انتشار خبر تولد 6 قلوهای تبریزی پس از 6 سال انتظار برای بچه دار شدن، هر چند در ابتدا موجی از شادی را برای والدین به همراه داشت، اما بزرگ کردن این تعداد بچه با درآمد کم خانواده، بلافاصله شادی را از لبان والدین محو کرد و موجی از نگرانی و اضطراب را بر دل آنها نشاند.
آنان می گویند با وجود مرگ دو نوزاد، همچنان بزرگ کردن چهار قلوها هم از نظر مالی و هم از نظر پرستاری کاری بس دشوار و نیازمند کمک سازمان های حمایتی و خیران است.

** نگران بزرگ کردن بچه ها هستم
پدر 6 قلوهای تبریزی که دستفروش است، با ابراز شادمانی از به دنیا آمدن 6 فرزندش گفت: خوشحالی‌ام را نمی‌توانم پنهان کنم اما در حالت اغما هم به سر می‌برم و امیدوارم که مسؤولان برای نگهداری از کودکانم مساعدت نمایند.
سلیمان باقری‌فرد افزود: بنده اهل تبریز و در منطقه باسمنج در خانه پدری ساکن هستم که وضعیت مالی مناسبی هم را ندارم.
پدر 6 قلوهای تبریزی با بیان اینکه 6 سال از ازدواج مان می گذرد و این 6 قلوها اولین فرزندان ما هستند، گفت: در اولین سونوگرافی دو جنین نشان داده شده بود و سپس در هفته‌های بعد بارداری به ترتیب یک قل اضافه می‌شد که در نهایت متوجه شدیم 6 جنین در بدن همسرم وجود دارد.
وی با بیان اینکه یکی از دخترها هنگام تولد فوت کرد و یکی از پسرها هم سه روز بعد فوت کرد، اظهار داشت: اکنون چهار فرزندم در بخش مراقبت های ویژه نوزادان هستند.
باقری‌فرد افزود: بنده شرایط مالی مناسبی ندارم و در زمان بارداری همسرم سراغ هر مسوولی که رفتیم، گفتند باید نوزادان به دنیا بیایند تا بتوانیم حمایت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: ماهانه هزینه پوشاک نوزادان سه میلیون تومان است و هر بار که سونوگرافی انجام می‌دادند، بالای 700 هزار تومان هزینه داشت که با شرایط مالی من سخت بود.
این پدر افزود: ما نیاز به حمایت داریم، زیرا با این شرایط زندگی و تهیه و تامین هزینه‌های کودکان برایم سخت خواهد بود.
وی از مسئولان درخواست کرد در تامین هزینه‌ برای معاش فرزندانش اور را کمک کنند و امیدوار است صدایش شنیده شود.

**نیازمند کمک های دولتی هستیم
مادر 6 قلوها هم با اشاره به وضعیت نامناسب و شرایط بد مالی همسرش گفت: همسرم کار مناسبی ندارد و درآمدمان ناچیز است، با این اوضاع مالی توان سیر کردن شکم خودمان را هم نداریم ، حالا برای بزرگ کردن چهار قلوها نیازمند حمایت دولتی هستیم.
الناز کاری، اظهار داشت: به عنوان مادر 6 قلوها از این رخداد با تمام سختی‌هایی که داشته است، خوشحال هستم، هرچند متاسفانه یک دختر و یک پسرم فوت کردند.
وی افزود: تحصیلات من تا اول دبیرستان است و در یک خانواده پرجمعیت با سه خواهر و سه برادر به دنیا آمده ام و بزرگ شده‌ام.
این مادر جوان تبریزی با بیان اینکه اصلا انتظار تولد 6 فرزند را نداشتم، اظهار داشت: تصور می کردم که یک یا دو فرزند خواهم داشت و خدا یک باره 6 فرزند به ما عطا کرد.
مادر 6 قلوهای تبریزی خاطرنشان کرد: شرایط عمومی من بعد از زایمان مناسب نبود و برای همین در بخش مراقبت های ویژه بستری بودم و امروز به بخش منتقل شدم ولی چهار قلوها خیلی ضعیف هستند و چند ماهی را باید تحت مراقبت و در دستگاه بگذرانند.
وی از مسوولان درخواست حمایت و اشتغال همسرش را کرد تا بتوانند فرزندان شان را بزرگ کنند.

