به گزارش ایرنا،موزه حرم حضرت معصومه(س)، گنجینه آثار مراجع عظام تقلید درخیابان معلم، مردم شناسی در خانه تاریخی زند، باغ گنبد سبز در خیابان شهید روحانی و خانه تاریخی ملاصدرا در بخش کهک ، این روزها پذیرای تعداد زیادی از مسافران نوروزی از سراسر کشور می باشد.

* موزه حرم حضرت معصومه(س)
موزه حرم حضرت معصومه(س) دارای یک هزار متر مساحت، 2 طبقه و سه تالار است که در میدان آستانه، جنب مدرسه فیضیه و نزدیکی درب ورودی حرم کریمه اهل بیت(ع) قرار دارد؛ این موزه در سال 1314 شمسی افتتاح شد و به دلیل نگهداری اشیاء زیاد و نفیس، یکی از موزه های کم نظیر در دنیا محسوب می شود.
در موزه آستان کریمه اهل بیت(س) بیش از 6 هزار قلم شی در بخش های مختلف از جمله قرآن های خطی، سکه، کاشی، اسکناس، نقاشی، نگارگری، مدال های قهرمانان و ورزشکاران و فرش نگهداری می شود؛ بخشی از آثار این موزه مربوط به دوران ماقبل تاریخ و قبل از اسلام است.
یکی از عجایب فرش های دنیا، فرشی است که در مقبره شاه عباس دوم قرار داشته که در موزه حضرت نگهداری می شود و سنگ های قبر مربوط به شاهان قاجار از جمله سنگ قبر فتحعلی شاه و محمدشاه نیز که هر کدام از نظر قدمت و ارزش اهمیت زیادی دارد، به این موزه منتقل شده است.
با توجه به اهتمامی که شاهان دوران صفویه و قاجار به قم و حرم حضرت معصومه(س) داشتند، آثار و اشیاء گران قیمتی از آن دوران در موزه نگهداری می شود؛ قرآن هایی از اواخر قرن دوم تا دوران معاصر به خط کوفی و نفیس در این موزه موجود است که قرآن منصوب به امام رضا(ع) و قرآن منصوب به امام حسن عسکری(ع)، 2 قرآن شاخص این موزه می باشد.
موزه آستان حضرت معصومه(س) از حیث قرآن های تاریخی، بزرگ و کوچک بسیار غنی است و قرآنی به وزن 120 کیلوگرم و همچنین قرآنی به وزن چند گرم جزو گنجینه های گرانبهای این موزه است؛ یک قلم سفال مربوط به دوران ماقبل تاریخ، قدیمی ترین شیء این موزه است.

* موزه گنجینه آثار مراجع تقلید
گنجینه آثار مراجع عظام تقلید روبه روی مجموعه فرهنگی تاریخی بیت حضرت امام خمینی(ره) در بلوار معلم احداث شده وظرفیتی عمده در راستای آشنا ساختن مردم و زائران با سیره اجتماعی و اخلاقی بزرگان دینی بوده و علاوه بر این، معرفی خوبی هم در زمینه آثار مکتوب و ماندگار مراجع صورت می گیرد.
در این موزه زندگینامه، سبک زندگی، لباس و آثار باقی مانده از آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری و 12 عالم و مرجع پس از ایشان در معرض دید بازدید کنندگان قرار داده شده است.
در موزه گنجینه آثار مراجع تقلید علاوه بر این که به زندگی نامه 20 تن از مراجع تقلید به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی پرداخته شده است، با نصب تصاویر، نمایش وسائل شخصی مراجع، تالیف ها و اطلاعات از علما به دنبال آشنایی مردم و زائران با زندگانی شخصیت های دینی و علمی و نقش آنان در برهه های تاریخی است.

* موزه مردم شناسی
این موزه واقع درخانه تاریخی حاج علی خان زند و حاج قلی خان از دوره قاجار است که خود این خانه دارای معماری اسلامی و ویژگی های منحصر به فرد از جمله بادگیرها، ستون های سنگی ایوان ها، درب های چوبی، نقوش و حجاری های روی سنگ ها، شاه نشین و خدمه نشین است.
موزه مردم شناسی به سبک زندگی مردم در دوره های گذشته از جمله قاجار پرداخته است که یکی از ویژگی های معماری اسلامی در این دوره توجه به ساخت خانه هایی با شرایط کویری قم بود به گونه ای که در طراحی بادگیرها رطوبت ساختمان مورد دقت قرار می گرفت که این امر باعث سردی و گرمی فضای محوطه ساختمان بدون استفاده از وسایل الکترونیکی در فصل های مختلف سال می شد.
در این موزه مجموعه ‌ای از اسباب، اشیا و لوازم زندگی، ابزار کار، لوازم کشاورزی و صنعتی، پوشاک و شیوه چینش اشیا در منازل قدیمی دراین موزه به نمایش درآمده است.
همچنین تصاویری از قم قدیم و آثاری از جمله سفال‌ های سلجوقی متعلق به 800 سال قبل، «منبر» مربوط به 600 سال قبل از روستای وشنوه، درب های تاریخی، ظروف تزیینی، تپانچه، مرکب و دوات مربوط به دوره قاجار در این موزه موجود است.

