به گزارش ایرنا، آیت الله علیرضا اعرافی روز چهارشنبه در مراسم آغاز سال تحصیلی 98-97جامعه المصطفی العالمیه در تالار قدس مجتمع آموزش عالی امام (ره) قم اظهار داشت: البته اگر اشکال هایی هم دارد باید بشناسیم و بپذیریم.
امام جمعه موقت قم همچنین استفاده طلبه های جامعه المصطفی از فرصت اوقات فراغت و تعطیلات و حضور در فعالیت های انجمن های فرهنگی و پژوهشی و توجه به نخبگان را از نکته های مهم در برنامه های این مجموعه دانست و گفت: نظام آموزشی جامعه المصطفی تنها نظام فراگیر و فرامذهبی با سعه صدر در جهان اسلام است و تلاش ما این است که دیده بر هیچ انتقاد و پیشنهادی فرو نبندیم.
وی افزود: بسیاری از تحول های ایجاد شده در این دانشگاه جهانی بر پایه نظر سنجی و نظر خواهی و آراء استادان و طلبه ها و رهنمودهای مراجع و رهبر معظم انقلاب تحقق پیدا کرده است.
آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود با توصیه هایی به طلبه ها و دانشجویان جامعه المصطفی افزود: طلاب باید آداب و سنن حوزه ای مانند مباحثه را برای رشد علمی جدی بگیرند، چون اگر سنت مباحثه از میان حوزویان رخ ببندد بسیاری از اعماق علوم اسلامی به دست آنها نخواهد آمد.
وی مباحثه و ارتباط و چالش با استاد همراه با رعایت ادب و اخلاق را از رسوم ماندگار و استوار حوزه دانست و گفت: همان گونه که در قانون جدید جامعه المصطفی نیز ابلاغ شده آزادی درس و استاد بویژه در درس ها و متون اصلی تا آنجا که میسر است، رعایت خواهد شد.
در حال حاضر از 110 کشور مختلف جهان دانشجو در المصطفی مشغول تحصیل هستند.
بیش از 50 هزار طلبه در دوره‌های مختلف کوتاه‌ مدت و بلندمدت جامعه المصطفی کد تحصیلی دریافت کردند، و بیش از 99 درصد از فارغ‌التحصیلان نیز در دوره‌های بلندمدت مشغول تحصیل بوده اند و تاکنون بالغ‌ بر 50 هزار طلبه و دانشجو در داخل و خارج از ایران از مراکز جامعه المصطفی فارغ‌التحصیل شدند.
170 رشته شامل تاریخ و تمدن اسلامی و فقه و اصول و قرآن و حدیث و غیره در این دانشگاه تدریس می شود.
آیت الله اعرافی همچنین آموختن مهارت های که در آینده برای طلاب لازم است را نیز ضروری خواند و گفت: برای حضور طلبه ها و دانش آموختگان جامعه المصطفی در10 شبکه مصوب از جمله دانشگاه، آموزش و پرورش، رسانه، منبر و مساجد و همچنین مناصب و هدایت های کلان اجتماعی در کشورهای دیگر باید آمادگی های لازم حاصل شود.
مدیر حوزه های علمیه کشور فعالیت در جامعه المصطفی را یک امر علمی و معرفتی شفاف و به دور از سیاست زدگی های نا به جا دانست و افزود: رسالت اصلی المصطفی آموزش علم و دانش و معرفت رهایی بخش و سعادت ساز است، از این رو حضور دانش آموختگان در شبکه های یاد شده نیازمند آمادگی زیادی است.
امام جمعه موقت قم با بیان اینکه دانش آموختگان و فارغ التحصیلان جامعه المصطفی نباید بدون دلیل و نا به جا در قم ماندگار شوند، تصریح کرد: استنباط ما این است، آن کسانی که به درجه های بالای اجتهاد و تدریس و تحقیق می رسند، به غیر از مقاطعی که تعریف شده رکود و رسوب آنها در قم بی جا است، چرا که این توصیه مراجع است، و نظام آموزشی المصطفی به همان شکل که راه را برای رسیدن به قله های اجتهاد باز کرده، در عین حال اجازه رسوب و ماندگاری را نیز نمی دهد، اما در جاهایی نیز مسامحه می کنیم که باید به نحوی حل شود، چون در کشورهای دنیا به عالمان و مبلغان دینی نیاز است.
7403/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.