هاجر شعاعی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان در ۱۰ پایگاه آغاز شد و تا امروز نیز در ۲ پایگاه ادامه دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به این‌که سنجش از شرط‌های اصلی ورود به مدرسه است، در تلاش هستیم نوآموز جامانده از سنجش سلامت نداشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع دانش‌آموزانی که سنجش شده‌اند، یک هزار و ۳۲۶ نفر مشکوک به مشکل بینایی بودند که به پایگاه تخصصی ارجاع و ارزیابی شدند که برخی نیاز به عینک یا جراحی داشتند و تعدادی نیز دچار تنبلی چشم بودند.

شعاعی ادامه داد: ۹۰۰ دانش‌آموز مشکوک به مشکل شنوایی بودند که مشکل بسیاری از آن‌ها با شست و شوی گوش برطرف و به مدارس عادی معرفی شدند.

وی بیان کرد: ۲ هزار و ۳۴۰ نفر نیز مشکوک به مشکل ذهنی و هوشی بودند که در پایگاه‌های تخصصی تحت آزمون‌های استاندارد بین‌المللی قرار گرفتند و بر اساس میزان هوش، جای‌دهی آموزشی آن‌ها مشخص شد.

وی خاطرنشان کرد: کودکانی که دچار مشکل جسمی- ذهنی هستند، به مدارس استثنایی معرفی می‌شوند و کودکانی که فقط مشکل جسمی دارند، خانواده‌هایشان می‌توانند محل تحصیل فرزندانشان را بین مدرسه عادی و یا مدرسه ویژه کودکان جسمی- حرکتی انتخاب نمایند.

رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی قم با بیان این‌که سالانه بین ۸۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ دانش‌آموز دیرآموز در قم تشخیص داده می‌شود، گفت: این دانش آموزان به مدارس عادی معرفی و به معلمان تاکید می‌شود باید در کلاس توجه ویژه‌ای به یادگیری و فعالیت دانش آموزان دیرآموز داشته باشند.

وی افزود: دانش آموزان دیرآموز پس از یک سال تحصیل در مدارس عادی درصورتی‌که پیشرفت تحصیلی نداشته باشند، برای گذراندن آزمون مجدد به پایگاه تخصصی ارجاع داده می‌شوند و جایگاه آموزشی آن‌ها بررسی می‌شود.

شعاعی با بیان این‌که سالانه بین ۱۹۰ تا ۲۰۰ دانش‌آموز وارد مدارس استثنایی می‌شوند،  گفت: سال گذشته یک هزار و ۶۰۲ دانش‌آموز در مدارس استثنایی و ۴۷۵ دانش‌آموز نیز به‌صورت آموزش تلفیقی در مدارس عادی مشغول به تحصیل بودند.

وی همچنین با اشاره به سنجش سلامت یک هزار و ۶۰۰ کودک بدو ورود به پیش‌دبستانی، گفت: تشخیص زودهنگام اختلالات در کودکان به والدین فرصت بیشتری برای رفع مشکل و مداخله بهنگام می‌دهد.

۲۴ مدرسه استثنایی در سطح استان قم فعال است و قم تنها استانی است که دانش آموزان دارای معلولیت‌های مختلف ازجمله شنوایی، بینایی، جسمی- حرکتی و کم‌توان ذهنی را از هم تفکیک نموده است.

/۲۰۸۵/ ۶۱۳۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.