رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، گفت: افرادی که بدون علم و مهارت کافی وارد حوزه طب سنتی شده‌اند، توسط مراجع قضایی و دادگاه ویژه روحانیت قم مورد تعقیب قضایی قرار گرفتند.

به گزارش ایلنا از قم، ابوالفضل ایرانی‌خواه امروز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: شاخص‌های سلامت از جمله فشار خون و قند خون از جمله محورهای بیماری های نوپدید و سکته‌های قلبی و مغزی است که با تشکیل پرونده سلامت در مراکز بهداشتی سنجش و کنترل می شود.

وی با اشاره به ثبت بیماری‌ها در پرونده‌های الکترونیک، خاطرنشان کرد: درصد شهروندان قمی مبتلا به سرطان معده در مقایسه با بسیاری از استان‌ها بالا است و حدود ۱۰ درصد از شهروندان این استان به دیابت مبتلا و همچنین به همین میزان نیز چاق هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی قم گفت: تاکنون پرونده سلامت الکترونیک برای بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تَن معادل ۹۵ درصد از شهروندان این استان تشکیل شده است.

وی با بیان این که رسانه ها در تبیین و فرهنگ سازی مراقبت های اولیه بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی را یاری کنند، از اصحاب رسانه درخواست کرد: طی برنامه ای حساب شده به شکل منسجم این مساله را برای مردم تبیین کنند تا جامعه ای سالم و به دور از بیماری های نوپدید شکل گیرد.

به گزارش ایرنا، طرح تحول نظام سلامت کشور در راستای سیاست های کلی نظام و تاکید جدی رهبر معظم انقلاب به مقوله سلامت جامعه و افزایش شاخص های سلامت و بهداشت مردم در بخش های مختلف از ۱۵ اردیبهشت ماه سال ۹۳ از سوی دولت یازدهم و وزارت بهداشت به اجرا درآمد.

ایرانی خواه با اشاره به این که هنوز نظام ارجاع به شکل کامل شکل نگرفته است، گفت: مراجعه به متخصص و فوق متخصص با نخستین بیماری ساده منطقی نیست و در صورت اجرایی شدن کامل نظام ارجاع، دسترسی مردم به شکل عادلانه و با کمترین هزینه به پزشک عمومی صورت می گیرد و در صورت لزوم به متخصص یا فوق متخصص ارجاع می شوند.

به گفته وی، درحال حاضر یکی از اولویت های اصلی دانشگاه علوم پزشکی تکمیل و تقویت زیرساخت های بهداشتی است و در این راستا ۱۸۰ پایگاه بهداشتی در قم راه اندازی شده است.

وی با بیان این که جامعه از نظر حوادث و سوانح از از وضعیت رضایتمند و مطلوبی برخوردار نیست، گفت: در سال ۹۸ محور کار مجمع سلامت استان کاهش و کنترل سوانح و حوادث قرار داده و در این راستا سند جامعی با مطالعات پژوهشی تنظیم شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: این سند جامع در جلسه بعدی شورای اداری استان به طور رسمی تصویب و مراحل اجرایی آن با هدف کاهش میزان سوانح به ویژه با محوریت سوانح داخل شهری عملیاتی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: اولویت گذاری برنامه های دانشگاه علوم پزشکی بر اساس درخواست و نیاز جامعه می باشد.

وی در ادامه با اشاره به این که حرکت دانشگاه علوم پزشکی قم برای فرهنگ سازی صحیح و نگاه عالمانه و علمی به طب سنتی ویژه صورت گرفته است، گفت: در این دانشگاه در مسیر ارتقاء روش و راه صحیح طب سنتی تلاش نموده و در این راستا به زودی پروانه رسمی به ۳۰ پزشک که در این رشته آموزش های تخصصی دریافت نموده اند، اعطا خواهد شد.

ایرانی خواه تصریح کرد: افرادی که بدون علم و مهارت کافی وارد حوزه طب سنتی شده اند، توسط مراجع قضایی و دادگاه ویژه روحانیت قم مورد تعقیب قضایی قرار گرفتند، ولی با توجه به این که برخی از این افراد در باورهای مردم ریشه عمیقی دارد، باید پیگیری این مساله ادامه دار باشد.

به گفته وی، تعداد افرادی که در طب سنتی ورود غیررسمی کرده اند از تعداد افرادی که به صورت رسمی در این حوزه فعالیت می کنند، بسیار بیشتر است.

وی با اشاره به رشد بالای توریسم درمانی در قم، بیان کرد: بیمارستان فرقانی مجوز بین المللی برای فعالیت توریسم درمانی دارد و بیماران را با تعرفه مناسب و رسمی پذیرش می کند و بخشی از بیمارستان یک هزار تختخوابی نیز با محوریت توریسم درمانی راه اندازی خواهد شد.

ایرانی خواه بیان کرد: برای بهبود زیرساخت های حوزه سلامت و درمان، بیمارستان هزار تختخوابی در حال ساخت و در چند سال آینده از نظر تخت های بیمارستانی و نیروی انسانی در حوزه تخصصی و فوق تخصصی کمبودی نخواهیم داشت.

