اسکندر مومنی روز دوشنبه در حاشیه بازدید از اردوگاه حرفه آموزی زندان قم، در گفت وگو با خبرنگاران  افزود: موضوع اعتیاد و مبارزه با آن در همه ابعاد نیازمند یک راهبرد و طرح مشخص است که در حوزه معتادان به ویژه معتادان متجاهر نیازمند یک الگوی خاص خودش می‌باشد که امروز در این بازدید، همه حرف هایی که می خواهیم بزنیم را، در عمل مشاهده کردیم.

وی افزود: این مرکز، چرخه را کامل انجام می دهد، یعنی مددجو در گام نخست پس از درمان اولیه و کارهای مقدماتی، یک مهارت را فرامی گیرد و خودش در این‌جا تولید دارد، تولیدش به فروش می رسد و عواید آن به خودشان برمی‌گردد و فرد بعد از ورود به جامعه می تواند روی پای خودش بایستد.

وی با بیان اینکه زمان این طرح باید افزایش یابد، گفت: زمانی را که قانون پیش بینی کرده یک تا سه ماه است و در شرایط خاص تا شش ماه قابل تمدید می باشد که به هیچ وجه این زمان، نمی تواند این چرخه را کامل کند.

وی افزود: این زمان نه تنها کافی نیست، بلکه همه منابع کشور را به هدر می دهد ، اجرای این طرح نیازمند یک تا ۲ سال زمان است تا این چرخه کامل شود.

مومنی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر، خُرده فروشان مواد مخدر هستند که آنها هم باید در همین اردوگاه های ماده ۴۲ ، مدت یک تا ۲ سال بیایند و مهارت بیاموزند؛ البته مکان و نوع نگهداری آنها متفاوت است.  

وی با اشاره به بازدید از اردوگاه حرفه آموزی زندان قم گفت: در این اردوگاه اقدام های سازمانی و ابتکاری بسیار خوبی انجام شده و بسیاری از امورات، اقناعی و تشویقی است؛ یعنی افراد داوطلبانه می آیند، اعتیاد را ترک می کنند و تولیداتی دارند و به فروش می رسانند .

در مساله پیشگیری نهادهای فرهنگی نقش برجسته ای دارند

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در بخش دیگر سخنان خود، با بیان اینکه در مساله پیشگیری نهادهای فرهنگی نقش برجسته ای دارند، اظهار کرد: یکی از این نهادهای فرهنگ ساز مبلغان و روحانیان هستند.

وی با اشاره به فعالیت های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در اعزام مبلغان در طول ایام سال به مناسبت های گوناگون به سراسر کشور گفت: امروز در همایش راویان مکتب حسینی در قم، مباحثی در زمینه پیشگیری در رابطه با اعتیاد مطرح شد تا در این زمینه ورود بیشتری پیدا کنیم.

مومنی با بیان اینکه جامعه ما دین باور و متدین است، خاطرنشان کرد: نفوذ کلام مبلغان و روحانیان در جامعه می تواند در امر پیشگیری از اعتیاد موثر باشد.

وی افزود: باید از همه ظرفیت ها و توانمندی های موجود کشور استفاده بهینه کنیم، مساله پیشگیری از اعتیاد فقط مربوط به یک نهاد و دستگاه نمی شود و همه دستگاه های فرهنگی می توانند در این زمینه نقش موثر و بسزایی داشته باشند.  

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور خاطرنشان کرد: در زمینه پیشگیری، صیانت اجتماعی و بازدارندگی درونی لازم و ضروری است تا همه دستگاه ها با یکدیگر همکاری و مشارکت داشته باشند.

مومنی با تاکید بر اینکه باید مساله پیشگیری و مبارزه در زمینه مواد مخدر را مردمی  و اجتماعی کنیم، اظهار کرد: همه آحاد جامعه، نهادهای فرهنگ ساز، گروه ها و خانواده می توانند در این زمینه نقش ایفا کنند. 

وی با بیان اینکه به اعتقاد ما در این زمینه روحانیت، مبلغان و حوزه های علمیه نقش برجسته ای دارند که می توانند اثرگذار باشند، گفت: باید تلاش کنیم وضع موجود را ساماندهی کنیم و سعی نماییم معتاد جدیدی به این چرخه اضافه نشود و راه آن پیشگیری است.

۷۴۰۶/ ۶۱۳۳/   

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.