ابراهیم سلیمانی عصر سه شنبه در پنجاه و دومین «قرار نقد عکس انجمن عکاسان قم» در نگارخانه فرهنگ واقع در خیابان شهید فاطمی ، اظهار کرد: با توجه به اینکه در آستانه روز خبرنگار قرار داریم، نشست این هفته را به موضوع مروری بر عکاسی خبری استان قم قرار دادیم.

وی افزود: در این نشست از عکاسان خبری فعال استان دعوت کردیم و تعدادی از این افراد که برنامه خبری نداشتند در این نشست حضور یافته اند تا ضمن تجلیل از اصحاب رسانه؛ بتوانیم از چالش ها، تجربه ها و خاطره های این عکاسان در زمینه تهیه عکس خبری بهره ببریم.

وی خاطرنشان کرد: این جلسه را در آستانه روز خبرنگار و سالروز شهادت شهید محمود صارمی برگزار کردیم تا بدین وسیله ادای دینی به همکاران خود در بخش عکس خبری کرده باشیم.

سلیمانی در بخش دیگر سخنان خود، به اهمیت عرصه خبری در قم اشاره و اظهار کرد: اخبار این قم به واسطه ویژگی‌های آن به عنوان عُش آل محمد(ص) و خاستگاه انقلاب اسلامی، حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، حوزه علمیه و مراجع عظام تقلید و علما و نیز حضور شخصیت‌های کشوری در مناسبت‌های گوناگون از اهمیت ملی و حتی فراملی برخوردار است.

وی از اصحاب رسانه از جمله عکاسان خبری به عنوان آینه‌دارانی که واقعیت های جامعه را بازگو می کنند، نام برد و گفت: به همین علت، این افراد مسئولیت سختی را برعهده دارند و می‌توانند در اصلاح جامعه و ارتقای آگاهی‌بخشی جامعه موثر باشند.  

در ادامه این جلسه تعدادی از عکاسان خبری فعال استان قم به بیان تجربه ها، خاطره ها، دیدگاه ها و نظرهای خود در رابطه با عکاسی خبری پرداختند.

مهدی توکلیان از پیشکسوتان عکاسی قم به ظرفیت ها و توانمندی های اصحاب رسانه استان اشاره و اظهار کرد: خبرنگاران و عکاسان خبری قم، نسبت به سایر همکاران خود در کشور دارای سواد رسانه ای بالایی هستند.

وی با اشاره به پیشرفت روزافزون فناوری در جهان خاطرنشان کرد: ابزار نوین و وسایل ارتباط جمعی جدید مانند گوشی های تلفن همراه، موجب شده اند که با پدیده «شهروند خبرنگار» روبرو باشیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود، با اشاره به حضور عکاسان خبری پیشکسوت و جوان در این جلسه گفت: یکی از ویژگی های این نشست ها، جلوگیری از گسست بین‌نسلی میان هنرمندان از جمله عکاسان است و این امر می تواند موجب انتقال تجربه و دانش بین نسل های مختلف هنرمندان و اصحاب رسانه شود.

محمد اخلاقی از پیشکسوتان این رشته که سابقه فعالیت با رسانه هایی مانند ایرنا و فارس را در کارنامه خود دارد، به مخاطره های این حرفه اشاره و بیان کرد: کسی که حرفه اش را باعشق دنبال می کند، خطرات نیز برایش شیرین می باشد و تمام این سال ها که عکاسی خبری انجام داده ام، عکاسی برایم شیرین و دلچسب بوده است.

وی با بیان اینکه به نظرم هر کس که به حرفه اش عشق داشته باشد، خطرها و مشکلات آن را نیز با جان و دل پذیرا می شود، خاطرنشان کرد: به خاطر این حرفه حاضر شده ام، از خیلی چیزها بگذرم.

وی با اشاره به اینکه شغل خبرنگاری جزو شغل‌های پرخطر دنیا محسوب می شود، افزود: خبرنگاران و عکاسان خبری تلاش می کنند، مشکلات و نیازهای جامعه را درک نمایند و در انعکاس آن نیز خود را مسئول می دانند، چون رسانه پل ارتباطی بین مردم و مسئولان است.

