قشرهای مختلف مردم در روز عاشورای حسینی فریادهای رسای لبیک یا حسین(ع) را سر دادند و پیمان بستند در تداوم نهضت سرخ‌رنگ حسینی ثابت‌قدم و استوار بمانند.

 هیات ها و دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی از ساعت‌های اولیه صبح از مساجد، تکایا و حسینیه‌ها به سمت بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) به راه افتادند و صحنه‌های پرشوری از عشق و ارادت به خاندان مکرم و نورانی اهل‌بیت را به نمایش گذاشتند.

ایستگاه‌های صلواتی در روز عاشورا نیز مانند روزهای دیگر محرم در مسیر حرکت عزاداران حسینی برپاست و شیفتگان و دل‌سوختگان اهل‌بیت با چای، شیر، شربت، میوه و غذاهای مختلف از عزاداران پذیرایی می‌کنند.

پرچم زیبا و مقدس جمهوری اسلامی همچون گذشته در پیشاپیش دسته‌های عزاداری خودنمایی نموده و جلوه‌ای خاص از وحدت و همبستگی ملی در حفظ شعائر دینی را نشان می‌دهد.

هیات های اتباع مختلف از کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان و هند با آداب و سنن خود جلوه‌ای خاص به عزاداری عاشورای اباعبدالله دادند.

حضور هیات لرستانی‌های مقیم قم که بر روی پیراهن‌های آنان گِل نوشته‌هایی با مضمون یا اباعبدالله، لبیک یا حسین و لبیک یا زینب نقش بسته بود، یکی دیگر از جلوه‌های ویژه سوگواری عاشورای حسینی در قم بود.

ورزشکاران رشته‌های مختلف ورزشی به‌ویژه رزمی‌کاران با لباس متحدالشکل و پیشانی‌بندهای منقش به اسامی مبارک اهل‌بیت در قالب دسته‌های عزاداری در میان سوگواران حسینی حضور یافته و همگام با آنان به سینه‌زنی پرداختند.

به یاد نماز ظهر عاشورای سیدالشهدا در دشت کربلا، دسته‌های عزاداری نیز هنگام اذان ظهر حرکت خود را متوقف نموده و نماز جماعت ظهر و عصر در صحن‌ها، رواق‌ها و خیابان‌های اطراف حرم حضرت معصومه به شکل باشکوه و منسجمی اقامه شد.

آیین مقتل خوانی در حرم حضرت معصومه برگزار  شد و سخنرانان با سوزوگداز خاصی مصیبت‌ها و درد و رنج‌های واردشده به اهل‌بیت پیامبر را توصیف کردند.

عزاداری عاشورای حسینی مختص گروه سنی خاصی نبود و حتی کودکان نیز با پوشیدن لباس‌های سیاه و مالیدن گِل به سروصورت خود در غم شهادت سالار شهیدان سوگوار بودند.

درمانگاه خیریه سیدالشهدا که با ۵۰ پزشک عمومی، متخصص و فوق متخصص از صبح تاسوعا برای درمان رایگان فعال‌شده بود در روز عاشورا نیز به پذیرش و مداوای بیماران ادامه می‌دهد.

مردم طبق یک سنت حسنه که بیانگر گذشت و ایثار است، با مراجعه به پایگاه مرکز انتقال خون قم اقدام به اهدا و نذر خون برای نیازمندان می‌نمایند.

برگزاری آیین عزاداری در بیوت مراجع تقلید و دفتر رهبر معظم انقلاب که از آغاز محرم در حال انجام است، در روز عاشورا شور و حال مضاعفی پیدا کرد.

۷۴۰۳ / ۱۱۷۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.