به گزارش شنبه ایرنا ازروابط عمومی استانداری قم،مرتضی بابایی درگفت وگویی با اشاره به نشست استاندار قم با روسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان با دستور اتخاذ تصمیم به منظور تعامل سازنده بین دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی افزود: در راستای اجرای دستور استاندار و همچنین برای اجرایی کردن آیین نامه شبکه ملی جامعه و دانشگاه، دفتر ارتباط استانداری با دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی راه اندازی و فعالیت خود را آغاز کرد.
وی با بیان این که امروزه دانشگاه ها باید علاوه بر کارویژه های سابق خود، در راستای رفع چالش ها و نیازهای جامعه گام بردارند،گفت: یکی از مهمترین رویکردها و دغدغه های استاندار، مدیریت علمی مسائل و بهره گیری از ظرفیت دانشگاه ها با هدف رفع چالش ها و معضلات و ایجاد بستری عقلانی و علمی برای حل مشکلات است.
وی با اشاره به تدوین و ابلاغ آیین نامه شبکه ملی جامعه و دانشگاه توسط مرکز بررسی ‌های استراتژیک ریاست جمهوری و وزارتخانه های کشور و علوم افزود: فعالیت دفتر ارتباط استانداری با دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی می تواند بسترساز ارتباط بین استادان دانشگاه های استان، نخبگان، پژوهشگران، اندیشمندان و متخصصان منطقه ای و محلی با مدیران اجرایی و تصمیم گیران باشد.
بابایی خاطرنشان کرد: این امر می تواند گسست دانایی و توانایی را کاهش دهد و انتظارمی رود خلاء ارتباط و تعامل جامعه و دانشگاه را بیش از پیش پر نماید.
وی ابلاغ آیین نامه فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی دانشگاه ها در جامعه و صنعت توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که بر اساس آن استادان و اعضای هیات علمی می توانند از سه ماه تا یک سال برای عملیاتی نمودن یافته های خود و آشنایی با نیازهای واقعی جامعه و صنعت به واحدهای اقتصادی و صنعتی مامور شوند را یادآور شد.
وی افزود: دانشگاه باید پیوند ساختاری و ارگانیک خود را با جامعه و دولت تقویت کند و ظرفیت‌ های خود را در راستای حل مسائل استانی، منطقه ‌ای و ملی به کار گیرد و یکی از مهم ‌ترین زمینه‌ های ایفای چنین نقشی مشارکت دانشگاه‌ ها در فرایندهای تصمیم سازی است.
بابایی گفت: هم اکنون کشور ما با مسائل و مشکلاتی در حوزه‌ های گوناگون مواجه است و یکی از نقاط ضعف در ارتباط میان پژوهش و کاربردی کردن یافته ها در نظام علمی و اجرایی کشور، فقدان به کارگیری نتایج پژوهش بر اساس نیازهای واقعی جامعه است.
وی افزود: در بحث تولید محصولات علمی به صورت نظری وضعیت خوبی داریم، اما درباره عملیاتی شدن ایده ها موفقیت چندانی نداریم و دانشگاه همواره در معرض این پرسش قرار دارد که روابط و مناسباتش را با نهادهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی چگونه تنظیم می ‌کند و چه خدمتی را ارائه می ‌کند.
وی تاکید کرد: سوق دادن فعالیت‌های علمی دانشگاه به سمت رفع نیازها و حل مسائل استانی و ایفای مسئولیت اجتماعی این نهاد در تعامل با جامعه و دولت، از هدف های راه اندازی دفتر ارتباط استانداری با دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی است.
بابایی با اشاره به تحصیل بیش از 70 هزار دانشجو در 30 دانشگاه و مرکز آموزش عالی و از طرفی تدوین سالانه بیش از سه هزار و 500 ‍پایان نامه و رساله در مقطع تحصیلات تکمیلی گفت: انتظار می رود مدیران دستگاه های اجرایی نیز درخصوص استفاده از ظرفیت نخبگان جامعه و مجموعه های دانشگاهی استان اهتمام ویژه داشته باشند.
7406/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.