آیت الله علیرضا اعرافی روز شنبه در آیین آغاز سال تحصیلی جدیدحوزه های علمیه کشور در مدرسه فیضیه قم، افزود: باید در استقرار علما و روحانیان و همچنین اعزام مبلغان دینی در این مناطق توجه بیشتری شود.

وی در ادامه گفت: طلاب در عصر جدید باید علاوه بر تحصیل و دانش آموزی، به تزکیه نفس و تعالی اخلاق و معنویت بیش از پیش توجه کنند.

وی با بیان اینکه اولین رکن حوزه علمیه پاسداشت علمی و توجه به عمق فقهی و کلامی حوزه هاست، اظهار داشت: طلاب باید بدانند که اساس حوزه، علم و دانش است و معارف الهی باید در حوزه آموخته شود، عمیق یابد و در سراسر جهان منتشر شود.

اعرافی، مهمترین وظیفه طلاب را توجه به کسب دانش و تحقیق و همچنین تزکیه نفس دانست و ادامه داد: اجتماعی بودن، انقلابی بودن و داشتن رابطه خوب با مردم ابعاد گوناگونی است که حوزویان باید به آن توجه کنند.

امام جمعه موقت قم ادامه داد: نقش اساتید در اخلاق، تولیدات و عمق علمی و همچنین تحقیقات حوزوی و هدایت طلاب به سمت قله های بلند علمی بسیار حائز اهمیت است که در این راستا شورای عالی مدیریت حوزه های علمیه نیازمند مشارکت اساتید حوزه برای تربیت عالمان بزرگ و ریل گذاری صحیح حوزه است.

وی پاسداشت اصالت، هویت، آداب و سنت های حوزوی را مورد تاکید قرار داد و افزود: معتقد به نوگرایی و تحول در حوزه های علمیه هستیم ولی نباید این تحول موجب جداشدن حوزه از اصالت های تارخی خود باشد.

اعرافی تاکید کرد: اهتمام به مسائل اخلاقی و مراقبت از برخی آسیب ها در این حوزه بسیار ضروری است و باید جلوی برخی مریدبازی ها، دعوت به خویش به جای ارزش ها و  مسلک ها و عرفان های دروغین در حوزه های علمیه گرفته شود.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، گفت: گاهی شاهد هستیم کسانی با انگیزه ابتکار به سمت کارهایی می روند که با شئون حوزه و روحانیت سازگار نیست و باید این شئون در فضای مجازی و فضای حقیقی جامعه مورد توجه طلاب باشد.

وی، حفظ جایگاه والای رهبری، مرجعیت و نهادهای مهم حوزه را به عنوان یک ضرورت دانست و ادامه داد: شورای عالی حوزه های علمیه خود را موظف به نقدپذیری می داند ولی طلاب جوان بدانند جایگاه مرجعیت، جامعه مدرسین و نهادهای بزرگ حوزوی باید مصون باشد و تعرض به این جایگاه ها که از ارکان حوزه هستند، کاری نادرست است.

وی بر استفاده از ظرفیت تعطیلات برای ارتقای سطح دانش طلاب تاکید کرد و گفت: در تابستان جاری ۲۰ هزار طلبه در قم و مشهد به صورت متمرکز و غیرمتمرکز در دوره های ارتقایی، تکمیلی، بصیرتی و فکری مشارکت داشتند.

اعرافی، آمادگی حوزه برای پاسخگویی به نیازهای جامعه را مورد تاکید قرار داد و افزود: با طرح های متعددی که در حوزه علمیه در حال اجراست، حوزه بیش از پیش آماده پاسخگویی به نیازهای جدید جامعه است.

وی مطالبه گری، نقد و اعلام موضع را از جمله ضرورت های حوزه های علمیه دانست و گفت: افتخار حوزه، حضور در کنار مردم در تمام مشکلات است که در یک نمونه آن بیش از ۱۰ هزار طلبه در سیل فروردین ماه امسال به کمک مردم سیلزده سراسر کشور شتافتند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، با تاکید بر تقویت روح قناعت در میان طلاب گفت: حقوق اساتید حوزه های علمیه کمتر از یک کارگر است و طلاب حوزه نیز از نظر معیشتی با مشکلات جدی مواجه هستند که باید نسبت به این موضوع توجه شود.

وی با بیان اینکه حوزه های علمیه در پرتو نظام اسلامی گامی نو را در سال جدید تحصیلی برمی دارند و آماده ایفای رسالت های جدید می شوند گفت: تدوین ۲۰۰ سند و طرح های متعدد در حوزه های علمیه در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید در دستور کار است.

در سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه کشور، حدود ۱۵۰ هزار تن از طلاب و روحانیان در ۶۰۰ مدرسه علمیه مشغول به تحصیل می شوند. تعداد طلاب جدید الورود به حوزه های علمیه، پنج هزار تن است.

۷۴۰۴ / ۱۱۷۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.