به گزارش ایرنا، سال 97 با کوله باری از خاطرات خوب و بد، شیرین و تلخ و نیز پر فراز و فرود مانند سال های قبل، جای خود را به سال جدید داد. سالی که مردم قم شکوه و حماسه ای دیگر را در 22 بهمنی تماشایی خلق کردند، بار دیگر مفتخر به دیدار با رهبر معظم انقلاب به مناسبت قیام تاریخی«19 دی» شدند و در آن دیدار رهبر فرزانه انقلاب مدال «مادریت، مرکزیت و شهر انقلاب» را به سینه مردم این استان زدند.
در سالی که گذشت اجرایی شدن قانون منع به کار گیری بازنشسته ها، استاندار و نیز فرماندار وقت قم را مجبور به بوسیدن چهار گوشه اتاق کار و خداحافظی کرد اما تغییرات مدیریتی در سال 97 گریبان نهادها و ادارات کل دیگر استان را نیز گرفت. معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری، فرماندهی سپاه امام علی بن ابی طالب(ع)، فرماندهی انتظامی استان و نیز ریاست سازمان برنامه و بودجه، اداره کل تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه، ورزش و جوانان و نیز میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از جمله پست هایی بود سال 97 با تغییرات مواجه شد.
قم در سال گذشته که میزبان حدود دوم سوم وزرای کابینه دولت بود، محرومیت زدایی را با افتتاح بیمارستان 172 تختخوابی شهدا با 750 میلیارد ریال اعتبار در منطقه محروم نیروگاه، همت و تلاش را با افتتاح 1400 طرح عمرانی، صنعتی، ورزشی، محرومیت زدایی و فرهنگی و ارادت و دلدادگی را با افتتاح شبستان حضرت زهرا(س) حرم حضرت معصومه(س) و رونمایی ضریح مطهر شهدای کربلا و نیز وداع و قدرشناسی را با حضور باشکوه در مراسم تشییع آیات هاشمی شاهرودی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام و محمد مومن نماینده مردم قم در مجلس خبرگان رهبری به نمایش گذاشت.
در سال گذشته، به مناسبت هفته دولت 181 طرح با اعتبار 471 میلیارد تومان و اشتغالزایی یکهزار و 119 تن و 368طرح به مناسبت ایام الله دهه مبارک فجر با اعتبار هشت هزار و 100 میلیارد ریال و اشتغالزایی یکهزار و 523 تن در حوزه های مختلف عمرانی، فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و ورزشی در قم به بهره رسید، عملیاتی اجرایی 514 طرح عمرانی زود بازده قم توسط سپاه استان آغاز شد، 500 میلیارد ریال برای تکمیل فرودگاه قم تخصیص یافت، شرایط واگذاری 40 طرح دولتی استان به منظور کاهش هزینه ها و چابک سازی دولت به بخش خصوصی فراهم شد و 150 درصد از هدف گذاری های سرمایه گذاری و اشتغال سند توسعه سرمایه گذاری و اشتغال استان تحقق یافت.
پارسال درقم، همایش «تقنین در جمهوری اسلامی» پیرامون بررسی عملکرد مرحوم آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی در مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام، با حضور شماری از مسئولان، در دانشگاه مفید قم ترتیب یافت، کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی با ارائه دستاردهای علمی کمیسیون های 9 گانه این کنگره برگزارگردید و ششمین همایش ملی سلامت معنوی، در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی قم ترتیب یافت.

** دیدار مردم قم با رهبر معظم انقلاب اسلامی
یکی از مهمترین رخدادهای سال گذشته دیدار مردم قم با رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در 19 دی ماه بود که دراین دیدار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دربخشی از سخنان خود با تجلیل از قیام سرنوشت‌ساز مردم قم در ۱۹ دی سال ۵۶ به‌عنوان نقطه عطف انقلاب اسلامی، قم را «شهر، مرکز و مادر انقلاب» خواندند و بیان کردند: البته انگیزه‌هایی برای تغییر فضای انقلابیِ قم و کم‌رنگ کردن روحیه‌ انقلابی و دینی در آن وجود دارد و نباید از مکر دشمن و عوامل آن غفلت کرد.
ایشان با تأکید بر هوشیاری در مقابل این انگیزه‌ها، تأکید کردند: قم سرچشمه‌ اصلی و پشتوانه‌ معنوی انقلابی است که دنیا را متحول کرد، بنابراین بزرگان و جوانان قم نباید اجازه دهند دست‌های خائن، قم را از مرکزیت انقلاب، خارج و این حرکت تحولی را در آن کم‌رنگ کنند.

