نام، شماره تلفن، محل زندگی و گروه خونی تنها اطلاعات لازم برای تبلیغ رایگان فروش کلیه در کانال‌های تلگرامی است و هر کدام از فروشندگان بر اساس نیاز خود، قیمتی روی تکه‌ای از جانشان می‌گذارند.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، این روزها تبلیغات خرید و فروش کلیه از در و دیوار بیمارستان‌ها به فضای مجازی کشیده شده و بازار سیاهی به وجود آمده که هرکس بر اساس نیاز خود، کلیه‌اش را قیمت‌گذاری می‌کند.

اکثر فروشندگان کلیه در فضای مجازی در رده‌ سنی 20 تا 39 سال قرار دارند که طبق گفته‌شان از سر نیاز جانشان را حراج کردند. در این میان تعدادی از کانال‌های خرید و فروش کلیه، آگهی‌ها را رایگان و برخی دیگر نیز در قبال پرداخت مبلغی آن را منتشر می‌کنند. 
با چند نفر از خرید و فروش کنندگان کلیه در فضای مجازی در خصوص شرایط خود و دلایل روی آوردن به این کار گفت‌و‌گو می‌کنم. 
*24 ساله از تبریز با گروه خونی O+
به عنوان خریدار با صاحب آگهی «24 ساله از تبریز با گروه خونی O+، کاملا سالم و ورزشکار هستم» تماس می‌گیرم.
اسمش حمید است، او در خصوص شرایط فروش کلیه‌اش می‌گوید: قیمت توافقی کلیه‌ در بازار سیاه حدود 70 میلیون تومان است، ولی من 10 میلیون هم تخفیف می‌دهم، فکر نکنید که بیماری خاصی دارم و به همین دلیل به قیمت پایین می‌فروشم! پرداخت نقدی هم از شرایط من است.   او که می‌خواست مرا برای خرید کلیه‌اش مجاب کند، مدام از سالم بودن کلیه‌اش حرف می‌زد و بارها قسم می‌خورد که در طول عمرش سیگارو الکل مصرف نکرده است و برای انجام آزمایشات مختلف اعلام آمادگی می‌کرد.
به حمید گفتم بعد از مشورت با دکتر و خانواده نتیجه را اعلام می‌کنم.
فروش کلیه برای مهاجرت!
جوان 27 ساله، آگهی با عنوان «جوانی 27 ساله گروه خونی O+  به دلیل اینکه خیلی دوست دارم به خارج از کشور مهاجرت کنم، کلیه خودم را می‌فروشم، قیمت  توافقی است و تا حالا لب به سیگار و قلیان نزدم» در فضای مجازی منتشر کرده است.
میثم که دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مکانیک است، رویای رفتن به خارج را در سر می‌پروراند و به گفته‌ی خودش از مال دنیا آهی در بساط ندارد، برای شکوفا شدن استعدادهایش، کلیه‌اش را به فروش گذاشته است‌!.
جان می‌دهم و پولدار می‌شوم 
او اظهار می‌کند: اگر پایم به خارج از کشور برسد، آنجا می‌توانم پیشرفت کنم، جان می‌دهم و پولدار می‌شوم و بعد پولدار شدن چه کسی دغدغه‌ی کلیه خواهد داشت؟ 
میثم با اشاره به این‌که خانواده‌اش از فروش کلیه‌ی او خبردار نیستند، بیان می‌کند: هیچ کسی تاکنون مرا حمایت معنوی و مادی نکرده و لزومی نمی‌بینم کسی هم از فروش کلیه‌ام خبردار شود و به همین دلیل یکی از کلیه‌هایم را با قیمت ۸۰ میلیون به حراج گذاشته‌ام.
او در رابطه با استقبال مشتریان از خرید کلیه‌اش، می‌گوید: قطعاً کلیه‌ی جوان سالم مشتریان فراوانی  دارد، تاکنون چندین نفر تماس گرفته اند، ولی در مورد قیمت به توافق نرسیده ابم.

