کارشناسی نبودن قیمت کتاب  در قم،  خطرآفرین بودن دکه‌های موجود در حاشیه جاده قم، جعفریه، توجه جدی به ساخت و ساز در مناطق سیلزده، هشت هزار کارت سوخت در باجه معطله، درگذشت یکی از پیشکسوتان هنر تئاتر قم، لزوم احداث پایانه بار قم و اجرای ۴۲ پروژه صنعتی با حمایت بانک صنعت و معدن از دیگر رویدادهای هفته گذشته قم است.

لزوم توسعه گردشگری سلامت 

استاندار قم گفت: با توجه به اینکه قم مرکز جهان تشیع محسوب می‌شود، توریسم درمانی و توسعه گردشگری سلامت یکی از اولویت‌های مهم این استان به شمار می‌آید. بهرام سرمست  هفته گذشته در حاشیه بازدید از مرکز تخصصی و فوق تخصصی چشم‌پزشکی جوادالائمه (ع) قم در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: این مرکز دارای امکانات پیشرفته و ازنظر کادر پزشکی نیز از پزشکان بسیار ماهر و زبده است. وی بیان داشت: حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید جواد شهرستانی نماینده مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله سید علی سیستانی بانی این مرکز بوده و در سطح استان امکانات پزشکی خوبی را فراهم آورده و هدف از این بازدید نیز قدردانی از خدمات تیم پزشکی، خیران و در راس آن‌ها حجت‌الاسلام شهرستانی است. وی پشتیبانی از خیران و جامعه پزشکی را وظیفه دولت عنوان کرد و افزود: درصد بالایی از مراجعان به این مرکز چشم‌پزشکی را اتباع خارجی به‌ویژه عراقی‌ها و حتی کشورهای اروپایی تشکیل می‌دهند و برخی آن‌ها در جریان این بازدید از خدمات این مرکز ابراز رضایت کردند.

نیاز به بودجه چدین برابری سازمان بهسازی اطراف حرم مطهر  

شهردار قم گفت: برای پیشبرد اهداف بازآفرینی و ساماندهی شهری باید بودجه چندین برابر بودجه فعلی به سازمان بهسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) تخصیص پیدا کند. سید مرتضی سقائیان نژاد هفته گذشته در جلسه بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر در سالن جلسات استانداری افزود: بودجه سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر سال گذشته فقط ۹ میلیارد تومان بوده در حالی که برای رسیدن به اهداف مورد نظر بودجه ۲۰۰ میلیارد تومانی نیاز است. وی با اشاره به مشکلات بودجه ای سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم و همچنین تفریغ بودجه این سازمان گفت: فروش اموال و املاک برای تحقق بودجه توسط این سازمان مساله ای بوده که نباید در سال های آینده تکرار شود.

اولویت اساسی استان بازآفرینی بافت های فرسوده

استاندار قم با تاکید بر اولویت اساسی استان بر بازآفرینی بافت‌های فرسوده، گفت: اراضی ملی ۳۲ هکتاری باید به این موضوع اختصاص داده شود. بهرام سرمست هفته گذشته در نشست با معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ، با اشاره به حجم بالای بافت فرسوده در قم، اظهار کرد: تمام اهتمام مجموعه مدیریت قم در مسیر نوسازی و بهسازی این بافت‌های ناکارآمد معطوف است. وی به تخصیص اراضی ۴۸ هکتاری پردیسان به اجرای هشت طرح مرتبط با موضوع بازآفرینی شهری در اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) اشاره و اضافه کرد: عملیات اجرایی این طرح‌ها در حال انجام است. سرمست، طرح‌ها و برنامه‌های استان در موضوع نوسازی بافت فرسوده در استان را موردتوجه قرار داد و تصریح کرد: برنامه‌ریزی لازم برای اجرای گام‌به‌گام این طرح‌ها در دستور کار است که انتقال سکونت‌گاه‌های اطراف دکل‌های فشارقوی در اولویت این برنامه‌هاست.

کارشناسی نبودن نرخ گذاری قیمت کتاب 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: نرخ گذاری قیمت کتاب در استان به هیچ عنوان کارشناسی شده نیست، قیمت کتاب را نباید بر مبنای قیمت تمام شده کاغذ تعیین کرد. سید موسی حسینی کاشانی در جلسه ستاد تنظیم بازارافزود: قیمت تمام شده و نرخ گذاری کتاب را نباید مانند دفتر سفید در نظر گرفت و مانند آن قیمتی برای آن تعیین کرد. وی گفت:  در بین کتاب های موجود صرفا کتاب های درسی، کتاب دانشگاهی و روزنامه ها را می توان به صورت ثابت قیمت گذاری کرد اما انواع کتاب های دیگر نباید طبق روال گذشته نرخ گذاری شود. حسینی کاشانی اضافه کرد: سازوکار قیمت و نرخ گذاری کتاب به زودی توسط وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان ابلاغ خواهد شد.