** مهمترین رخداد مدیریتی قم
یکی از رخدادهای سال گذشته قم تغییر مدیریت در سطح کلان این استان بود.اعضای هیات دولت به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری، دی ماه 97 بهرام سرمست را به عنوان استاندار قم تعیین کردند.
سرمست متولد بناب و دانش آموخته دکترای علوم سیاسی است که مسئولیت مدیرکل سیاسی وزارت کشور را در کارنامه خود دارد. وی پیش از این و در دولت یازدهم مسئولیت مدیرکلی سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری تهران را برعهده داشته است.
سید مهدی صادقی استاندار سابق قم، بیست و ششم آبان ماه سال گذشته با صدور پیام خداحافظی، براساس قانون منع به کارگیری بازنشستگان، از مقام خود کناره گیری کرد.صادقی تیرماه سال 1394 با استعفای حجت الاسلام والمسلمین صالحی منش، از سوی هیات دولت به عنوان استاندار قم انتخاب شده بود.

** انتخاب فرماندار جدید قم
مرتضی حیدری فرماندار جدید قم نیز دو روز مانده به پایان سال 97 طی آیینی با حضور استاندار و تعدادی از مسئولان این استان معرفی شد.حیدری متولد شهرستان قروه استان کردستان ، پیش از این پست هایی از جمله فرمانداری شهرستان سقز و پردیس ، مدیرکلی دفتر برنامه ریزی و هماهنگی اطلاع رسانی دولت و مدیرکلی مدیریت بحران استانداری تهران را بر عهده داشته است.
براساس حکم عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ، حیدری برای چهار سال به عنوان فرماندار شهرستان قم منصوب شد.

** مهمترین رخدادهای اقتصادی
سال گذشته در مباحث اقتصادی، قم شاهد افتتاح 65 زیرساختی در روستاها بود.
این طرح ها با اعتبار حدود 140 میلیارد ریال با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در روستای ملک آباد دهستان قمرود این استان به بهربرداری رسید.گازرسانی به 20 روستای دهستان قمرود قم با اعتبار 75 میلیارد ریال، افتتاح طرح آب رسانی به روستاهای دهستان قمرود و 12 روستای بخش مرکزی با اعتبار 27 میلیارد و 400 میلیون ریال، افتتاح طرح های اصلاح و احداث شبکه برق به شهر قنوات و 14 روستای بخش مرکزی با اعتبار 12 میلیارد و 50 میلیون ریال و همچنین افتتاح طرح های دهیاری های بخش مرکزی از جمله 14 طرح عمرانی با اعتبار 23 میلیارد و 430 میلیون ریال از طرح هایی بود که به بهره برداری رسید.

* 38طرح صنعتی در قم افتتاح شد
به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نیز، 38 طرح صنعتی، بازرگانی و معدنی با اعتبار یک هزار و 863 میلیارد ریال و اشتغال زایی مستقیم بیش از یک هزار تن، در قم به بهره برداری رسید.از طرح های افتتاحی، 27 طرح تولیدی، 2 طرح معدنی، 6 طرح زیربنایی و عمرانی در شهرک های صنعتی قم به بهره برداری رسید ضمن اینکه سه فروشگاه بزرگ و مجتمع های خدماتی نیز افتتاح شد.