* موزه مقابر باغ گنبد سبز
مقابر باغ گنبد سبز نیز از زیباترین موزه های تاریخی قم است؛ این مکان مربوط به دوران های تاریخی پس از اسلام -قرن هشتم هجری شمسی است واقع در خیابان انقلاب است.
طبق مستندات در کتیبه‌ های تاریخی این مکان‌، مدفن فرمانروایان از جمله خواجه اصیل الدین، خواجه علی صفی و فرد دیگری که متاسفانه به دلیل از بین رفتن کتیبه‌ سومین گنبد، ناشناس مانده‌ است ضمن این که استفاده از تزئینات گچبری زیبا و چند وجهی بودن جز بهترین معماری در این دوره است.
دراین موزه آثاری از دوره های گذشته تاریخ در معرض دید عموم قرار دارد.

* موزه خانه تاریخی ملاصدرا
موزه خانه تاریخی حکیم ملاصدرا نیز یادگاری از دوران تاریخی صفویه و متعلق به محمد بن ابراهیم یحیی شیرازی معروف به ملا صدرا، بنیان گذار حکمت متعالیه، سر آمد حکمای اسلامی و یکی از بزرگترین دانشمندان جهان در فلسفه الهی و اسلامی است که در سال 979 هجری قمری در شهر شیراز متولد شد و در سن 71 سالگی در شهر بصره دارفانی را وداع گفت؛ وی نزدیک به 15 سال از عمر پربرکتش را در کهک قم گذراند.
این خانه دارای فضایی گیرا و قدیمی با سقفی بلند و پوشش گنبدی با دیوارهای سیاه و اندود گل و تزیینات گچبری ساده با کاربندی های زیبا در سقف نظر هر گردشگری را به خویش جلب می کند.
همچنین در کنار این خانه تاریخی عصارخانه ای وجود دارد که در آن روغن گیری به شکل سنتی انجام می شد و امروز بقایای آن به یادگار مانده است که بخشی از آن در این موزه به نمایش در آمده است.
شهر کهک از توابع استان قم و در فاصله 30 کیلومتری شهر قم قرار دارد که شامل دهستان فردو و 18 روستا است.
علاقه مندان به بازدید از موزه های تاریخی قم می توانند همه روزه از ساعت هشت صبح تا 14 از این اماکن تاریخی بازدید نمایند.
به گزارش ایرنا، استان قم علاوه بر ویژگی ‌ها و شهرت مذهبی خود دارای ظرفیت‌ های گسترده فرهنگی، ‏تاریخی و اجتماعی در راستای توسعه صنعت توریسم است.‏
قم از نظر تاریخی و فرهنگی همواره شهری پویا در گستره تاریخ بوده است، تمدنی هفت هزار ساله دارد که بازمانده ‌های آن را می ‌توان در نزدیک منطقه جمکران و با نام تپه ‌های قلی درویش مشاهده کرد؛ کاروانسراها، بازارها، خانه ‌های قدیمی، مساجد بزرگ، بقاع متبرکه، صنایع دستی و قلعه‌ های تاریخی متعددی در قم وجود دارد که می ‌تواند برای هر گردشگر داخلی و خارجی، مقصدی بکر باشد.
همچنین جاذبه‌ های طبیعی فراوانی هم در قم وجود دارد که از آن جمله می‌ توان به پارک ملی کویر که در برگیرنده منطقه ‌ای گسترده از نظر اکولوژی و دارای تنوع گونه ‌های حیوانی و گیاهی است، دریاچه نمک، دریاچه حوض سلطان، مناطق ییلاقی کهک و سنجگان که دارای هوای معتدل کوهستانی هستند و همچنین مجتمع‌های توریستی و رفاهی متعدد اشاره کرد.
/2085/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.