به گزارش ایرنا، پرداختن به موضوع رونق تولید در هر بخشی نیازمند سیاست ها و راهبردهای مخصوص به خود است تا نتایج مورد نظر را در پی داشته باشد و در همین رابطه خودکفایی و تامین امنیت غذایی مردم مهمترین هدف و راهبردی است که بخش کشاورزی می تواند برای تحقق این شعار در پیش گیرد.
به نظر می رسد در فضای اقتصادی کنونی که فشار تحریم های دشمن روز به روز در حال افزایش است نقطه کانونی مقاومت ملی در عرصه های اقتصادی بر پایه بخش کشاورزی و تامین محصولات غذایی مورد نیاز مردم از این طریق باشد.
اگر فضای تولید در بخش کشاورزی بیش از گذشته رونق یابد و بهره برداران بتوانند به سود منطقی خود دست یابند، سطح تولید محصولات کشاورزی افزایش یافته و بازار آن بر اساس میزان عرضه و تقاضای موجود تنظیم و قیمت ها متعادل می شود که این مساله نقش موثری در کاهش تاثیرگذاری تحریم اقتصادی دشمنان دارد.
برای رسیدن به این نقطه نیاز به برنامه ریزی منسجم، بسیج همه امکانات و ظرفیت ها و همچنین بهره گیری از روحیه جهادی و کار و تلاش مضاعف است که این توانایی در مجموعه مسئولان، کارشناسان و بهره برداران بخش کشاورزی کشور به خوبی مشاهده می شود.
در همین رابطه خبرنگار ایرنا نظر شماری از مسئولان حوزه های اقتصادی استان قم را پیرامون اهمیت خودکفایی و تامین امنیت غذایی در بخش کشاورزی، جویا شد.

** امنیت غذایی جامعه با مدیریت جهادی تامین می شود
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری قم در این رابطه گفت: در شرایط و اوضاع اقتصادی کنونی، اتخاذ یک رویکرد جهادی به ویژه در عرصه کشاورزی و امنیت غذایی مهمترین راه برون رفت از مشکل ها و تنگناها می باشد.
مهرداد غضنفری اظهار داشت: در هشت سال جنگ تحمیلی، تفکر و روحیه جهادی باعث پیروزی و غلبه بر دشمن شد و امروز نیز در این شرایط خاص اقتصادی باید این مدل را در دستور کار قرار دهیم، چراکه با اتکای به آن پیشرفت به طور حتم محقق خواهد شد.
وی بیان داشت: وجود کارشناسان تحصیل کرده و مجرب تنها بخش ناچیزی از بضاعت های کشور در بخش کشاورزی است که به واسطه این نیروها می توانیم رشد چشمگیری را شاهد باشیم.
وی تصریح کرد: بخش کشاورزی در کشور و استان قم از مجموعه ای پویا و کارآمد تشکیل شده است، به همین علت اگر از ظرفیت های درونی و بومی استفاده شود، خودکفایی و بی نیازی را در تولیدات کشاورزی رقم زده و حتی صادرکننده برخی محصول ها نیز خواهیم شد.

