عاشقان اهل‌بیت(ع)‌ امروز از سراسر ایران و سایر نقاط جهان،‌ خود را به قم رساندند تا در کنار مجاوران حرم مطهر حضرت معصومه(س)‌ به یاد رشادت‌های سقای دشت کربلا،‌ ندای یا ابالفضل خود را به آسمان برسانند و در سوگ شهادت ایشان اشک ماتم ریخته و نوحه‌سرایی کنند.

قم امروز یکپارچه عزادار است تا نشان دهد حرارت حزن شهادت سردار سپاه امام حسین(ع)‌ درگذر تاریخ هیچ‌گاه فراموش نمی‌شود،‌ بلکه هرسال شور بیشتر فضای مجالس سوگواری ایشان را در برمی‌گیرد.

گستردگی حضور عزاداران در جای‌جای شهر قم حکایت از آن داشت که تاسوعا بستری مهم برای عرض ارادت عاشقان به پیشگاه اهل‌بیت(ع) است و آنان در این روز با دلی اندوهگین و چشمانی پر از اشک ماتم، یاد فداکاری‌های علمدار دشت نینوا را گرامی داشتند.

امروز مجالس باشکوه مقتل خوانی در شرح شهادت حضرت ابالفضل(ع)‌ در بسیاری از نقاط شهر قم برگزار شد و مردم با شنیدن مظلومیت اهل‌بیت(ع)‌ در صحرای کربلا،‌ بر سر و سینه‌زنان،‌ عزاداری کردند،‌ چراکه با شهادت حضرت ابالفضل(ع) ستون لشکر امام حسین(ع) فروریخت و ایشان یار و پشتیبان همیشگی خود را از دست دادند،‌ مجالس عزاداری پرشور روز تاسوعا هرساله نشان می‌دهد این مصیبت در دل عاشقان اهل‌بیت(ع)‌ هیچ‌گاه سرد نمی‌شود.

نگاهی به شماری از جلوه‌های تاسوعا در شهر کریمه اهل‌بیت(ع)

 وجود چادرهای سیاه‌پوش نذری امروز در جای‌جای شهر قم به چشم می‌خورد و بسیاری از ارادتمندان خاندان اهل‌بیت (ع) در آن با غذای نذری، شربت و چای از عزاداران پذیرایی می‌کنند.

 نوحه‌سرایی و روضه‌خوانی، جلوه دیگری بود که امروز فضای شهر قم را به کربلایی دیگر تبدیل ساخته و مداحان با تداعی رنج‌های خاندان ویاران سیدالشهدا(ع)، چشم هر شنونده‌ای را پر از اشک ماتم می‌سازند.

حضور پرشور کودکان در آیین سوگواری تاسوعای حسینی در کنار والدین خود، بار دیگر نشان داد عشق به خاندان اهل‌بیت (ع) سن و سال نمی‌شناسد و هر دلی را شیدای خود می‌سازد؛ امروز همچنین نمایشگاه‌های فرهنگی به‌منظور آشنایی کودکان با حماسه عاشور در شهر قم دایر شده است.

در روز تاسوعای حسینی، عاشقان بسیاری از گوشه و کنار ایران اسلامی و سایر نقاط جهان خود را به قم رسانده بودند تا در کنار مجاوران حرم مطهر حضرت معصومه (س) در سوگ علمدار کربلا، عزاداری کنند.

مقتل خوانی، سنت حسنه دیگری بود که در روز تاسوعای حسینی در شهر قم انجام میشود؛ طی این آیین سخنرانان مذهبی و مداحان اهل‌بیت (ع) در حرم مطهر حضرت معصومه (س) و سایر مجالس عزای سید و سالار شهیدان با استفاده از مطالب کتاب‌های تاریخی معتبر شرح واقعه عاشورا را برای مردم بازگو می‌کنند.

 مردم قم و زائران کریمه اهل‌بیت (ع) امروز همچنین با اهدای خون خود و نذر آن برای استفاده بیماران نیازمند، حماسه ماندگار دیگری را رقم زدند که نشان می‌داد روحیه فداکاری به پیروی از قیام امام حسین (ع) در میان ارادتمندان ایشان نیز زنده است.

 امروز همچنین خیل عظیم عزاداران حسینی در قالب هیات های مذهبی به سمت حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(ع) آمدند تا در سوگ عظیم سید و سالار شهیدان(ع) و حضرت عباس(ع) مظهر جوانمردی و ایثار به عزا بنشینند و این مصیبت بزرگ را به خاندان رسالت تسلیت بگویند.

 زائران نه‌تنها در حرم مطهر حضرت معصومه(س) بلکه در مسجد مقدس جمکران، بقاع متبرک امامزادگان، تکایا و مساجد، دفتر رهبر معظم انقلاب در قم و دفاتر و بیوت مراجع تقلید نیز به سوگ نشستند و یاد و خاطره حماسه‌آفرینان کربلا را گرامی داشتند.

عباس بن علی با کنیه «ابوالفضل» و «ابوفاضل» و لقب‌های قمر بنی‌هاشم، سقا، صاحب لواء الحسین، علمدار، ابوالقِربه، عبد صالح و باب‌الحوایج، فرزند امیرالمؤمنین امام علی(ع) و ام‌البنین در 4 شعبان سال 26 هجری قمری در مدینه متولد شد.

ایشان در مکتب امام علی(ع) و برادرانش امام حسن و حسین(ع) تربیت یافت و در واقعه عاشورا به‌عنوان فرمانده و پرچم‌دار سپاه امام حسین(ع) و سقایی خیمه‌های اطفال و اهل‌بیت امام حضور داشت.

ایشان در واقعه کربلا همراه امام حسین(ع) ویاران باوفایش بود و در روز عاشورا به علت بستن آب بر روی امام ویاران ایشان از سوی دشمن، تصمیم گرفته شد برای آوردن آب به فرات برود، مشک را برداشت و چون به کنار فرات رسید یاران ابن زیاد به وی حمله کردند.

حضرت ابوالفضل(ع) با دلاور مردی و رشادت‌های خویش دشمنان را هلاک کرد، وقتی به فرات رسید دست بر داخل آب کرد ولی به علت تشنگی کودکان کربلا آب نخورد و مشک را پر از آب کرد.

وقتی‌که مشک را از آب پر کرد دشمنان از هر طرف او را تیرباران کردند و در همین حال کسی بر او حمله و دست راست او را قطع کرد و حضرت مشک را با دست چپ گرفت.

درحالی‌که حضرت به حرم اباعبدالله فکر می‌کرد تا بر تشنگان آب برساند در این حال شخص دیگری حمله و دست چپ حضرت را قطع کرد و حضرت بر زمین افتاد و مشک را بر دهان گرفت. در این حال عمر سعد، ندا داد که مشک را تیرباران کنند در این زمان بود که عمودی آهنین بر سر مبارک حضرت فرود آوردند.

امام حسین(ع) بر بالین خون‌آلود حضرت عباس(ع) حاضر شد و فرمود: «اکنون کمر من شکست» و این‌گونه بود که با در آغوش قرار گرفتن برادرش، این دلاورمید اسلام به دیدار حق شتافت و اکنون مرقد مطهر حضرت ابوالفضل العباس(ع) در نزدیکی مرقد مطهر برادرش امام حسین(ع) در کربلا مآمن عاشقان و ارادتمندان خاندان اهل‌بیت عصمت و طهارت شده است.

7405/ 6133/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.