* چهار طرح روستایی درقم گشایش یافت
چهار طرح روستایی نیز سال گذشته با حضور محمد امید معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهوری درمناطق روستایی استان قم افتتاح شد. فاز اول مجتمع تولیدی و بسته بندی سبزی و میوه در کیلومتر 25 جاده قدیم قم – کاشان در بخش مرکزی با سرمایه گذاری 40 میلیارد ریال به بهره برداری رسید. یک کارگاه جوراب بافی نیز در روستای طینوج بخش خلجستان با سرمایه گذاری 2 میلیارد و 600 میلیون ریال و اشتغالزایی چهار تن گشایش یافت که حدود 2 میلیارد ریال نیز تسهیلات به آن تعلق گرفت.
آغاز فعالیت کارگاه تولید انواع شیشه چراغ خودرو و موتورسیکلت با سرمایه گذاری 20 میلیارد ریال و اشتغالزایی 16 تن از دیگر طرح های افتتاحی بود که چهار میلیارد ریال تسهیلات به آن تعلق گرفت که با بهره برداری از فاز دوم، اشتغالزایی در این مجموعه به 25 تن افزایش می یابد. کارگاه گَبِّه بافی و گلیم بافی در روستای آمِره بخش خلجستان قم با سرمایه گذاری چهار میلیارد و 800 میلیون ریال و اشتغالزایی 80 تن از دیگر طرح های افتتاحی بود.

* سومین نیروگاه خورشیدی مجهز به سیستم ردیاب درقم افتتاح شد
سال گذشته سومین نیروگاه خورشیدی مجهز به سیستم ردیاب با حضور معاونان وزارت نیرو در منطقه کوه سفید قم به بهره برداری رسید. این نیروگاه بزرگترین نیروگاه خورشیدی قم است، که ظرفیت تولید آن 10 مگاوات ساعت می باشد.مهدی آهنین پنجه رئیس شرکت برق قم با بیان اینکه این نیروگاه دارای 37 هزار پنل خورشیدی است، گفت:برای این طرح 10 میلیون یورو و به صورت قرارداد خرید تضمینی برق به مدت 20 سال سرمایه گذاری شده، و میزان اشتغال زایی آن نیز به صورت مستقیم 200 تن و به صورت غیر مستقیم 700 تن است.

* نیروگاه 6 مگاواتی برق درقم با حضور وزیر نیرو افتتاح شد
نیروگاه 6 مگاواتی برق درمقیاس کوچک با حضور رضا اردکانیان، وزیر نیرو، استاندار قم و شماری دیگر از مسئولان سال گذشته در شهرک صنعتی شکوهیه این استان به بهره برداری رسید. برای بهره برداری از این واحد نیروگاهی 128 میلیارد ریال هزینه و برای 10 تن به صورت مستقیم و 30 تن غیر مستقیم اشتغالزایی شده است.این واحد با استفاده از سه دستگاه موتور گازسوز توانایی تولید 6 مگاوات نیروی برق را دارد.نیروگاه با مشارکت بخش خصوصی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و کاهش تصدی گری دولت در حوزه تولید انرژی به بهره برداری رسید و می تواند ظرفیت تولید برق را به خصوص در ساعات پیک افزایش دهد.
این نیروگاه با گاز طبیعی کار می کند و این امکان وجود دارد که با افزایش توان تولید برق شهرک صنعتی شکوهیه قم، از خاموشی برق در واحدهای صنعتی در زمان اوج مصرف جلوگیری کند.

* واحد تولیدی شیشه ضد گلوله در قم گشایش یافت
همزمان هفته دولت درسال گذشته نیز طی آیینی با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور واحد تولیدی شیشه های ضد گلوله در شهرک صنعتی شکوهیه قم به بهره برداری رسید.این واحد به ظرفیت تولید یکهزار تن و اشتغال 40 تن و هزینه 30میلیارد ریال فعالیت خود را شروع کرد.واحد تولید انواع شیر آلات نفت و گاز با ظرفیت تولید هشت هزار تن، 54 تن اشتغال و 140میلیارد ریال اعتبار نیز افتتاح شد.
* حمل خودرو با قطار در قم
در سال 97سکوی حمل خودرو در ایستگاه راه آهن قم به بهره برداری رسید. با افتتاح این سکو، امکان حمل خودرو با قطار مسافری از قم به مشهد و بالعکس میسر شد.
یونس عالی پور معاون امور زائران استانداری قم در آیین افتتاح این طرح گفت: دولت در تلاش است تا با ارتقاء و افزایش خطوط ریلی زمینه استفاده از این بستر را بیش از پیش فراهم سازد و استان قم در این رابطه موقعیت ویژه ای دارد. راه آهن قم 509 کیلومتر خط اصلی، 30 کیلومتر خطوط صنعتی و تجاری و 50 کیلومتر خط فرعی دارد و متشکل از 15 ایستگاه است.

