به گزارش ایرنا، بهرام سرمست روز شنبه در همایش روز ملی هوای پاک در سالن همایش های شهرداری قم افزود: استان قم در معرض تهدیدات بالقوه و بالفعل زیست محیطی است و ما باید در چارچوب اجرای راهبرد توسعه همه جانبه استان، تلاش کنیم تا با حفظ محیط زیست، زندگی بهتری برای شهروندان فراهم شود.
وی بیان کرد: مسائل زیست محیطی همچون آلودگی هوا امروز از حد بحران فراتر رفته و به یک ابر بحران تبدیل شده است که حتی دولت ها به تنهایی از مقابله با آن ناتوان هستند و به همین منظور سازمان های بین المللی تشکیل شد تا با همکاری تشکل های مردم نهاد راهکاری برای رفع این آسیب ها پیدا کنند.
وی با اشاره به این که نقش مردم در کنار مسئولان بسیار حیاتی است، ادامه داد: لازم است مردم در چارچوب تشکل های منسجم به موضوع حفاظت از محیط زیست وارد شوند و مسئولان را در این عرصه یاری رسانند.
سرمست گفت: برای برخورداری از هوای پاک لازم است سند آمایش زیست محیطی و پیوست های متناسب با آن در اجرای تمام طرح های عمرانی و اجرایی استان مورد توجه قرار گیرد و صنایع پیشرفته و دانش بنیان در قم مستقر شود.
وی افزود: در همین رابطه نباید با بخشی نگری به عنوان دستیابی به هوای پاک، در مقابل برنامه های توسعه استان ایستادگی کرد، امروز قم نیازمند نگاه توسعه همه جانبه و هم افزایی همه دستگاه ها در این رابطه است.
وی ادامه داد: اولویت نخست استان توسعه گردشگری، استقرار صنایع نوین و استفاده از انرژی خورشیدی است تا محیط زیست قم پیش از پیش حفظ شود.
استاندار قم گفت: برای داشتن هوای پاک در استان باید فرهنگ سازی کنیم و سبک زندگی مردم را بر اساس تعامل با محیط زیست شکل دهیم.
وی افزود: در مسیر حفاظت از محیط زیست علاوه بر اجرای اقدام های سلبی و مقابله با منشا آلودگی ها، باید با انجام اقدام های ایجابی، مردم، صنعت گران و بخش های مختلف استان را به اجرای قانون هوای پاک تشویق کنیم.
وی ادامه داد: کمیسیون ماده 11 هوای پاک استان می تواند در مواردی که میان دستگاه های مختلف در حوزه محیط زیست اختلافی به وجود آمده است کمک کند تا این اختلاف دیدگاه ها به نحوی که اهداف توسعه کلان استان و برنامه توسعه پایدار تحقق یابد، برطرف شود.
سرمست گفت: نقش گروه های مردم نهاد در زمینه تحقق قانون هوای پاک بسیار مهم است و می تواند به مسئولان و مردم کمک کنند تا با ارتباط متقابل، تامین هوای پاک که نیاز اساسی جامعه امروز است، محقق شود.
وی بیان کرد: همچنین وجود گرد و غبار در برخی ایام سال در آسمان قم تهدید بالقوه ای است که باید کانون های داخلی آن شناسایی و این خطر با توسعه فضای سبز و سایر راهکارها برطرف شود.
همایش گرامیداشت روز ملی هوای پاک در قم به مناسبت 29 دی ماه با شعار «هوای پاک، مسئولان، مردم» برگزار شد.
7405/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.