صادق معصومی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: اگر بازارهای صادراتی استان توسعه یابد ارزش‌افزوده این صنعت در قم بسیار ویژه خواهد بود.

وی ادامه داد: استان قم در خصوص تولید و فراوری صنعت سنگ، رتبه هشتم کشور را دارد و ازنظر کیفیت و فرآوری این صنعت در رتبه‌های نخست کشور قرار دارد.

وی تصریح کرد: باوجوداینکه ۱۰ درصد از تولید سنگ دنیا در اختیار کشور ما است اما در مساله صادرات ایران هیچ‌گونه جایگاهی در بازارهای صادراتی بزرگ جهان ندارد.

وی بیان کرد: در رابطه با صنعت سنگ، ۸ معدن فعال در حوزه سنگ گرانیت و شبه گرانیت در استان قم در حال بهره‌برداری و استخراج است.

عامل توسعه خوشه سنگ قم بیان کرد:سنگ گرانیت در بین مردم دنیا تقاضای بسیار بالایی دارد اما ازآنجایی‌که ایران در زمینه صادرات این صنعت مشکل دارد، معادن این بخش با بی‌مهری روبه‌رو شده‌اند.

وی بیان کرد: در ۳ سال گذشته ۳ کنسرسیوم در رابطه با خوشه سنگ قم تشکیل و در راستای توسعه بازار سنگ در کشورهای قزاقستان، روسیه و ترکیه فعالیت می‌کند.

معصومی اظهار کرد: افزایش چندین برابری صادرات صنعت سنگ قم به کشورهای هدف مهم‌ترین فعالیت خوشه سنگ قم و این ۳ کنسرسیوم در سال‌های گذشته بوده است.

وی همچنین بیان کرد: برای تامین مواد اولیه خوشه سنگ خریدهای مشترک بین واحدهای تولیدی در دستور کار قرارگرفته و در این راستا بیش از ۲۵ هزار تن مواد، خریداری‌شده است.

وی عنوان کرد: برندسازی صنعت سنگ استان و تغییر نگرش مسئولان ملی و استانی نسبت به ظرفیت این صنعت از دیگر اقدام‌های خوشه سنگ قم در ۳ سال گذشته بود.

معصومی در ادامه تصریح کرد: خوشه سنگ استان از سال ۹۵ اقدام‌های خود را آغاز کرده است، افزایش کیفیت و بهره‌وری مهم‌ترین رویکردهای این خوشه در قم بود.

وی همچنین اظهار داشت: تشکیل تعاونی خرید مواد اولیه صنعت سنگ از برنامه‌هایی بوده که به‌زودی شاهد تشکیل آن خواهیم بود.

در استان قم ۲۵۰ واحد مرتبط با صنعت سنگ فعال است و ۴ هزار تن در قالب آن‌ها مشغول فعالیت هستند.

۷۴۰۳ / ۱۱۷۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.