*زن 32 ساله با گروه خونی B+  زن 32 ساله‌ای در یکی دیگر از کانال‌ها راجع شرایط خود نوشته است «فوری، فوری، گروه خونی B+ ، قیمت کلیه ۵۰ میلیون تومان، با خریدار واقعی کنار می آییم.»   با این خانم هم تماس گرفتم، سر و صدای بچه‌ها هم به گوش می‌رسید، همین که فهمید برای خرید کلیه تماس گرفته ام به همسرش هم اطلاع داد. سن و سال و قیمت پیشنهادی مرا پرسید که در جوابش گفتم من 30 سال دارم، قیمت را هم که 50 میلیون زدید ولی من تخفیف می‌خواهم.
در جوابم می‌گوید: «ولله قیمت را پایین‌تر از همه زدم، البته با این قیمت هم مشتری چندانی نیست»   وقتی از او می‌پرسم که «چرا شوهرش به جای او کلیه‌اش را نمی‌فروشد؟» اظهار می‌کند: دو فرزند داریم و شوهرم کارگر بوده و اجاره‌نشین هستیم، او به شدت مخالف فروش کلیه‌ام است، اما چاره‌ی دیگری نمانده و برای پرداخت بدهی 30 میلیون تومانی مجبور به این کار هستم، از طرفی همسرم کار می‌کند و اگر او به جای من کلیه‌اش را بفروشد، نمی‌تواند کار کند و بچه‌هایم گرسنه می‌مانند»  با سئوالاتم در خصوص وضعیت زندگی‌اش احساس کرد فرد خیری هستم و از من درخواست کمک مالی کرد.
* 39 ساله با گروه خونی AB+ با قیمت توافقی
با فروشنده‌ی دیگری تماس گرفتم که به گفته‌ی خودش فعلاً از فروش کلیه منصرف شده است.  خودم را به عنوان خبرنگار معرفی کرده و از او راجع به دلایلش برای فروش کلیه و دلایل منصرف شدنش می‌پرسم.
اسمش بهروز است، در خصوص دلایل فروش کلیه‌اش می‌گوید: پاهای همسرم زمان کودکی دچار سوختگی شده و تاکنون نیز چندین عمل جراحی روی پاهایش انجام شده و بر اساس تشخیص پزشک، بازهم به عمل جراحی و پروتز پا نیاز دارد.   او ادامه می‌دهد: 42 میلیون تومان برای عمل پروتز پا نیاز است، در گذشته با 250 هزار تومان مواد اولیه‌ی پروتز پا را تأمین می‌کردیم، اما الان خیلی گران شده و مانده‌ام در این شرایط اقتصادی چگونه هزینه‌ی آن را تامین کنم؟ هیچ کس دوست ندارد تکه‌ای از وجودش را بفروشد اما چاره‌ی دیگری برایم نمانده و می خواهم این فداکاری را برای همسرم انجام دهم، البته همسرم به شدت با فروش کلیه‌ مخالفت کرده و حتی مرا تهدید به طلاق هم می‌کند.   بهروز که در کارخانه‌ای شاغل است، شرایط سخت دریافت تسهیلات و عدم پوشش هزینه‌های درمان از سوی بیمه را از جمله دلایلش برای فروش کلیه عنوان می‌کند.  او ادامه می‌دهد: طی چند روز گذشته فردی خیرخواهی به من قول مساعد داده تا هزینه‌های درمان همسرم را تامین کند و به همین دلیل به طور موقت از فروش کلیه‌ام منصرف شده‌ام.   * سعید 40 ساله خریدار کلیه با گروه خونی A+
سعید که خریدار کلیه است، آگهی «سعید از تبریز به کلیه با گروه خونی A مثبت با قیمت 30 میلیون تومان نیازمندم» در کانال تلگرامی خرید و فروش کلیه منتشر کرده است.  او در پاسخ به این سئوال که چرا برای دریافت کلیه به انجمن بیماران کلیوی مراجعه نمی‌کند، اظهار می‌کند: افراد زیادی در صف خرید کلیه انجمن هستند و من نمی‌توانم مدت زیادی منتظر بمانم. همچنین قیمت کلیه در انجمن 18 میلیون تومان است که هیچ فرد سالمی در چنین شرایط اقتصادی با این قیمت پایین، کلیه‌ی خود را به فروش نمی‌رساند! به همین دلیل مجبور شدم قیمت پیشنهادی برای خرید کلیه را 30 میلیون تومان در آگهی کانال درج کنم تا در مدت زمان کوتاه کلیه‌ای برای پیوند پیدا کنم.  