به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، آیت الله احمد مبلغی روز یکشنبه در نشست علمی "مبانی فقه وحدت اسلامی" در جمع طلاب پاکستانی مقیم قم با اشاره به تفاوت دو رشته "کلام وحدت" و "فقه وحدت"  افزود: کلام وحدت به "اعتقادهای پایه‌ای" که به وضعیت های جعل شده برای امت نظر دارد، می پردازد.

وی ادامه داد: این درحالی است که فقه وحدت ناظر به رفتارها، فعالیت ها و وظایفی است که افراد، مجموعه ها و اتباع مذاهب باید در قبال وحدت در پیش بگیرند.
وی گفت: نصوصی همچون "واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا" یا روایاتی که سخن از حرمت خون، آبرو و مال مسلمان به میان آورده است و یا آیه نهی کننده از سوء ظن یا غیبت..... در ذیل عنوان منبع برای فقه وحدت جای میگیرند.
آیت الله مبلغی با اشاره به آیه شریفه "انما المؤمنون اخوة"، اظهار داشت: به نظر می‌آید این آیه شریفه در زمره کلام وحدت جای می گیرد و ناظر به جعل اخوّت از سوی خداوند بین افراد و اعضاء امت است.
وی با اشاره به اینکه وحدت اسلامی یکی از پروژه های بزرگ جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است گفت: ما باید بدانیم که وحدت و قواعد فقهی آن در کشورهای مختلف مثل پاکستان، افغانستان، کشورهای آسیای میانه و .... به دلیل وجود شرایط بومی هر کشور و منطقه، نیازمند به تطبیق های متناسب با شرایط ویژه آن کشور است.
وی افزود: فضلا و فرهیختگان باید  شرایط ویژه کشور را از حیث مناسبات و روابط بررسی و بعد از آن با رجوع به اصول وحدت، نسخه های متناسب را برای کشور خود شناسایی و طراحی کنند.

۷۴۰۳/ ۶۱۳۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.