سید رضا موسوی مشکینی عصر چهارشنبه در حاشیه بازدید استاندار قم از دریاچه حوض سلطان و تالاب های های بهشت معصومه و مره و کاروانسرای تاریخی دِیر گچین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اضافه کرد: این آبگیری، موجب شد تنوع زیستی و پوشش های گیاهی در برخی از این تالاب ها شکل بگیرد که این امر سبب شده است، تالاب ها از وضعیت مناسبی برخوردار باشند.
وی ابراز امیدواری کرد: این آبگیری در تالاب ها، مساله گرد و غبار را در فصل تابستان سال جاری کنترل کند و باعث بهبود وضعیت تالاب ها و زیستگاه های استان قم بشود.
وی با بیان این که بارش های امسال یک استثنا بود، همان طور که خشکسالی های سال های گذشته نیز یک استثنا بود؛ گفت: این از ویژگی های مناطق خشک و نیمه خشک است و امیدواریم که این روند بارندگی، چرخه های زیستی را در تالاب ها و رودخانه ها احیا کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم تاکید کرد: البته فعالیت های انسانی نیز باید متناسب با مباحث کارکردی رودخانه ها و تالاب ها باشد تا مشکلاتی را برای زیست بوم ها ایجاد نکند.
تالاب های قم با وسعت حدود 100 هزار هکتار، حدود 10 درصد از وسعت جغرافیایی استان را تشکیل می دهد؛ بر همین اساس، قم یکی از تالابی ترین استان های کشور و دارای ظرفیت های بزرگ زیست محیطی است که همه ساله میزبان دسته های بزرگ پرندگان مهاجر می باشد تا اثبات کند که زیبایی قم تنها در کویر خلاصه نمی شود.
تالاب های مره، شکار ممنوع حوض سلطان، بهشت معصومه، دریاچه نمک، غدیر و گنبد نمکی جزو تالاب های استان قم به شمار می آید؛ تالاب مره در بخش مرکزی شهر قم و در مسیر آزادراه قم - گرمسار و تالاب بهشت معصومه در همین بخش در جاده کوه سفید قرار دارد.
دریاچه نمک حوض سلطان در 40 کیلومتری شمال شهر قم، 85 کیلومتری جنوب تهران و در حاشیه آزادراه قم - تهران قرار دارد؛ این دریاچه به مساحت تقریبی 240 کیلومترمربع در جنوب رشته ‌کوه‌ های البرز واقع شده و وسعت و شکل دریاچه متناسب با ورود آب و میزان بارندگی آن در فصل های مختلف سال متفاوت است.
7406/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.