* اختصاص 500 میلیارد ریال برای تکمیل فرودگاه قم
نماینده دیگر مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه فرودگاه حق طبیعی این استان است گفت: با پیگیری های صورت گرفته 500 میلیارد ریال برای فرودگاه قم اعتبار تخصیص یافته است.
احمد امیرآبادی فراهانی، سال گذشته افزود: برای احداث فرودگاه قم، بانکی اعلام آمادگی کرده است که باید همه مسئولان استان نسبت به رفع معارضین این طرح به منظور فعال شدن فرودگاه قم کمک کنند.
تفاهم نامه ساخت فرودگاه و دهکده گردشگری طرلاب در منطقه سلفچگان قم آذرماه 89 بین شرکت ارم کیش و استانداری قم منعقد و عملیات اجرایی این فرودگاه نیز در بهمن ماه همان سال آغاز شد؛ این فرودگاه که در جاده قم - سلفچگان واقع شده، از شهر قم تقریبا 25 کیلومتر و از فرودگاه امام خمینی(ره) تهران 125 کیلومتر فاصله دارد.
فرودگاه، هندلینگ خدمات هوایی و فرودگاهی، توقفگاه هواپیما(اپرون)، آشیانه پرواز، برج مراقبت پرواز، ساختمان رادار، آشیانه نگهداری و تعمیر هواپیما، هواشناسی، آتش نشانی، هتل های سه تا پنج ستاره و همچنین پیش بینی ساخت مراکز توریستی درمانی (ساخت مراکز درمانی) از جمله طرح های اصلی ساخت شهرک فرودگاهی در قم است.ساخت این فرودگاه درحال حاضر متوقف شده است.

**مهمترین رخدادهای ورزشی قم
یکی از مهمترین رخدادهای ورزشی سال گذشته قم ، افتتاح آکادمی ورزشی جودوی این استان با حضور وزیر ورزش و جوانان بود.برای ساخت این سالن ورزشی که در اختیار هیات ورزشی جودو، جوجیتسو، کوارش و دفاع شخصی قم قرار گرفت، 18 میلیارد ریال هزینه شد.

*هفت پروژه ورزشی درقم افتتاح شد
هفت پروژه ورزشی روستایی و شهری نیز سال گذشته با اعتبار 17 میلیارد و 300 میلیون ریال در آیینی به مناسبت هفته دولت تجهیز، افتتاح و به بهره برداری رسید.تکمیل و بازسازی سالن های مجموعه ورزشی جهان پهلوان تختی با اعتبار 3 میلیارد ریال، تجهیز و بازسازی کفپوش پنج سالن ورزشی با اعتبار یک میلیارد ریال و احداث زمین چمن های مصنوعی روستاهای قنوات، قلعه چم و خورآباد با اعتبار 9 میلیارد ریال از جمله طرح هایی بود که به بهره برداری رسید.
تکمیل و بازسازی سالن روستای صرم با اعتبار 2میلیارد و 600 میلیون ریال، تکمیل و بهره برداری از سالن چند منظوره شهدای شهرک قائم با اعتبار 2 میلیارد و 700 میلیون ریال از دیگر طرح های ورزشی بود که وارد مدار فعالیت قرار گرفت.