به گزارش ایرنا، بیمارستان یک ‌هزار تختخوابی خاتم از مصوبه های دولت تدبیر و امید در قم است که در دهه فجر سال ۹۴ کلنگ زنی شد؛ قرار است این بیمارستان در هفت طبقه و با مساحتی بالغ بر۲۰۰ هزار مترمربع، در شهرک سلامت خاتم احداث شود؛ بیمارستان خاتم، دارای بخش‌ های قلب و عروق، گوارش، ژنیکولوژی و زایمان، کودکان، ریه و بیماری‌ های تنفسی، داخلی، مغز و اعصاب، غدد، ارتوپدی و تروما به همراه اتاق‌ های جراحی، اورژانس، آندوسکوپی، آزمایشگاه، تصویر برداری، فیزیوتراپی، مراقبت‌ های ویژه، دیالیز، کلینیک مراقبت‌ های پس از جراحی، پزشکی هسته ‌ای و پرتو درمانی خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که دانشجویان پسر رشته زنان در دانشگاه به شکل محدود آموزش دریافت می کنند، گفت: دانشگاه علوم پزشکی ماموریت ویژه ای برای رایزنی با حضرات آیات جهت بازنگری در این زمینه دارد که در این راستا آمار و ارقام در اختیار علما قرار گرفته است، ولی هنوز از سوی علما نظری در خصوص بازنگری در این مساله ارائه نشده است. 

به گفته وی، شاید با تبیین زوایای دقیق مساله بتوان مجددا رشته زنان را برای آقایان ایجاد نمود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین با بیان این که دانشگاه علوم پزشکی رسالت قانونی در خصوص رشته پزشکی دانشگاه آزاد ندارد، بیان کرد: در عین حال سعی شده است برای رفع مشکلات دانشگاه آزاد که بیمارستانی برای دانشجویان پزشکی ندارد، زمینه ای فراهم شود تا دانشجویان از فضای درمانی و اساتید دانشگاه علوم پزشکی بهره ببرند.

وی با انتقاد از این که دانشگاه آزاد قم با فعالیت بیش از سه دهه هنوز بیمارستانی برای دانشجویان پزشکی ندارد، افزود: تفاهم اولیه انجام شده تا در صورتی که بیمارستان کودکان حضرت معصومه(س) برای مدتی به بیمارستان شهید بهشتی جابه جا شد، این مجموعه به دانشگاه آزاد واگذار شود.

وی با بیان این که ۲ هزار و ۲۰۰ پزشک در قم مشغول فعالیت هستند، افزود: در تعطیلات نوروز امسال با هماهنگی های منسجم صورت گرفته، گلایه مندی های مردم در مراجعه به مراکز بهداشتی و بیمارستان ها نسبت به سال های قبل کمتر بود.

ایرانی خواه اضافه کرد: امسال فعالیت های بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی همزمان با نیمه شعبان در مسجد جمکران یکپارچه تر از سال های قبل انجام و خدمات شایسته ای به زائران جمکران ارائه شد که ۱۶۰ تَن از این بیماران احتیاج به خدمات اورژانسی داشتند.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی قم در حادثه سیل امسال نیز معین سه استان لرستان، خوزستان و همدان بود که در این راستا اتوبوس آمبولانس به استان خوزستان اعزام شد و اکیپ جهادی دندانپزشکی نیز به شکل خودجوش در استان همدان حضور یافتند و خدمات موثری ارائه دادند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این نشست گفت: همزمان با هفته سلامت برنامه هایی برای ارتقاء فرهنگ، دانش و آموزش مردم در حوزه بهداشتی پیش بینی و برنامه ریزی شده است.

محمدمهدی رسول افزود: دیدار با مراجع تقلید، پایش سلامت شهروندان، افتتاح و بهره برداری از پایگاه و درمانگاه بهداشتی در شهرک امام حسن(ع) و روستای جنداب، برگزاری همایش خانوادگی نشاط و سلامتی در بخش دستجرد، همایش خانوادگی در یکی از بوستان‌های سطح شهر با همکاری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری، همایش و سمینار آموزشی در مدارس، همایش سفیران سلامت و همایش مربی ها و مراقبان بهداشتی مدارس ا ز جمله برنامه‌های پیش بینی شده است.

هفته نخست اردیبهشت‌ماه هر سال هفته سلامت نامگذاری شده که شعار امسال «مراقبت‌های اولیه بهداشتی راهی به سوی پوشش همگانی» است. دسترسی عادلانه به خدمات سلامت، آموزش رکن سلامت، مشارکت اجتماعی و سلامت، مراقبت های اولیه بهداشتی و سلامت روان، سلامت در حوادث و بحران‌ها، سبک زندگی سلامت محور، سلامت، جمعیت و خانواده شعارهای هفت روز هفته سلامت است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.