بیژن سلیمان‌پور روز پنجشنبه در ششمین جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده درقم  افزود: تسهیل‌گر نباید کار موازی با دستگاه‌های اجرایی استان انجام دهد و اقدامات این دفاتر باید به جلب مشارکت و فعالیت موثر ساکنان منطقه با دستگاه‌های اجرایی منجر شود.

وی بابیان این‌که بهبود زندگی در مناطق محروم و سکونتگاه‌های غیررسمی ازجمله اهداف دفاتر تسهیل‌گیری است و تسهیل‌گران باید با ایجاد مهارت و به‌کارگیری روش‌های مناسب،‌ انگیزه همکاری را در شهروندان ایجاد نمایند.

وی با اشاره به کمبودها و محدودیت امکانات درمناطق محروم قم،‌ تصریح کرد: ساکنان این مناطق فکر می‌کنند در شمار شهروندان این کشور نیستند و از سوی نظام سیاسی، استانداری و فرمانداری فراموش‌شده‌اند.

سلیمان‌پور تاکید کرد: باید با اقدامات مناسب به شهروندان ساکن این مناطق هویت بخشی و کنترل اجتماعی ایجاد نماییم تا به جامعه تعلق‌خاطر پیدا کنند.

وی گفت: دفاتر تسهیل‌گری شهر قائم و محله اسماعیل‌آباد قم  فعالیت‌ها و تلاش‌های خود را برای جلب مشارکت مردم برای مدیریت محله متمرکز نمایند و سطح همکاری‌ها با مساجد، تشکل‌های مردمی و پایگاه‌های بسیج، کمیته امداد و بهزیستی را ارتقا دهند.

وی با تاکید بر این‌که دستگاه‌های اجرایی باید متناسب با نیازها و آسیب‌ها، در حل مسائل مرتبط با محله‌ها همکاری لازم را داشته باشند، بیان کرد: باید تا پایان دی‌ماه مددجویان بهزیستی و کمیته امداد ساکن در این محله‌ها تفکیک شوند و شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی استان نیز طرح پیشنهادی و کاربردی برای الحاق منطقه اسماعیل‌آباد به منطقه دیگر را بررسی و اعلام نمایند.

معاون استاندار قم افزود: فرماندهی انتظامی استان نیز در حوزه امنیتی اقدام ویژه انجام دهد تا فضا برای بزهکاران ناامن شود و مردم این تغییر را حس نمایند که حکومت، نظام سیاسی و دستگاه‌ها پای‌کار آمده‌اند.

وی بر هویت بخشی به ساکنانی که فاقد شناسنامه هستند و ساماندهی افاغنه غیرمجاز با مشارکت نیروی انتظامی تاکید و بیان کرد: فرمانداری نیز باید نسبت به نظارت بر حسن اجرای مصوبه‌ها نظارت نماید و گزارش‌ها را به‌صورت مستمر و ماهانه ارائه دهد.

وی با اشاره به وجود ۲ کارخانه در محدوده شهر قائم و محله اسماعیل‌آباد، گفت: حفظ فرصت‌های شغلی این کارخانه‌ها مهم است و این واحدها باید به شهرک‌های صنعتی اطراف شهر قم منتقل شوند.

سلیمان‌پور اضافه کرد: تسهیل‌گری در تمام دنیا از نیمه دوم قرن بیستم آغازشده، ولی در کشور تجربه کاملا جدید است و الگوی آن از کشورهای آسیای جنوب شرقی دریافت شده است.

مدیر دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم نیز گفت: هدف از ایجاد دفاتر تسهیل‌گری در محله‌های قم جلب مشارکت مردم در بهسازی محله‌هاست تا صرفا بر دستگاه‌های اجرایی تمرکز نشود.

رضا ملک‌زاده افزود: حاشیه‌نشینی از آسیب‌های اولویت‌دار استان دسته‌بندی‌شده که در تلاش هستیم با ایجاد دفاتر تسهیل‌گری این آسیب در قم کمرنگ شود.

در راستای توسعه مشارکت عمومی، سه دفتر تسهیل گری در سطح استان قم فعال‌شده است؛ این دفاتر در شهر قائم، امین‌آباد و محله دروازه‌ری فعالیت می‌کنند که هدف از راه‌اندازی دفاتر جلب مشارکت مردم در مدیریت محله‌ها می‌باشد.

در این جلسه عملکرد دفاتر تسهیل‌گری واقع در مناطق محروم شهر قائم و اسماعیل‌آباد قم بررسی شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.