تلفن امکان بهره برداری از این اراضی وجود ندارد که باید در این زمینه هماهنگی و تقسیم کاری توسط دستگاه های دیگر اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه عدالت اجتماعی توجه یکسان به تمام مناطق شهری است ادامه داد: مدیریت شهری نسبت به تمام مناطق شهری مسئول است و توجه به مناطق کم برخوردار اولویت شهری قم است.

رئیس کمیسیون برنامه‌ و بودجه شورای شهر قم نیز در این جلسه با اشاره به لایحه اخذ مجوز آماده‌سازی اراضی ۳۲ هکتاری پردیسان گفت: شهرداری مکلف شده است تا از محل عوارض، هزینه لازم برای این موضوع را تامین کند.

مجید اخوان با اشاره به روند آماده سازی زمین‌های پردیسان برای ساماندهی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س)‌گفت: پنج تا هفت ماه برای آماده سازی اراضی ۳۲ هکتاری پردیسان، به شهرداری فرصت داده شده است.

وی ادامه داد: اراضی ۴۸ و ۳۲ هکتاری پردیسان به منظور جا به جایی ساکنان حریم دکل فشار قوی و همچنین سکونت‌های غیررسمی تعیین شده‌است که نقش مهمی در ساماندهی بافت‌های ناکارآمد شهری خواهد داشت.

اخوان با بیان اینکه ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان برای آماده سازی زمین های پردیسان در نظر گرفته شده است گفت: باید سهم این هزینه و ردیف بودجه های این طرح  در سال ۹۸ و ۹۹ به طور دقیق مشخص شود.

پردیسان در منطقه هشتم شهرداری و در جنوب غربی شهر قم واقع‌شده است، این منطقه در سال ۱۳۷۷ توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال ۱۳۹۰ به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد. 

محسن محرری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم نیز در ادامه این جلسه با اشاره به لایحه شهرداری قم برای افزایش تعداد کمیسیون های ماده ۱۰۰ شهرداری از ۶ به هشت کمیسیون گفت: این افزایش کمیسیون به منظور کیفی سازی عملکرد ماده ۱۰۰ و بستر سازی برای افزایش نظارت ها صورت گرفته است.

لایحه اخذ افزایش تعداد کمیسیون های ماده ۱۰۰ به هشت کمیسیون و اصلاح ردیف مربوط به تناسب افزایش موصوف و انتخاب و معرفی ۲ نفر نماینده شورا جهت شرکت در کمیسیون های مذکور از جمله لوایحی بود که اعضای شورای اسلامی شهر قم به آن رای مثبت دادند.

لایحه اخذ مجوز آماده سازی اراضی ۳۲ هکتاری پردیسان با اولویت سکونتگاه های غیررسمی و زیردکل های برق از جمله دیگر لوایحی بود که اعضای شورای اسلامی شهر قم آن را ارزیابی و با اکثریت آرا آن را تصویب کردند.

بخشی پایانی این جلسه به صورت غیرعلنی و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.