رضا ملک‌زاده روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: این دفاتر در شهر قائم، امین‌آباد و محله دروازه ری فعالیت می‌کنند که هدف از راه‌اندازی دفاتر جلب مشارکت مردم در مدیریت محله‌ها می‌باشد.

وی اضافه کرد: اولویت تاسیس دفاتر تسهیل گری در محله‌های کمتر برخوردار بوده است و به‌زودی در محله‌های دیگری نیز دفاتر تسهیل گری راه‌اندازی خواهد شد.

وی گفت: برای راه‌اندازی این دفاتر سال گذشته فراخوانی اعلام شد و 12 موسسه اعلام آمادگی کردند که پس از تحقیقات و مصاحبه‌های فنی و تخصصی، سه موسسه انتخاب شدند.

به گفته ملک‌زاده، سازمان‌های مردم‌نهاد باید الگوهای دفاتر تسهیل گری را طراحی و در سطح محلات شهری و روستایی اجرایی کنند.

وی گفت: ارتباط‌گیری با مردم، شناسایی نخبگان، معتمدان و افراد ذی‌نفوذ، نمونه‌برداری از محله‌ها و شناخت مزیت‌های نسبی برای مشاغل خانگی و درآمدزایی، ازجمله اهداف راه‌اندازی دفاتر تسهیل گیری است.

وی اضافه کرد: شناخت آسیب‌هایی که در این محله‌ها فراوانی دارد، شناخت مطالبات مردم از بخش دولتی و تکالیفی که دستگاه‌های دولتی در این محلات بر عهده‌دارند و باید اجرایی کنند، از دیگر اهداف راه‌اندازی دفاتر تسهیل گری می‌باشد.

مدیرکل اجتماعی استانداری قم خاطرنشان کرد: دفاتر تسهیلگری موظف هستند مردم محله‌ها را از طریق برگزاری جلسه‌ها، کارگاه‌های آموزشی و نشست‌ها در برنامه‌های توسعه‌ای محله مشارکت دهند و مسائل و مشکلات محل را به دستگاه‌های دولتی منعکس نمایند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اولویت‌هایی که دولت به وزارت کشور ابلاغ کرده، بسترسازی برای جلب مشارکت مردم در اداره امور محلی و ملی است.

وی بابیان این‌که توسعه مشارکت عمومی باید اقشار مختلف مردم را شامل شود، اضافه کرد: بر اساس آموزه‌های دینی و مباحث توسعه‌ای، مشارکت مردم در بهبود وضعیت جامعه و فرآیند توسعه، تاثیرگذار است و علاوه بر این‌که زمینه‌ساز فرآیند توسعه می‌باشد، به پیشگیری از بروز آسیب‌ها در فرآیند توسعه کمک می‌نماید.

ملک‌زاده تصریح کرد: بخش مهمی از مسائل و مشکلات ناشی از این است که مشارکت مردم و نقش‌هایی که اقشار مردم باید متناسب با پیشرفت جامعه بپذیرند و این را در مقاطع مختلف به‌کارگیرند، به‌صورت نظام‌مند جلو نرفته است.

حدود 308 سازمان مردم‌نهاد در این استان تاسیس و ثبت‌شده است که ماهیت اجتماعی و غیرانتفاعی دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.