* حضور 6 نماینده قم در مسابقات آسیایی جاکارتا
سال گذشته برای نخستین بار در تاریخ ورزش قم، 6 نماینده از این استان در مسابقات آسیایی جاکارتا شامل سه ورزشکار و یک داور به مسابقات آسیایی 2 ورزشکار به مسابقات پاراآسیایی اعزام شدند که حسین گلستانی در رشته والیبال نشسته و محمد محمدنژاد در رشته بسکتبال با ویلچر موفق به کسب مدال شدند.
میزبانی از مسابقات مختلف کشوری از جمله مسابقات تکواندوی نونهالان قهرمان کشوری، نخستین دوره مسابقات فیزیک و فیزیک کلاسیک دانشجویان کشور، مسابقات انفرادی قهرمانی شطرنج نوجوان پسر زیر 16 و 18 سال، تور تنیس روی میز هوپس دختران کشور، المپیاد استعدادهای برتر ورزش پهلوانی و کبدی، سی و ششمین دوره مسابقات ورزشی دانش آموزان پسر کشور از مهمترین رویدادهای ورزشی قم است.
کسب عنوان فنی ترین فوتبالیست آسیا توسط فوتسالیست قمی، حضور موفق تیم فوتسال محمد سیما به عنوان نماینده استان در لیگ برتر فوتسال کشور، ارتقای رکودهای ایران توسط دو و میدانی کار قمی و سقوط تیم فوتسال الماس شهر قم به لیگ دسته دو از دیگر مهمترین رویدادهای ورزشی قم در سال 97 است.

** مهمترین رخدادهای فرهنگی ، مذهبی و اجتماعی قم
بهره برداری از شبستان حضرت زهرا(س) حرم حضرت معصومه(س) از رخدادهای مهم فرهنگی قم در سال گذشته بود.
این شبستان اسفندماه سال گذشته با جمعهی از مسئولان در طبقه منفی صحن امام هادی(ع) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) به بهره برداری رسید.این شبستان در یک هزار و 200 مترمربع احداث شده و طراحی و احداث آن حدود 4 سال زمان برده است.

* رونمایی از ضریح مطهر شهدای کربلا درقم
آیین رونمایی از ضریح مطهر شهدای کربلا، آذرماه پارسال با حضور جمعی از علما، فضلا و طلاب حوزه علمیه، نماینده بیوت مراجع عظام تقلید، جمعی از مسئولان استانی و قشرهای مختلف مردم در قم برگزار شد. برای ساخت آن از 11 متر مکعب چوب ساج، 284 کیلوگرم مس، 32 کیلوگرم برنج، 252 کیلوگرم استیل، حدود 803 کیلوگرم نقره و نزدیک به 9 کیلوگرم طلا استفاده شده است.

* استودیوی قرآنی آفاق با حضور وزیر ارشاد در قم افتتاح شد
استودیوی قرآنی آفاق به عنوان پنجمین استودیوی ضبط برنامه های قرآنی کشور، مهرماه پارسال طی آیینی با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در بنیاد بین المللی آفاق قم به بهره برداری رسید.ساختمان این بنیاد دارای 6 استودیوی صوت و تصویر و جانمایی برای فعالیت 300 کاربر رسانه ای است، ضمن این که این بنیاد 164 اثر پیرامون قرآن تولید کرده و به 44 زبان به چاپ رسانده است.

* درگذشت آیت الله مومن
یکی از رخدادهای سال گذشته قم درگذشت آیت الله محمد مومن نماینده قم در مجلس خبرگان رهبری و از فقهای شورای نگهبان بود که اوایل اسفندماه دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت. آن مرحوم که به ‌دلیل مشکلات مغزی و تنفسی از روز جمعه 30 آذرماه سال 97 در بخش آی‌سی‌یوی در یکی از بیمارستان‌های قم بستری شده بود، از روز 8 دی ماه برای پیگیری روند درمان به بیمارستانی در تهران انتقال یافته بود. وی در سال 1316 در شهر قم متولد شد و از سال 62 به عنوان فقیه شورای نگهبان به عضویت این شورا در آمد. این فقیه شورای نگهبان، نماینده پنج دوره مجلس خبرگان رهبری است. پیکر این عالم ربانی چهارم اسفندماه در قم تشییع و درحرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

