به گزارش عصر سه شنبه مرکز خبر حوزه، در پیام آیت الله علیرضا اعرافی آمده است: ارتحال عالم جلیل‌القدر و گرانقدر حضرت آیت الله محمد آصف محسنی (رحمه الله علیه) از علمای افغانستان موجب تاسف و تاثر گردید.

این پیام حاکی است: آن عالم وارسته که از محضر آیات عظام سید محسن حکیم، سید ابوالقاسم خویی و سید عبدالاعلی سبزواری و دیگر بزرگان در حوزه علمیه نجف و قم کسب علم کرد، رئیس شورای علمای شیعه افغانستان، از مدافعان تقریب مذاهب اسلامی، بنیانگذار حوزه علمیه و دانشگاه خاتم النبیین(ص) و مؤسس شورای اخوت اسلامی افغانستان بود و به اسلام عزیز و مذهب اهل بیت(ع) و مردم شریف افغانستان خدمات ارزنده‌ای ارائه کرد.

در این پیام ذکر شده است: آن مرحوم الگوی جهاد و مبارزه با ظلم و گمراهی و نیز معلم اخلاق و معارف الهی بودند و افزون بر تدریس و تربیت شاگردان و ترویج معارف اسلامی در مبارزات  سیاسی و اجتماعی  مردم افغانستان نقش تاثیرگذار و راهبردی ایفا نمود.

در این پیام آمده است: سرانجام پس از سال‌ها تحصیل، تحقیق، تدریس و مجاهدت و تبلیغ و ترویج معارف اسلام و اهل بیت(ع) در بین مردم مظلوم کشور اسلامی افغانستان دارفانی را وداع گفت و به لقاء الله پیوست.

در پایان این پیام آمده است: اینجانب ضمن عرض تسلیت ارتحال آن فقید سعید به بیت شریف، خانواده، بازماندگان، شاگردان، ‌علما و حوزه‌های علمیه افغانستان، از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم، رحمت واسعه و رضوان الهی و برای بازماندگان و ارادتمندان ایشان صبر توام با اجر مسئلت می‌نمایم.

مرحوم آیت الله محمد آصف محسنی فرزند محمدمیرزا محسنی در ۵ اردیبهشت ۱۳۱۴ در شهر قندهار افغانستان زاده شد.

در سال ۱۳۳۰ کارمند اتاق تجارت قندهار شد، اما برای فراگیری علوم دینی، این شغل را رها و به تحصیل پرداخت؛ سپس به شهرستان جاغوری رفت و به مدت یک سال ادبیات و منطق را فرا گرفت.

وی در سال ۱۳۳۲ به نجف اشرف (عراق) رفت و موفق شد سطوح را به پایان برساند؛ سپس به دروس خارج فقه، رجال و حدیث و اصول پرداخت و نزد آیت‌الله سید محسن حکیم و سید ابوالقاسم خویی و حسین حلی و سید عبدالاعلی سبزواری شاگردی کرد.

وی بعد از ۱۲ سال تحصیل در نجف به زادگاهش قندهار بازگشت و در یک مدرسه مذهبی در این شهر به تدریس علوم دینی پرداخت و سپس حسینیه بزرگ قندهار و مدرسه علمیه آن شهر را بنیان نهاد.

آیت الله محسنی به دنبال کودتای کمونیستی، افغانستان را ترک و به سوریه رفت و چند ماهی در شهر دمشق به تدریس علوم حوزوی پرداخت.

وی سپس به ایران رفت و در فروردین سال ۱۳۵۸ با جمعی از روحانیان افغانستان مقیم حوزه علمیه قم، حزب حرکت اسلامی افغانستان را بنیان نهاد.

حزب حرکت اسلامی به رهبری آیت‌الله محسنی در بُعد نظامی بیش از ۱۰۰ پایگاه نظامی در ۱۹ ولایت افغانستان ایجاد و ده‌ها هزار نیروی مسلح را علیه قوای شوروی سابق سازماندهی و رهبری کرد.

با سقوط رژیم نجیب الله و حاکمیت نخستین دولت مجاهدین در کابل، وی دبیر و سخنگوی شورای رهبری دولت مجاهدین بود.

پس از وقوع جنگ‌های داخلی بین گروه‌های مجاهدین، او کابل را ترک کرد و چند سالی مقیم شهر اسلام‌آباد پاکستان شد و در سال ۱۳۷۶ پاکستان را ترک و به شهر قم بازگشت.

آیت الله محسنی در این شهر به تدریس خارج فقه، علم الرجال و علم کلام پرداخت و بعد از سقوط حکومت طالبان، به کابل بازگشت و تا زمان رحلت در این شهر سکونت داشت.

آن عالم جلیل القدر روز گذشته  در سن ۸۴ سالگی در کابل پایتخت افغانستان درگذشت.

۷۴۰۶/  ۶۱۳۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.