** امنیت غذایی مهمترین ثمره رونق تولید دربخش کشاورزی است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: تامین امنیت غذایی، مهمترین ثمره تحقق رونق تولید دربخش کشاورزی است که موجب خنثی شدن تحریم های دشمن در این حوزه می شود.
عباس پورمیدانی بیان کرد: به طور کلی، بخش کشاورزی رکن اصلی تحقق رونق تولید در کشور است که می تواند اقتصاد ملی را در برابر فشارهای خارجی بیمه کند.
وی افزود: داشتن کشاورزی پیشرفته و تولید محصولات غذایی مورد نیاز جامعه، لازمه توسعه پایدار کشور است و در همین رابطه بخش کشاورزی در سال رونق تولید محوریت تحقق این شعار را برعهده دارد.
وی ادامه داد: خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی، همواره به عنوان یک راهبرد مهم مورد توجه مسئولان کشور بوده اما این موضوع در سال رونق تولید اهمیت مضاعفی یافته است و همه امکانات بخش کشاورزی برای تحقق این راهبرد، بسیج خواهد شد.
پورمیدانی گفت: دشمنان همواره به دنبال ایجاد فشار بر ملت ایران هستند و برای رسیدن به اهداف شوم خود، بخش کشاورزی را که با امنیت غذایی مردم سر کار دارد مورد تحریم قرار دادند.
وی افزود: اما مسئولان، کارشناسان و بهره برداران این حوزه با تمام توان خود برای بی اثر کردن این فشارها و خودکفایی در تولید محصولات غذایی مورد نیاز جامعه تلاش می کنند و تاکنون نقش بسزایی در تامین مایحتاج مردم با وجود تحریم های شدید، ایفا کرده اند و با قدرت به این مسیر ادامه می دهند.
وی ادامه داد: بخش کشاورزی در سال رونق تولید نه تنها به دنبال پاسخگویی کامل به نیازهای غذایی کشور است، بلکه تلاش می کند با گسترش سطح توانمندیهای خود و استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود، در بازارهای بین المللی حضوری فعال داشته باشد و نقش موثری در توسعه اقتصادی کشور ایفا کند.

** خودکفایی اولویت اصلی بخش کشاورزی در سال رونق تولید است
مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: خودکفایی در تولید همه محصولات راهبردی کشاورزی اولویت اصلی این بخش در سال رونق تولید است.
حجت الاسلام و المسلمین عباس خاک افزود: وجود آب و خاک مناسب مهمترین عامل در افزایش سطح تولیدات کشاورزی و رسیدن به خودکفایی در بهره برداری از محصولات راهبردی است و مسئولان این حوزه تلاش دارند با استفاده بهینه از منابع یاد شده، علاوه بر رونق بخشیدن به فضای تولید در عرصه کشاورزی، زمینه اشتغال گسترده فارغ التحصیلان این بخش را نیز ایجاد کنند.
وی بیان کرد: اکنون در کشور شرایط خوبی برای گسترش سطح اراضی کشاورزی فراهم است و با استفاده از نظرات کارشناسی می توان آب و خاک مورد نیاز تولید بسیاری از محصولات زراعی، باغی و دامی را به فعالان این عرصه اختصاص داد تا شاهد خودکفایی کامل در این زمینه باشیم.
وی ادامه داد: سرمایه گذاری در بخش کشاورزی علاوه بر خودکفایی کشور در تولید محصولات راهبردی عامل مهمی برای ثروت آفرینی و افزایش سطح درآمد بهره برداران این حوزه است و می تواند با افزایش عرضه محصولات غذایی مورد نیاز مردم، موجب تعادل بخشی به قیمت آن ها در بازار شود.
خاک گفت: با وجود زیرساخت های مطلوب و نیروی انسانی توانمند در بخش کشاورزی، می توانیم در سال رونق تولید فضای تحریم دشمنان را به فرصت تبدیل کنیم و تمام مایحتاج اصلی مورد نیاز مردم در این بخش را در داخل تولید کرده و از واردات بی نیاز شویم.
وی بیان کرد: حوزه کشاورزی یکی از بهترین بسترها برای مشارکت مردم در فعالیت های اقتصادی است و در سال رونق تولید می توان شرایط حضور مردم و بخش خصوصی در این عرصه را بیش از گذشته تقویت و کشور را در برابر تحریم ها مقاوم کرد.
وی ادامه داد: ایجاد تعاونی های کوچک در روستاها برای تولید و عرضه محصولات زراعی و دامی، یکی از مهمترین اقداماتی است که می تواند حجم تولیدات این بخش را متحول کند و موجب سرعت یافتن روند خودکفایی کشور در تولید محصولات کشاورزی شود.
سال 1398 از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال «رونق تولید» نامگذاری شده است.
در بخش کشاورزی کل زمین های قابل کشت قم برابر 105 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز استان شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، دو هزار و 346 هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی اختصاص یافته است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 746 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.
بیشتر بهره برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.
گزارش: سید محمد ابراهیم جنابان
7405/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.