ورود ۲ هزار و ۸۰۰ تن کاغذ به قم 

 فرماندار قم گفت: در یک سال گذشته ۲ هزار و ۸۰۰ تن کاغذ وارد قم شده و در بین مصرف کنندگان این محصول توزیع شده است. مرتضی حیدری  هفته گذشته در جلسه ستاد تنظیم بازار در سالن جلسات استانداری افزود: کاغذ با ارز ۴۲۰۰ تومانی به استان وارد می شود و باید برای حمایت از ناشر و تولیدکننده کتاب، کاغذ کتاب به صورت عادلانه در بین مصرف کنندگان توزیع گردد. حیدری عنوان کرد: در رابطه با مساله کاغذ و مبحث نشر کتاب، دولت رویکرد مثبتی در ارتباط با قم داشته و سهمیه کاغذ ویژه تری را برای این استان اختصاص داده است. وی گفت: توزیع کاغذ در بین ناشران باید به صورت شفاف در استان عملیاتی شده و جای حرف و حدیثی در رابطه با آن باقی نماند. فرماندار قم اضافه کرد: همچنین قیمت گذاری کتاب نیز به صورت شفاف و در یک روال مشخص انجام شود، اطلاعات توزیع و قیمت گذاری کاغذ در قم وضعیت شفافی ندارد.

اجرای ۱۵ طرح اشتغالزایی در روستاهای قم 

مدیر صندوق کارآفرینی امید قم گفت: در چهار ماه ابتدای امسال ۷۰ میلیارد ریال تسهیلات به ۱۵طرح اشتغالزایی در روستاهای این استان پرداخت شده است. غلامرضا ترک در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: در مدت مشابه سال گذشته نیز بالغ بر ۱۶ میلیارد ریال به ۱۰ طرح در حوزه های کشاورزی، صنعتی، معدن، خدمات، گردشگری و صنایع دستی پرداخت شد. به گفته وی، تاکنون بیش از ۷۰ درصد از طرح های اشتغال روستایی که تسهیلات دریافت کرده اند، به بهره برداری رسیده است. به گفته وی، متقاضیان باید در سامانه کارا ثبت نام نمایند، پس از اخذ کد رهگیری، اطلاعات فرد به دستگاه اجرایی مربوطه ارسال می شود تا با طرح و بررسی در کمیته فنی، مصوب شود.

اجرای ۴۲ طرح صنعتی و اقتصادی 

مدیرعامل بانک صنعت و معدن کشور گفت: در ۶ سال گذشته بانک صنعت و معدن ایران، ۴۲ طرح صنعتی و اقتصادی را در استان قم بااعتباری ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تامین اعتبار کرده است. حسین مهری هفته گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران ایرنا افزود: از این ۴۲ طرح صنعتی و اقتصادی، ۳۲ طرح به‌صورت کامل به مرحله بهره‌برداری رسیده است. وی اضافه کرد: ۱۰ طرح باقی‌مانده نیز تا ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تلاش می‌شود تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد. مدیرعامل بانک صنعت و معدن ایران ادامه داد: با بهره‌برداری از این ۳۲ طرح صنعتی، برای ۲ هزار و ۶۰۰ تن اشتغال مستقیم ایجادشده است. 

قم با کمبود مرغ روبرو نیست

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: کمبودی از نظر مرغ در استان وجود ندارد اما عدم همکاری مرغداران و کشتارگاه ها سبب دو نرخی شدن قیمت مرغ در قم شده است. محمود سیجانی با اشاره به وضعیت تامین مرغ در قم افزود: روزانه ۳۰ تن مرغ با قیمت تنظیم بازار در استان توزیع می شود. وی تاکید کرد: همچنین علاوه بر این روزانه حجم قابل توجهی گوشت مرغ نیز با ۵ درصد پایین تر از قیمت تنظیم بازار در سطح استان توزیع می گردد. وی گفت: عدم همکاری مرغداران در روزهای گذشته سبب شده تا سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نتواند به درستی جوابگوی مطالبات به حق مردم باشد. سیجانی بیان کرد: خویشتن داری سازمان های نظارتی استان در رابطه با مشکلات ایجاد شده توسط مرغداران و کشتارگاه ممکن است به زودی به پایان برسد.

