دبیر علمی همایش بین المللی "شهید مطهری" عنوان کرد: شهید مطهری در آثارش هم آرایشگری و هم پیرایشگری کرده، بدین معنا که هم دغدغه خلوص آثار اسلامی  و هم دغدغه توان‌مندی آن را داشته است.
به گزارش خبرنگارایسنا منطقه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، ضمن ابراز امیدواری از برگزاری همایش بین‌المللی "باز اندیشی آرای شهید مطهری در مواجهه با مسائل جهان امروز" در نشست خبری این همایش که صبح امروز برگزارشد، گفت: در آستانه انقلاب اسلامی، وقتی طلبه جوانی در جلسه درس مقام معظم رهبری از نبود کتابی برای پاسخگویی به شبهات انتفاد کردند، مقام معظم رهبری با اشاره به وجود کتب شهیدمطهری، بیان چنین انتقادی را بی‌انصافی دانستند. 
این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: مقام معظم رهبری در همان جلسه ادامه دادند که حقیقتا استاد مطهری به لحاظ طرح مسائل فکری، اندیشه‌ای و تمدنی اسلام بی‌نظیر است. 
وی عنوان کرد: شهید مطهری به معنای واقعی مصلحی اندیشمند بود و اگر به مجموعه آثار وی مراجعه شود در بخش اصلاح و مصلحان مطالب بسیار مهمی وجود دارد، وی در اندیشه‌ی تحلیل اصلاح جریان یکصد سال اخیر بودند و در این راستا اندیشه‌ی بیش از 40 اندیشمند عرب و غیرعرب در این زمینه را گردآوری کردند.
مهدوی راد گفت: آثار شهید مطهری گنجنیه‌ای بسیار عظیم و دریای موج خیزی است که می توان از آن بهره فراوان برد، بنیاد شهید مطهری نیز بر این اندیشه است تا به همت دغدغه مندان جریانات فکری امروزی حادثه‌ای نو و گردهمایی  متفاوتی را رقم بزنند.
محورهای همایش بین‌المللی باز اندیشی در آرای شهید مطهری دبیر علمی این همایش درخصوص محورهای این همایش بیان کرد: قرآن و پرسش های نوپدید، فهم دین، ایمان، عقلانیت، الحاد جدید و علم دینی، سنت و مدرنیته، پیشرفت و انحطاط، سبک زندگی، اسلام و ایران، تمدن اسلامی، تاریخ اندیشی، جهانی شدن و هویت ملی، انقلاب و اصلاح، تقلید و استقلال فکری، مسئله خودی و تربیت و جامعه سازی، معنویت، گسست نسلی، آسیب های اجتماعی، عدالت اجتماعی، روحانیت، نظام سرمایه داری، عدالت اقتصادی، ربا و بانکداری، ذات گرایی و برساخته بودن عنا، من دیگری و گفت و گوهای بینا فرهنگی، تجر و تاریخی بودن عقل، اعتباریات و علوم اجتماعی، حکمرانی و حقوق بشر، آزادی، خرافات، زن، خانواده، انتقاد و نقدپذیری از جمله محورهای این همایش است که علاقه مندان می توانند آثار خود را در موضوعات فوق ارسال کنند.
این استاد دانشگاه تهران عنوان کرد: اندیشمندان علاقه‌مند به فعالیت در محورهای این همایش، باید تلاش کنند تا بحثی جدید و هم‌سو با غدغه های جهان امروز ارائه دهند، به موضوعات تحقیقی به‌صورت عمیق بردازند تا گامی به جلو باشد، مانند مسئله‌ی مرجیعت قرآن که امروز یکی  از موضوعات جدی و مورد بحث است. 
مهدوی راد ادامه داد: برخی مصلحان پیرایشگر و برخی آرایشگر هستند، برخی دغدغه زدودن تحریف  از فکر اسلامی و برخی توانمند ساختن آن را در رویارویی با پرسش‌های زمانه دارند و می‌توان گفت که شهید مطهری در آثارش هم آرایشگری و هم پیرایشگری کرده، بدین معنا که هم دغدغه خلوص آثار اسلامی  و هم دغدغه توانمندی آن را داشته است.
توجه به مسائل روز، ویژگی بارز شهید مطهری    دبیر علمی همایش بیان کرد: استاد مطهری در سال‌های آخر زندگی خود به مسائل اقتصادی و فلسفی در حوزه مطالعات و گرایشات فکری مختلف مانند بحث نظام سرمایه‌داری، فقه و حقوق و بازشناسی مکتب دینی تمرکز بیشتری کرده بود، وی در نزدیکی پیروزی انقلاب اسلامی جزوه‌ای با عنوان " وظایف حوزه‌های علمیه در جهان امروز" را تدوین کرده که نشان دهنده توجه ایشان به جریانات فکری جدید و حرکت ایشان همگام با مسائل روز جهان بوده‌است. 
مهدوی راد گفت: شهید مطهری در مصاحبه‌ای که اصل آن یافت نشد، گفته بوده که آنچه گفته و نوشته‌ام در مواجهه با مسائلی بوده که اتفاق می‌افتاده و باید پاسخ می‌دادم.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.