سعید با بیان این‌که هر دو کلیه‌ام دچار مشکل هستند، اظهار می‌کند: عمل پیوند کلیه در گذشته برای من انجام شد، اما به دلیل مشکل فشار خون، پیوند موفقیت آمیز نشد و اکنون دیالیز می‌شوم.  او ادامه می‌دهد: بیشتر افراد تماس گیرنده، مشکلات مالی دارند، صاحب کلیه در عمل پیوندی که قبلا انجام داده بودم، همسرش را طلاق داده و مجبور به پرداخت مهریه شده است، به همین دلیل کلیه‌اش را در سال 95 به قیمت 25 میلیون تومان به من فروخت.   سعید با بیان این‌که اکنون توافقات اولیه را با فروشنده‌ی کلیه انجام داده‌ام، خاطرنشان می‌کند: فروشنده‌ی کلیه 23 ساله است و به گفته‌ی خودش مشکلات مالی تنها دلیل فروش کلیه‌اش بوده؛ به طوری‌که مبلغ 30 میلیون تومانی را برای فروش کلیه‌اش پذیرفته و در این خصوص به توافق رسیده‌ایم.   معامله با جان مردم!
سوداگران اینترنتی و دلالان هم در این میان از فضا سودجویی کرده و سهم واسطه‌گری از معاملات به جیب می‌زنند. 

«رحمان» یکی از این دلال‌هاست که مدیریت یکی از این کانال‌های خرید و فروش کلیه را برعهده دارد و به نظر از هر معامله، درصدی به جیب می‌زند.
او در یکی از پیام‌هایش نوشته «در حال حاضر دو کلیه با گروه خونی A+ و O+ در دست دارم، فقط تلگرام جوابگو هستم»، به عنوان خریدار در پیامی به او نوشتم «سلام، این پیام فروش دو کلیه متعلق به شماست؟» که بعد از 10 دقیقه برایم نوشت «سلام بله، ولی فعلاً فعالیت نمیکنم» گویا فهمیده بود که خریدار نیستم و جواب درست حسابی به من نداد. بازهم در پیامی دیگر نوشتم «می‌خواستم شرایط فروشش را بدونم» که جواب داد «آهان بگید گوشم با شماست» که بعد از آن در خصوص قیمت کلیه سئوال پرسیدم اما هیچ جوابی به پیام‌ها نداد! رحمان زرنگ‌تر از آن چیزی بود که تصور می‌کردم و به این راحتی‌ها سر صحبت را با من باز نکرد. 
   تبلیغ خرید و فروش کلیه در فضای مجازی غیرقانونی است
رئیس انجمن خیریه‎ بیماران کلیوی آذربایجان شرقی در گفت‎وگو با ایسنا، با بیان این‌که تبلیغ خرید و فروش کلیه در فضای مجازی غیرقانونی است، اظهار می‌کند: ضرورت دارد پلیس فتا با اقدام غیر قانونی افراد و دلالان در فضای مجازی برخورد کند.
عادل فیروزی ادامه می‌دهد: از زمانی که پای کلیه فروشی به فضای مجازی کشیده شده، متقاضیان خرید و فروش کلیه کمتر به انجمن مراجعه می‌کنند و معتقدم تبلیغات خرید و فروش کلیه در فضای مجازی تبعات و بازخورد بسیار منفی و بدی در جامعه دارد.    او خاطرنشان می‌کند: افراد در بازار سیاه با قیمت متفاوت از قیمت قانونی، برای خرید و فروش کلیه به توافق می‌رسند؛ چرا که فرد فروشنده به فروش کلیه‌ی خود با قیمت قانونی 18 میلیون تومان راضی نمی‌شود.   او می‌افزاید: به تازگی دولت برای ممنوعیت خرید و فروش کلیه از افراد زنده برنامه‌ریزی کرده و در نظر دارد خرید و فروش کلیه از افراد زنده را ممنوع کند و افراد تنها می‌توانند از فردی که مرگ مغزی شده یا قصد اهدای عضو به خانواده درجه یک خود دارد، کلیه تهیه کنند.    فیروزی با بیان این‌که فروش کلیه در ایران بازخورد بدی در جهان دارد، می‌گوید: در سطح دنیا تصور می‌کنند که مردم ایران به دلیل گرسنگی، مجبور به فروش کلیه‌ی خود هستند و در وضعیت بسیار اسفناکی قرار دارند.   او در خصوص روند قانونی اهدای کلیه، می‌افزاید: متقاضیان برای اهدای کلیه‌ی خود می‌توانند به انجمن خیریه بیماران کلیوی مراجعه کند و یا این‌که می‌توانند عضو مورد نیاز خود را از افراد مرگ مغزی به صورت قانونی دریافت کنند. 
