ام البنین قربان رعیت روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: از سال ۷۷ که همسرم فوت کرد با ۲ فرزند در خانه پدرم زندگی می‌کردم و با توجه به دستپخت خوبی که داشتم در سال ۹۰ به عنوان سرآشپز در رستوان یکی از اقوام مشغول به کار شدم.

وی با اشاره به سختی‌هایی که در زندگی متحمل شده است، اضافه کرد: با درآمد آشپزی هزینه‌های مخارج دختر و پسرم را فراهم می‌کردم و کمتر از خانواده کمک می‌گرفتم.

وی گفت: شنیده بودم که کمیته امداد حتی به افرادی که تحت پوشش نیستند نیز وام اشتغال بدون بهره می‌دهد، بنابراین به این مرکز مراجعه کردم و در سال ۹۷، ۳۰ میلیون تومانی وام اشتغال برای راه اندازی رستوران دریافت کردم.

قربان رعیت افزود: با ۱۵ میلیون تومان از این وام مکانی را اجاره کردم و مابقی تسهیلات را نیز برای خرید یک میز، چهار صندلی و وسایل ضروری یک رستوران کوچک اختصاص دادم.

وی با بیان اینکه با این تسهیلات توانستم کسب و کار کوچک راه اندازی نمایم و مستقل شوم، اضافه کرد: به تنهایی در آشپزخانه‌ای ۱۰ متری مشغول پخت و پز غذاهای سنتی از جمله دیزی شدم و با توجه به درآمد اندک، از مشتری‌ها با ظروف یکبار مصرف پذیرایی می‌کردم.

وی با اشاره به اینکه برخی مشتری‌ها برای سرو دیزی ظرف و نان می‌آوردند، افزود: خوشبختانه با توجه به دستپخت خوبی که داشتم، توانستم مشتری‌های زیادی را جلب کنم، ولی فضای کوچک رستوران جوابگوی تعداد زیاد مشتری‌ها نبود.

این بانوی آشپز گفت: پس از یک سال از راه اندازی رستوران که به تنهایی آشپزی و مدیریت می‌کردم، تلاش کردم آن را توسعه دهم و برای یک نفر دیگر هم شغل ایجاد نمایم.

وی اضافه کرد: زیرزمین رستوران را رنگ آمیزی و با خرید میز، تخت، فرش، ماکروفر و ظروف چینی قسطی به لژ خانوادگی با ظرفیت ۳۵ تَن تبدیل کردم.

وی با اشاره به اینکه این اقدامات به کسب و کارم جان تازه ای داد، گفت: از ساعت ۱۰ تا ۲۴ با ۲۲ مدل غذا آماده پذیرایی از مشتری‌ها هستم و با وجود اینکه این کار سختی‌های بسیاری دارد و بارها قسمت‌هایی از بدنم حین آشپزی سوخته است، ولی مصمم به ادامه راه هستم.

قربان رعیت افزود: پنج سال برای سرپا نگه داشتن این رستوران مقاومت کرده ام و با درآمدی که از این شغل کسب کردم علاوه بر تأمین مخارج زندگی و اجاره خانه، دخترم را عروس و پسرم را داماد نموده ام.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر از شغل و درآمدم راضی هستم، ولی فضای رستوران کوچک است و با توجه به اینکه می‌توانم بیش از این میزان پیشرفت کنم، در تلاش هستم تا کارم را توسعه دهم.

وی که نمونه یک زن خودساخته مستقل است، گفت:  اگر وام ۳۰ میلیون تومانی کمیته امداد به موقع دستم را نمی‌گرفت، حالا دیگر حتی با بیش از ۲۰۰ میلیون تومان هم نمی‌توانستم صاحب این شغل شوم.

این بانوی آشپز با بیان اینکه روزانه ۱۵ ساعت در رستوران کار می‌کنم، تاکید کرد: ضرورت پیشرفت در زندگی پشتکار و علاقه است و بانوانی که می‌خواهند در تأمین مخارج زندگی سهیم باشند و یا استقلال مالی داشته باشند، باید با توکل بر خدا همت کنند.

/۲۰۸۵/ ۶۱۳۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.