* افتتاح مجتمع فرهنگی مبارک آباد ویژه اتباع خارجی
گشایش مجتمع فرهنگی مبارک آباد بخش مرکزی قم، با سرمایه گذاری و مشارکت وزارت کشور، کمیسیون اروپا، وزارت خارجه و سازمان امور پناهندگی نروژ و با حضور سفیران سوئد و نروژ و جمعی از مسئولان استان نیز از دیگر رویدادهای فرهنگی و اجتماعی سال گذشته قم بود.
مجتمع فرهنگی مبارک آباد بخش مرکزی؛ با هدف ارائه خدمات فرهنگی، اجتماعی و آموزشی به اتباع خارجی و اهالی منطقه، با همکاری و مشارکت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور، اداره کل همکاری و توسعه بین الملل کمیسیون اروپا، وزارت خارجه نروژ و سازمان امور پناهندگی نروژی (NRC) ساخته شده است.

*برگزاری یازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد
برگزاری یازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد با عنوان «راهکارهای صیانت از انقلاب و نظام اسلامی» دی ماه سال گذشته در پژوهشگاه علامه طباطبایی(ره) شهر قم، برگزار شد. دراین اجلاسیه 500 تن از علمای برجسته بلاد حضور داشتند که شامل شخصیت های برجسته و تاثیر گذار انقلاب اسلامی، نمایندگان ولی فقیه و علمای برجسته استان های کشور، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه، مجموعه های حوزوی و روحانیت فعال در نهادهای مختلف بودند.
دراین اجلاسیه آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید و آیات محمد یزدی ، سید احمد خاتمی ، علیرضا اعرافی ، حسینی بوشهری و حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری امام جمعه موقت تهران سخنرانی کردند.

* رشد تصادفات قم در سال 97
رئیس پلیس راه قم نیز سال گذشته گفت: تصادفات جرحی و فوتی در راه های فرعی و روستایی این استان در سال 97 رشد داشته که جای نگرانی دارد.
سرهنگ مختار پناهی، افزود: راه های فرعی و روستایی استان، راه هایی هستند که پلیس در آن راه ها حضور ندارد و اکثر تردد آنها توسط افراد محلی است که به طور کامل با این جاده ها آشنایی دارند.
رئیس پلیس راه قم افزود: با ارزیابی های صورت گرفته 77 درصد تصادفات در 30 کیلومتری شهرها اتفاق افتاده ،ضمن اینکه 60 درصد تصادفات در محورهای استان نیز ناشی از خواب آلودگی و عدم توجه به جلو بوده است.
وی با بیان اینکه استان قم در سال 96 در کاهش تلفات ناشی از حوادث جاده ای مقام نخست کشور را کسب کرد افزود: متاسفانه در سال 97 با افزایش تصادفات روبرو بودیم.
وی با اشاره به وجود 65 دوربین نظارتی و ثبت تخلف در محورهای استان گفت: بیشترین تخلفات ثبت شده در محورهای مواصلاتی استان سرعت غیرمجاز بوده است.

**مهمترین رخدادهای سیاسی قم

* همایش بزرگ جوانان مقاومت
همایش بزرگ جوانان مقاومت و گرامیداشت شهید جهاد مغنیه اوایل اسفندماه سال 97با حضور علمای برجسته، مسئولان، جوانان بیش از 50 کشور جهان و استقبال باشکوه مردم در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد. در این همایش آیت الله احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری، آیت الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین هاشم الحیدری معاون حشد الشعبی به سخنرانی پرداختند.

* گردهمایی خودتحریمی ممنوع در قم
گردهمایی «خود تحریمی ممنوع» با حضور جمعی از نمایندگان مجلس، کارشناسان اقتصادی و حقوقی، نخبگان سیاسی و تشکل های حوزوی و دانشگاهی مهرماه سالجاری درقم برگزار شد.به گزارش ایرنا، دراین گردهمایی آیت الله توکل نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری ، حجت الاسلام یوسفی عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ، ابراهیم رزاقی کارشناس و مدرس مسائل اقتصادی ، اکبر ابدالی محمدی مدرس حوزه علمیه ، مهدی نجفی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف ، ساجد صمدی از پژوهشگران اقتصادی ، حسین حاجیلو از پژوهشگران حوزه اقتصاد ، باقر زاده عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ، محمود نبویان و رسایی از نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی ، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم میمه و شاهین شهر در مجلس ، جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس، احمد امیرآبادی و مجتبی ذوالنور نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی سخنرانی کردند.