اخلاقی ادامه داد: از این رو سعی می نماییم با دوربین خود، بیانگر مشکلات و کمبودهای موجود باشیم و در این راستا از هیچ کوششی دریغ نمی کنیم و ان شاءالله بتوانیم رسالت خود را به خوبی انجام دهیم.

محمدعلی مریزاد عکاس خبرگزاری تسنیم نیز با اشاره به اینکه عکاسی خبری در سال های اخیر دچار افت شده است، گفت: به عکس خبری نباید نگاه روابط عمومی و دمِ‌دستی داشت، بلکه عکس خبری باید نگاه ویژه و نقادانه‌تری داشته باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر عکس خبری دچار یک روزمرگی شده است، خاطرنشان کرد: باید تلاش و کوشش کنیم تا خروجی عکاسی خبری مقبول‌تر باشد.  

مهدی بخشی عکاس خبرگزاری مهر با بیان تجربه ها و خاطره های خود در این زمینه گفت: در عکاسی از موضوع های اجتماعی و شهری، ارتباط موثر با شهروندان و استفاده از تجربه افراد، می تواند به عکاس در ارائه کار بهتر کمک کند.

همچنین حسین یاراحمدی عکاس خبرگزاری دانشجو، با بیان تجربه های خود از عکاسی در سیل گفت: در عکاسی از رویدادهای طبیعی همچون سیل و زلزله، آشنا بودن به محیط و جغرافیای منطقه می تواند نقش موثری در کار داشته باشد.

محسن کرمعلی عکاس خبرگزاری فارس با بیان تجربه های خود از عکاسی از مناطق مرزی کشور خاطرنشان کرد: بدون شک، همه ما مدیون مرزبانان غیور کشورمان هستیم.

محمد رفیعی موحد از دیگر عکاس  با بیان تجربه ها و خاطره های خود در زمینه عکس خبری گفت: عکاسی خبری نیازمند یک سری توانمندی و ظرفیت های خاص خود است، از این رو افرادی که بتوانند با شرایط خاص و مشکلات آن کنار بیایند، می توانند در این رشته فعالیت سودمند و ثمربخشی داشته باشند.

وی مستند و قابل استناد بودن عکس خبری را از ویژگی های آن برشمرد.

رضا رمضانی از عکاسان خبری جوان استان قم با اشاره به حضور خود در حادثه سیل امسال در استان های سیل‌زده کشور گفت: در این حضور تلاش کردم تا بخشی از کمک ها و امدادرسانی نیروهای مسلح، طلاب و قشرهای مختلف مردم به سیل‌زدگان را اطلاع رسانی کنم.

عباس منجمی گیلانی عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به بیان تفاوت های محتوایی و کاری عکاسی خبری با سایر شاخه های عکاسی پرداخت و گفت: هر شاخه عکاسی در جای خود دارای اهمیت و مهم است.

وی افزود: یکی از ویژگی های عکس خبری، الزام ارتباط با مخاطب است، از این رو گاه یک عکس خبری شاید جذابیت های خاص هنری را نداشته باشد، اما به واسطه منحصر به فرد بودن و یا بیان یک رویداد خاص دارای اهمیت می شود.

وی همچنین بر ضرورت برگزاری دوره های آموزشی گوناگون، انتقال تجربه و دانش بین عکاسان حوزه های مختلف از جمله عکس خبری و مطالعه کتاب و مقاله های جدید در زمینه عکاسی تاکید کرد. 

در این نشست تصاویری از شهیدان خبرنگار، عکاس و هنرمند کشور همچون شهیدان سعید گودرزی نیا، جان بزرگی، بهروز مرادی و مهدی خلیفات، جاویدالاثر کاظم اخوان و زنده یاد مهدی حمیدی منفرد و نیز نمونه هایی از آثار ایشان به نمایش درآمد و یاد و خاطره آنها گرامی داشته شد.

۱۷ مردادماه سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در سال ۱۳۷۷ در شهر مزار شریف افغانستان به همراه تعدادی از دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران به دست گروه طالبان، به عنوان روز خبرنگار نامگذاری شده است.     

۷۴۰۶/  ۶۱۳۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.