دکه های خطرآفرین

بخشدار جعفریه قم گفت:‌ دکه‌های موجود در حاشیه جاده قم، جعفریه خطرآفرین است و باید هرچه سریع‌تر مکان استقرار آن‌ها ساماندهی شود. سید جمال موسوی در گفت وگو با ایرنا  بیان کرد: متأسفانه هنوز بخش‌هایی از جاده قم جعفریه دوطرفه است و حضور برخی دکه‌های فصلی در این مناطق، ‌ احتمال بروز تصادف به‌خصوص در هنگام شب را افزایش می‌دهد. وی با اشاره به این‌که ضرورت دارد تا بخش‌های کوتاه دوطرفه جاده قم جعفریه هرچه سریع‌تر یک‌طرفه شود، بیان کرد: دکه‌های ایجادشده در حاشیه جاده این بخش عمدتاً فروشنده محصولات کشاورزی درایام خاصی از سال هستند که باید با ساماندهی مکان استقرار آن‌ها، ‌ مانع از تعطیلی کسب‌وکارشان شد. وی ادامه داد:‌ باید با مشخص کردن حریم جاده قم جعفریه کاری کرد تا دکه‌های فصلی در محدوده ایمنی از جاده مستقر شوند تا توقف خودروها برای خرید از آن‌ها به‌خصوص در تاریکی شب، ‌ موجب تصادف نشود. استان قم دارای یک شهرستان به همین نام و پنج بخش جعفریه، مرکزی، خلجستان، کهک و سلفچگان است.

لزوم تسریع در عملیات ساخت و ساز در مناطق سیلزده 

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) گفت: با توجه به اینکه باران‌ در فصل‌های آینده در پیش است، باید تلاش کنیم تا عملیات ساخت و ساز درمناطق سیل‌زده با سرعت بیشتری دنبال شود تا سیل‌زدگان با مشکل خاصی روبرو نشوند. آیت ‌الله سید محمد سعیدی هفته گذشته  در دیدار اعضای ستاد کمک‌های مردمی استان قم به سیل‌زدگان  افزود: این سرعت در عمل باید به موازات استحکام در عمل باشد تا نتیجه کار شیرین شود؛ چراکه اگر سرعتی دارای خلل باشد، مشکل ایجاد کرده و در بارندگی‌های آینده افراد سازنده منازل مورد تهمت قرار می‌گیرند. وی با اشاره به اینکه کمک به سیل‌زدگان و مشارکت در ساخت منازل جدید برای آنها ذخیره‌ای برای دنیا و آخرت ما است، گفت: اجابت دعوت رهبر معظم انقلاب اسلامی یکی از انگیزه‌های اصلی مهم برای انجام این امر خیر است که در راستای تحقق دستورهای شرع مقدس نیز مطرح می‌شود. 

برنامه ریزی برای بهسازی اطراف حرم مطهر 

استاندارقم گفت: اولویت ها و برنامه های سازمان بهسازی ونوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) باید ساماندهی این منطقه در یک بازه زمانی کوتاه باشد. بهرام سرمست در جلسه نوسازی و بهسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س)  افزود:شورای بهسازی اطراف حرم مطهر برای ادامه فعالیت های عمرانی پیش بینی شده باید در سال ۹۸ به صورت مستمر تشکیل گردد. وی همچنین با اشاره به مبحث آماده سازی اراضی ۴۸ هکتاری پردیسان برای ساماندهی اطراف این مکان مقدس گفت: سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر باید برای آماده سازی اراضی ۴۸ هکتاری پردیسان برنامه عملیاتی خود را تدوین و ارائه دهد. پردیسان در منطقه هشتم شهرداری و در جنوب غربی شهر قم واقع شده است، این منطقه در سال ۱۳۷۷ توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال ۱۳۹۰ به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.  
 