**چند قلوها تحت حمایت بهزیستی هستند
مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی نیز با بیان این‌که خدمات مورد نیاز 6 قلوها را ارایه می‌دهیم، گفت: همکاران اداره کل بهزیستی استان را جهت بررسی شرایط به بیمارستان و همچنین محل زندگی این خانواده اعزام کرده ایم.
محسن ارشدزاده با اشاره به حمایت‌های اداره کل بهزیستی استان از 6 قلوهای تازه متولد شده در بیمارستان الزهرای تبریز اظهار کرد: چندقلوها (چهار قلو، سه قلو و...) تا سن شش سالگی تحت حمایت اداره کل بهزیستی استان هستند.
وی کمک‌های اداره کل بهزیستی استان به چند قلوها را در تهیه شیر خشک، ارائه‌ حمایت‌های مالی، حمایت‌های نقدی و غیرنقدی و بسته‌های غذایی، تهیه پوشاک، کمک به مسکن خانواده و کمک به هزینه‌های درمانی برشمرد و افزود: مبالغی نیز به صورت نقدی و موردی (دو یا سه ماهه) به خانواده‌ها پرداخت می‌شود تا صرف تغذیه و رشد کودکان شود.
ارشدزاده با بیان این‌که طی سال‌های گذشته تسهیلات اشتغال و تسهیلاتی جهت تامین مسکن نیز برای سرپرست این کودکان ارائه داده‌ایم، خاطرنشان کرد: اداره کل بهزیستی استان برای خانواده‌هایی که صاحب چند قلو هستند و درخواست مساعدت می‌کنند، این خدمات را ارائه می‌دهد.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه در حال حاضر یک هزار و 97 خانواده در استان دارای فرزند چند قلو هستند، افزود: در مجموع 2 هزار و 402 چند قلو در استان وجود دارد که از این تعداد، یکهزار و 797 دوقلو، 576 سه قلو و 32 چهارقلو هستند.
وی از انجام بررسی ها لازم برای احصای نیازهای این خانواده خبر داد و گفت: به دلیل شرایط خاص این خانواده تمام تلاش خود را به کار می بندیم و حمایت‌های ویژه‌ای را ارائه خواهیم داد.
ارشدزاده ادامه داد: همچنین در تامین مسکن و اشتغال سرپرست خانوار اگر لازم باشد، مساعدت های لازم را انجام می‌دهیم.
وی با بیان اینکه برنامه‌ای برای تامین پرستار یا هزینه‌ پرستاری 6 قلوها نداریم، گفت: مساعدت های ما در راستای کمک به رشد و پیشگیری از سوءتغذیه و تامین نیازهای ضروری چهارقلوها، بسته‌های غذایی و.. است و در رابطه با نگهداری نیز نزدیکان و بستگان نیز باید پیشقدم شوند.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان این‌که مردم و خیران نیز می‌توانند در این رابطه مساعدت کنند، افزود: اداره کل بهزیستی استان می‌تواند هماهنگی لازم جهت کمک‌ها و حمایت‌ها را اعمال کند تا این مساعدت‌ها از یک کانال مشخص انجام شود.
وی در پاسخ به این‌که غیر از اداره کل بهزیستی استان، چه ارگان‌هایی در این رابطه می‌توانند مساعدت کنند، گفت: کمیته امداد با توجه به اینکه یک دستگاه حمایتی است، شاید بتواند به چهار قلوها خدماتی ارائه دهد و همچنین مرکز بهداشت نیز می‌تواند در تامین شیر خشک و یا در کنترل سلامت و رشد این نوزادان کمک کند.
به گزارش ایرنا، اگرچه مسئولان بهزیستی آذربایجان شرقی قول کمک‌های حمایتی داده اند، اما به نظر می‌رسد با توجه به درآمد پدر خانواده و نداشتن مسکن و شغل مناسب، کمک‌های فراتری لازم باشد.
بی‌شک چشمان این خانواده منتظر کمک‌های مناسب از سوی مسئولان وخیران آن هم نه مقطعی یا در حد حرف و قول است، تا بتوانند با تاکیداتی که بارها در خصوص فرزند‌‌آوری از سوی رهبر معظم انقلاب بیان شده است، این چهار قلوها را بزرگ کنند.
6132/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.