به گزارش ایرنا، سال گذشته سران دُوَل کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی دی هشت برای ایجاد یک دانشگاه بین المللی هم پیمان شدند.
تقویت همکاری های علمی و فناوری میان دولت های عضو مهمترین هدفی بود که آنها از تاسیس این دانشگاه دنبال کرده و در چشم اندازی گسترده تر در پی تحقق همزیستی مسالمت آمیز میان مذاهب، صلح، سعادت و آزادی ملت ها بودند.
بر اساس این پیمان نامه کشور ایران، شهر همدان و دانشگاه بوعلی سینا به عنوان مقر اصلی دانشگاه بین المللی دی هشت برگزیده شد.
این دانشگاه قرار است در مقطع تحصیلات تکمیلی از کشورهای عضو و همچنین از سراسر جهان دانشجو بپذیرد. اما تدوین و تصویب اساسنامه دانشگاه، سنگ بنای این مرکز علمی است که باید محکم و استوار برداشته می شد و از این رو دانشگاه بوعلی سینا در نقش دانشگاه مادر با پرهیز از هرگونه شتابزدگی در آغاز بکار دانشگاه و پذیرش دانشجو نسبت به انجام این مهم اهتمام ورزید.
در همین ارتباط آیین نامه و شیوه کار دانشگاه با نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت خارجه تدوین و به تصویب اولیه رسید و پیش نویس اساسنامه نیز تهیه و متن فارسی آن مورد تائید اعضا قرار گرفت.
تصویب نهایی این دو و معرفی نمایندگانی تام الاختیار از سوی دول عضو سازمان دی هشت برای پیگری امور دانشگاه گام های بعدی بود که به خوبی برداشته شد.
به تازگی نیز مراجع تماس ملی (Focal point) دانشگاه بین المللی دی هشت در همدان گردهم آمدند. اشخاصی که همان نمایندگان دائمی از دول عضو سازمان دی هشت برای پیگیری اهداف دانشگاه بین المللی دی هشت هستند و بیشترشان در تراز معاونان وزیر علوم کشورهای عضو ارزیابی می شوند.
گردهمایی نمایندگانی از اندونزی، مالزی، پاکستان، بنگلادش، ترکیه، مصر، نیجریه و ایران به ریاست معاون اول دبیرکل سازمان دی هشت با حضور نمایندگانی از وزارت امور خارجه و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان انجام شد.

** تصویب اساسنامه دانشگاه دی هشت
این سفر دستاوردها و نتایج خوبی به همراه داشت که مسئول راه اندازی و مدیر اجرایی دانشگاه دی هشت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به طور مبسوط به آنها پرداخت و گفت: نخستین نشست سران مراجع تماس ملی را می توان آغاز رسمی برنامه ریزی های دانشگاه دی هشت بدانیم؛ زیرا اعضا با حضورشان نشان دادند که مانند ایران به تعهداتشان پایبند بوده و خود را مسئول می دانند.
در این نشست تخصصی پیش نویس اساسنامه دانشگاه که پیش تر به تصویب شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم کشور رسیده و برای کشورهای عضو ارسال شده بود مطرح و با چند تغییر جزئی در مجموع با 15 ماده به اتفاق آرا تصویب شد.
دکتر ستار عزیزی با بیان اینکه هیات امنای دانشگاه بین المللی دی هشت مرکب از وزرای علوم دولت های عضو سازمان دی هشت هستند، گفت: اساسنامه فوق در نخستین جلسه هیات امنا که در ششم و هفتم اسفند ماه سالجاری در همدان برگزار می شود، به شور و مشورت گذاشته و به تصویب نهایی این هیات می رسد.

** پذیرش دانشجو در بهمن ماه
در نشست هیات امنا تصمیم گیری و برنامه ریزی نهایی برای گشایش دانشگاه دی هشت انجام می شود؛ عزیزی امیدوار است چنانچه در این نشست مشکلی به وجود نیاید و اساسنامه نیز به تصویب نهایی برسد، امکان جذب دانشجو در ترم بهمن البته با اندکی تاخیر فراهم شود.
وی تاکید می کند: تصویب و تکمیل اسناد دانشگاه از منظر بین المللی روندی است که شتاب زدگی در آن جایز نیست و پله پله باید پیش برود.
بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته دانشگاه بین المللی دی هشت در 17 رشته گرایش در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری از سراسر جهان دانشجو می پذیرد.
به گفته مدیر اجرایی دانشگاه، اعضای گروه دی هشت بر اساس تعهدی که دارند، باید این دانشگاه را در کشورهایشان تبلیغ و برای جذب دانشجو در این مرکز علمی با جان و دل تلاش کنند.

** راه اندازی شعب دانشگاه دی هشت در جهان
مقر اصلی دانشگاه براساس پیمان منعقد شده بین اعضا برای همیشه در کشور ایران است، اما چنانچه کشورهای دیگر حتی غیرعضو تمایل به راه اندازی شعبه ای از دانشگاه دی هشت داشته باشند، بر اساس بندهای اساسنامه تقاضایشان پذیرفته می شود.
عزیزی با ذکر این نکته یادآوری می کند: در صورت توسعه دامنه فعالیت های دانشگاه، افزون بر موافقت با ایجاد شعب دانشگاه دی هشت، تقاضای تاسیس موسسات تحقیقاتی وابسته به این دانشگاه در هر نقطه ای از جهان را با روی گشاده می پذیریم.

** المان دانشگاه دی هشت رونمایی شد
رونمایی از المان دانشگاه دی هشت یکی از برنامه های سفر یک روزه مراجع تماس ملی در همدان بود که مسئول راه اندازی دانشگاه دی هشت آن را لازمه فعالیت های رسمی دانشگاه دانست و گفت: این نماد در دانشگاه بوعلی سینا نصب و رونمایی شد.
وی یادآوری کرد: براساس توافق های صورت گرفته دانشگاه بوعلی سینا به عنوان دانشگاه مادر تا هشت سال وظیفه یاری و حمایت از دانشگاه دی هشت را به عهده دارد.
به اعتقاد عزیزی، تاسیس دانشگاه بین المللی وابسته به یک سازمان جهانی از آن دست اتفاق های نادر است که به ندرت در تاریخ کشورمان رخ می دهد و این رویداد افزون بر جهش علمی همدان از جنبه های اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی نیز برای کشورمان بسیاراهمیت دارد.
7527/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.