رئیس انجمن خیریه‎ بیماران کلیوی آذربایجان شرقی ادامه می‌دهد: اکثر فروشندگان کلیه در رده‌ی سنی 21 تا 40 ساله قرار دارند، البته برای پیوند کلیه سن شخص مهم نبوده و اگر بدن با تشخیص پزشک برای پیوند کلیه آماده باشد، عمل پیوند انجام می‌شود.   او با بیان این‌که مبلغ قانونی تعیین شده برای پیوند کلیه ۱۸ میلیون تومان بوده و بنیاد بیماران خاص نیز پرداخت یک میلیون تومان را عهده‎دار شده است، می‌گوید: تمامی این هزینه‌ها تا قبل از پیوند بر عهده‎ی خود اهدا کننده است و این ۱۹ میلیون تومان پس از موفقیت‎آمیز بودن پیوند، به حساب اهداکننده واریز خواهد شد. انجمن کلیه هیچ دخالتی در توافقات بین دو طرف ندارد و در قبال دریافت مبلغ بیش از حد قانونی هیچ مسئولیتی را بر عهده نمی‎گیرد.    فیروزی می‌افزاید: باتوجه به وضعیت اقتصادی جامعه، طرفین معامله بعد از هماهنگی‌ها در انجمن در بیرون از انجمن معاملات جداگانه‌ای را با مبلغ پیشنهادی خود انجام می‌دهند و به توافق می‌رسند. او با بیان اینکه چسباندن آگهی برای فروش کلیه قانونی نیست، می‌گوید: چنین اقداماتی جلوه‌ی شهر را تخریب می‌کنند و ضرورت دارد مسئولان با متخلفان برخورد کند. 
رئیس پلیس فتا آذربایجان شرقی نیز در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، با بیان این‌که فعالیت کانال‌های خرید و فروش کلیه در فضای مجازی غیر قانونی است، اظهار می‌کند: پلیس فتا هرگونه کانالی که تبلیغ غیرمجاز خرید و فروش کلیه در فضای مجازی انجام می‌دهد را شناسایی و با متخلفان در این زمینه برخورد می‌کند، حتی گزارش‌های لازم  برای رسیدگی به این موضوع را به نهادهای مسئول از جمله مقام قضایی ارسال می‌کند.   سرهنگ محسن محمودی ادامه می‌دهد: پلیس فتا با دریافت هر گونه گزارشی در این زمینه، آماده‌ی همکاری با سازمان‌های مربوطه برای حل این مشکل در جامعه است.   وی بیان می‌کند: همشهریان در صورت مشاهده‌ی هر گونه تبلیغات غیرمجاز خرید و فروش کلیه در فضای مجازی یا هر گونه اقدام غیرقانونی به پلیس فتای استان اطلاع رسانی کنند.   وی با اشاره به درخواست اخیر رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی از پلیس فتا و داداستان جهت توقیف سایت‌ها و کانال‌های خرید و فروش کلیه و برخورد با دلالان و گرداندگان، می‌گوید: نامه رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی به پلیس فتا را پیگیرهستیم.
محمودی می‌افزاید: از مسئولان انجمن کلیه‌ی استان نیز خواستار همکاری با پلیس فتا در زمینه فعالیت‌های غیرمجاز برخی کانال‌های خرید و فروش کلیه در شبکه‌های اجتماعی هستیم.   گزارش از لیلا جلیلی خبرنگار ایسنا در آذربایجان شرقی
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.