آثار هویتی قم مرمت می شود

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) شهرداری قم گفت: فضاها و آثار هویت بخش شهری در بازآفرینی بافت های فرسوده و نارکارآمد حفظ و مرمت می شود. علی رضا خاکی هفته گذشته در جلسه بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) افزود: حفظ فضاهای هویت بخش شهری در فعالیت های مربوط به بازآفرینی شهری به صورت جدی دنبال شده و از تخریب آثار هویت بخش خودداری می شود. وی اضافه کرد: کف سازی و جداره سازی مهمترین اقدامی بوده که در محلات هدف بازآفرینی شهری انجام می گیرد. وی گفت: در رابطه با ساماندهی قبرستان شیخان، قبرستان نو، میدان روح الله، میدان مطهری و خیابان ارم برآورد هزینه لازم نهایی صورت گرفته و عملیات عمرانی آنها در زمان بندی مشخص شده انجام می گیرد. وی ادامه داد: در ساماندهی و بازآفرینی بافت های فرسوده شهری به احداث مراکز محلات توجه ویژه ای شده و در تمامی محورهایی که امکانات لازم موجود باشد نسبت به احداث این قبیل مراکز اقدام می شود.

لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی برای بهسازی بافت های ناکارآمد

 مدیرکل راه و شهرسازی قم گفت: برای نوسازی، ساماندهی و بهسازی بافت های ناکارآمد شهر نیاز به هم افزایی و مشارکت همه دستگاه های زیربنایی و خدمات رسان است.  حسن صبوری در سومین جلسه شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی استان افزود: شهرداری، دستگاه های زیربنایی مانند آبفا، برق، گاز و غیره به همراه سایر دستگاه های عضو ستاد باید به صورت مجدانه در نوسازی بافت های ناکارآمد تلاش نمایند. رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی قم گفت: ستاد بازآفرینی شهری، محرک توسعه است و نتیجه و برآیند آن اقدام هایی است که بنیاد مسکن در بافت های فرسوده قم به شکل موثر و کارآمد در حال انجام است.

هشت هزار کارت سوخت درباجه معطله

مدیرکل پست قم گفت: بیش از هشت هزار کارت سوخت در باجه معطله پست قم موجود و آماده تحویل به صاحبان خودروهاست. ابوالفضل باقری منش هفته گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: شهروندان می‌توانند برای اطلاع از وجود کارت سوخت خود در باجه معطله با به همراه داشتن مدارک کامل هویتی و اسناد مالکیت خودرو به ادارات پست قم در مناطق امامزاده سیدعلی، امام و پردیسان مراجعه کنند. وی با اشاره به این که اطلاع‌رسانی‌های لازم در این زمینه در پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل پست  استان بارگذاری شده است، افزود: تنها کارت‌های سوخت با پلاک استان در ادارات پست یادشده موجود است. وی ادامه داد: لازم است شهروندان قبل از مراجعه، مدارک خود را کامل کنند تا در زمان حضور خود در ادارات پست برای دریافت کارت سوخت خود با مشکلی مواجه نشوند.

درگذشت پیشکسوت تئاتر قم 

استاد علی تفضلیان از پیشکسوتان هنر نمایش قم و از چهره های شناخته شده تئاتر کشور نجشنبه  هفته گذشته به دیار باقی شتافت. آن مرحوم علاوه بر سابقه درخشان در تئاتر، شاگردان فراوانی را در این عرصه تربیت کرد. ‌وی از پیشکسوتان هنر نمایش قم  بود که فعالیت‌های خود را در این زمینه پیش از انقلاب اسلامی آغاز کرده و موسس انجمن تئاتر استان و نخستین رئیس این انجمن بود. وی با رویکردی علمی به تئاتر به تربیت هنرجویان متعددی پرداخت که برخی از آنها از سرشناسان و مسئولان هنر تئاتر کشور به شمار می‌آیند. وی به دلیل دریافت جوایز متعدد بازیگری و کارگردانی تئاتر از جشنواره‌های ملی از جمله جشنواره تئاتر فجر چهره شناخته شده تئاتر استان قم به حساب می‌آید.
 

کلنگ احداث پایانه بار در هفته دولت

 مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قم با اشاره به این‌که کلنگ احداث پایانه بار قم، در هفته دولت امسال به زمین زده می‌شود گفت: ایجاد این پایانه، یکی از دغدغه‌های اصلی و مهم رانندگان استان بوده که زمین آن خریداری‌شده است. ابوالفضل جمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: پایانه بار استان در شهرک حمل‌ونقل احداث و از این طریق به یکی از مهم‌ترین خواسته های های رانندگان استان پاسخ داده می‌شود. وی در ادامه افزود: ایجاد امنیت و آمدوشد ایمن و ارزان برای مردم رویکرد اصلی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است و افزایش ایمنی جاده‌ها به‌صورت مستمر دنبال می‌شود. 

۶۱۳۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.