به گزارش ایرنا، بهرام سرمست عصر چهارشنبه در حاشیه بازدید از دریاچه حوض سلطان و تالاب های های بهشت معصومه و مره و کاروانسرای تاریخی دِیر گچین در گفت و گو با خبرنگاران، بررسی توانمندی ها و ظرفیت های موجود تالاب های استان را یکی از هدف های این بازدید برشمرد.
وی بر حفظ و توجه به مسائل محیط زیست تاکید و خاطرنشان کرد: لازم است، برنامه اجرایی دستگاه های متولی برای حفاظت و بهره برداری از ظرفیت تالاب ها در راستای توسعه استان قم ارائه شود.
وی بر جذب سرمایه گزاران بخش خصوصی برای بالفعل کردن ظرفیت های گردشگری در سطح استان تاکید و اظهار کرد: باید این مساله مهم در کارگروه های تخصصی مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار گیرد.
استاندار قم در بخش دیگر سخنان خود، به بارندگی های ابتدای امسال اشاره و بیان کرد: این بارش ها تا حد مطلوبی موجب حیات دوباره در تالاب های استان و نیز منجر به کاهش خطرهای زیست محیطی شده است.
تالاب های قم با وسعت حدود 100 هزار هکتار، حدود 10 درصد از وسعت جغرافیایی استان را تشکیل می دهد؛ بر همین اساس، قم یکی از تالابی ترین استان های کشور و دارای ظرفیت های بزرگ زیست محیطی است که همه ساله میزبان دسته های بزرگ پرندگان مهاجر می باشد تا اثبات کند که زیبایی قم تنها در کویر خلاصه نمی شود.
تالاب های مره، شکار ممنوع حوض سلطان، بهشت معصومه، دریاچه نمک، غدیر و گنبد نمکی جزو تالاب های استان قم به شمار می آید. تالاب های مره و بهشت معصومه در بخش مرکزی شهر قم و در مسیر آزادراه قم - گرمسار قرار دارد.
دریاچه نمک حوض سلطان که به بزرگ ترین آینه ایران مشهور است، در 40 کیلومتری شمال شهر قم، 85 کیلومتری جنوب تهران و در حاشیه آزادراه قم - تهران قرار دارد؛ این دریاچه به مساحت تقریبی 240 کیلومترمربع در جنوب رشته ‌کوه‌ های البرز واقع شده و وسعت و شکل دریاچه متناسب با ورود آب و میزان بارندگی آن در فصل های مختلف سال متفاوت است.
این دریاچه از 2 چاله جدا از هم تشکیل شده است؛ چاله غربی به نام حوض سلطان و چاله شرقی به نام حوض مره است که به‌ وسیله یک آبراه به هم وصل می ‌شود؛ در فصول پرآب ابتدا چاله مره پر و سپس آب اضافی وارد حوض سلطان می‌ شود.

* کاروانسرای دیر گچین
کاروانسرای دیرگچین مشهور به مادر کاروانسراهای ایران مربوط به دوره ساسانی - صفوی در بخش مرکزی شهر قم قرار دارد که در گذشته از این کاروانسراها به عنوان منزلگاهی بسیار مهم در مسیر راه های ایران استفاده می شده که امروز با ساخت آزادراه قم - گرمسار مسیر تردد به این کاروانسرا احیا شده است و در حدود 70 کیلومتری شهر قم قرار دارد.

* بازدید استاندار از یک طرح شهری
بر اساس این گزارش، استاندار قم به همراه سید مرتضی سقاییان نژاد شهردار قم، صبح امروز از تقاطع خیابان های امام خمینی و شهید کیوانفر به منظور ساخت تقاطع غیرهمسطح در این نقطه، بازدید کرد و مشکلات و موانع اجرای طرح مذکور را مورد بررسی قرار داد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم در این بازدید گفت: این طرح از جمله طرح‌ هایی است که باید در سال 1390 اجرا‌ می ‌شد و همچنین در سال گذشته جزو اولویت‌ های ویژه برای اجرا قرار گرفت.
علیرضا قاری قرآن اضافه کرد: خیابان شهید کیوانفر دارای یک بدنه تجاری کامل است که عرض کمتری نسبت به خیابان امام خمینی دارد و از بار ترافیکی بالایی برخوردار می باشد.
وی ادامه داد: در مقابل، خیابان امام خمینی یک محور شریانی و درجه یک محسوب می ‌شود، ولی نقش تجاری آن نسبت به خیابان شهید کیوانفر کمتر است.
وی اظهار کرد: برای این که نمای حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) در مسیر خیابان امام خمینی مانعی پیدا نکند، زیرگذر در امتداد محور خیابان‌ امام خمینی برای این تقاطع طراحی و پیشنهاد شده است.
همچنین شهردار قم، حسن بختیاری نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم و تعدادی دیگر از مسئولان و کارشناسان نظرها و دیدگاه های خود را درباره اجرای طرح مذکور ارائه دادند.
در این بازدید عبدالله جلالی رئیس شورای اسلامی شهر و تعدادی از اعضای این شورا، معاونان و مشاوران استاندار نیز حضور داشتند.
7406/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.