تاسوعای حسینی در مشهد مملو از شور حسینی است، عزاداران سیاه پوش این روز در هیات های مذهبی، خیابان های شهر، مساجد و حسینیه ها همنوا با نوحه های حزن انگیز ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به سوگواری میپردازند.

ذاکران از دل و جان مایه گذاشته اند و طنین نوای عزای آنان در شهر پیچیده است، بار غم دلها از مرثیه های ذاکران سنگین شده و عزاداران در سوگ جوانان رشید کربلا از قبیل حضرت علی اکبر (ع) و حضرت عباس (ع) به سینه زنی و زنجیرزنی پرداخته اند.

تاسوعا متعلق به رادمردان و جوانمردانی است که در کربلا مشق عشق کردند، جنگیدن در کنار حضرت امام حسین (ع) و شهادت در راه حق را افتخار خود دانستند و خود را در برابر باران تیر و تیغ دشمن قرار دادند.

در روز تاسوعا خالص ترین و باوفاترین مردان اسلام در کنار حضرت امام حسین (ع) ماندند و رزمایش شهادت طلبی را در برابر دشمن به نمایش گذاشتند، این از جان گذشتگان کسانی بودند که به "هل من ناصر ینصرنی" فرزند نبی مکرم اسلام (ص) لبیک گفتند و تا آخرین نفس در میدان کارزار پنجه در پنجه دشمن نهادند.

امروز در مشهد علم ها و کتل های فراوان مزین به نام مردان کربلا در دسته های عزاداری در اهتزاز است و علم خونین حضرت عباس (ع) پیشاپیش هر هیات حرکت می کند، نوحه های مداحان نیز بر محور ذکر مصیبت و بیان رشادت های حضرت عباس (ع) و حضرت علی اکبر (ع) استوار است.

وجود بارگاه منور ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا (ع) به عنوان مرکز ثقل قلوب شیعیان و مقصد نهایی همه هیات های مذهبی است.

دسته روی هیات های مذهبی در خیابان ها، برگزاری مجالس روضه در خانه ها، مساجد، تکایا و حسینیه ها، توزیع نذری، برپایی ایستگاه های صلواتی، استفاده از علم و وسایل عزاداری از دیگر آداب تاسوعا در شهر امام رضا (ع) است.

در این روز ۲ هزار و ۵۳۸ هیات مذهبی مردان و هزار و ۱۰۰ هیات مذهبی زنان در مشهد به عزاداری پرداخته و ۶۷۰ ایستگاه صلواتی در خیابان ها و معابر شهر مستقر شده و به توزیع نذورات بین عزاداران می پردازند.

عزاداری های هیات های مذهبی در این روز به حرم مطهر رضوی ختم میشود که با سخنرانی، مداحی و قرائت زیارت عاشورا همراه است.

۷۴۸۹/۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.