به گزارش ایرنا، مهدی کاهه روز شنبه در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان قم در سالن امام جواد(ع) استانداری افزود:خروجی این مطالعات نشان می دهد که 59 درصد علل گرایش به طلاق در زوجین استان ناشی از عدم موفقیت در برقراری ارتباط با یکدیگر بوده است.
وی با بیان اینکه طلاق به چهار دسته تواففی، غیرتوافقی، مصلحتی و عاطفی دسته بندی می شود ادامه داد: بر اساس این مطالعات، نگرش بانوان در چهار منطقه قم نسبت به موضوع طلاق مثبت بوده است که باید در این زمینه مطالعات تخصصی بیشتری صورت گیرد.
وی بخش غالب ازدواج ها در قم را سنتی دانست و گفت: فاصله گرفتن از برنامه های مسجد محوری به عنوان یک آسیب شناسایی شده که در این رابطه «طرح مصلحین» در استان اجرایی شد.
دادستان قم طرح مصلحین را موفق دانست و اظهار داشت: با اجرای این طرح، یک مصلح موفق شد 25 زوج درخواست کننده طلاق را از تصمیم خود منصرف کند و امروز در قالب این طرح 300 روحانی مشغول به فعالیت هستند.

** عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه نیز در این جلسه گفت: پنج الگوی خانواده پست مدرن، تجدد گرا، در حال گذار، سنتی و ایرانی اسلامی به عنوان الگوهای خانواده های استان مورد مطالعه قرار گرفته و شاخص ها و متغیرهای آنها نیز تعیین شده است.
علی صفا با بیان اینکه خانواده در حال گذار از جمله الگوهایی است که بیشترین آسیب های اجتماعی را در پی داشته است افزود: فضای جامعه به سمت مدرن شدن در حال تغییر است و در این فضای گفتمانی، هیچ الگویی به جوانان و خانواده ها معرفی نشده است.
وی خانواده ایرانی اسلامی را الگویی مناسب برای گفتمان پست مدرن و تجدد گرا در خانواده ها دانست و گفت: الگوی خانواده ایران اسلامی، به عنوان الگویی دین محور که به تمام ابعاد زندگی توجه شده است، باید شاخصه های آن تعیین و در جامعه ترویج داده شود.
این پژوهشگر دانشگاهی با اشاره به مطالعات صورت گرفته پیرامون موضوع طلاق در استان گفت: اخلاق نامناسب معاشرتی، مشکلات روابط زناشویی، ناآگاهی در مواجهه با مسائل زندگی مشترک، بی توجهی به نیازهای عاطفی زوجین، اعتیاد، عدم حمایت خانواده ها، ازدواج اجباری، بیکاری، فقر، داشتن روابط نامشروع و ناباروری از جمله مهمترین عوامل طلاق در قم بوده است.
وی گفت: مشکل طلاق با راهکارهای دولتی حل نمی شود بلکه باید از ظرفیت سازمان های مردم نهاد در این زمینه استفاده شود.

** دبیر سمن افق اندیشه قم نیز در این جلسه با اشاره به ابعاد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ابلاغی رهبر معظم انقلاب گفت: طرحی با عنوان تبیین نقش جوانان در گام دوم انقلاب اسلامی توسط این سازمان مردم نهاد تبیین که تولیدهای صوتی و تصویری در قالب های مختلف در بستر فضای مجازی منتشر شده است.
حجت الاسلام جواد صالحی با بیان اینکه تمام اعضای سمن افق اندیشه، طلاب علوم دینی هستند اظهار داشت: برگزاری کارگاه هایی با موضوع بیانیه گام دوم و آشنایی جوانان با این بیانیه از جمله اقدام های این سمن برای تبیین آن است.
وی ادامه داد:سمن افق اندیشه در پنج سال فعالیت خود، بیش از 100 طرح اجرا کرده است که یکی از این طرح ها با عنوان طرح ایران معاصر به مناسبت 40 سالگی انقلاب اجرایی که بر اساس این طرح یک هزار و 500 محتوای صوتی و تصویری در این زمینه تولید و منتشر شد.
7404/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.