* همایش بررسی عملکرد آیت الله هاشمی رفسنجانی درمجلس و مجمع
همایش «تقنین در جمهوری اسلامی» پیرامون بررسی عملکرد مرحوم آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی در مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام، دیماه پارسال باحضور شماری از مسئولان، در دانشگاه مفید قم برگزار ‌شد.
در این همایش که در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دومین سالگرد رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی برگزار شد، عملکرد رئیس فقید ادوار اول تا سوم مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در فرایند تقنین در جمهوری اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.
علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ، محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران و مجید انصاری از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام از جمله سخنرانان این همایش بودند.

* برگزاری آیین تجلیل از آیت الله شیخ عیسی قاسم در قم
آیین تکریم و تجلیل از عالم مجاهد آیت الله شیخ عیسی قاسم با حضور رئیس و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه سال گذشته درقم برگزار شد. رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دراین آیین گفت: هجرت آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین به جمهوری اسلامی ایران، سرآغاز پیروزی انقلاب مردم این کشور است.
آیت الله محمد یزدی افزود: در ایران نیز حضرت امام راحل را به خارج از کشور تبعید کردند، اما ایشان روزی با استقبال بی نظیر مردم به کشور بازگشت و امروز شاگرد ایشان سکاندار انقلاب اسلامی است.
«احمد قاسم درازی بحرانی» معروف به «شیخ عیسی قاسم»؛ عالم برجسته شیعه، رهبر شیعیان بحرین و رهبر معنوی انقلاب این کشور است.
بحرین از 14 فوریه 2011 صحنه انقلاب مردمی ضد رژیم آل خلیفه است و مردم این کشور خواهان آزادی، برقراری عدالت و رفع تبعیض و روی کارآمدن دولتی منتخب در کشورشان هستند.

* حضور سفرای کشورهای اروپایی به منظور دیدار با مقامات استان قم و افتتاح پروژه های فرهنگی برای اتباع خارجی نیز از دیگر اخبار مهم سیاسی در سال 97 در قم بوده است.
دیدار سفیر استرالیا با استاندار قم و حضور سفیر دانمارک در قم و همچنین حضور سفرای سوئد و نروژ در مراسم افتتاح مجتمع فرهنگی روستای مبارک آباد بخش مرکزی قم از رویدادهای مهم پارسال در قم می باشد.

**گوشه ای از توانمندی علمی قم در سال 97

*تولد نخستین نوزادان مرکز ناباروری دانشگاه علوم پزشکی قم
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم سال گذشته گفت: نخستین نوزادان مرکز ناباروری دانشگاه علوم پزشکی قم که یک دختر و یک پسر هستند، در این مرکز، متولد و زوجی پس از 10 سال صاحب فرزند شدند.
ابوالفضل ایرانی خواه با اشاره به این که نوزادان امروز به دنیا آمده اند، افزود: مادر این نوزادان با عمل میکرو باردار شده بود که پس از 9 ماه بارداری، حال مادر و هر 2 فرزند وی خوب است.
مرکز ناباروری دانشگاه علوم پزشکی قم در قالب طرح تحول نظام سلامت راه اندازی شد که 85 درصد هزینه های درمانی توسط دولت و 15 درصد نیز توسط مردم پرداخت می شود.

* قم رتبه چهارم کنکور را کسب کرد
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش قم نیز سال گذشته گفت: این استان با حفظ رتبه سال 96، توانست در آزمون سراسری سال 97 رتبه چهارم را در سطح کشور به خود اختصاص دهد.
علیرضا یاری با بیان این که قم در همه گروه های آزمایشی، رشد علمی خوبی داشت، اضافه کرد: این استان توانست برای پنجمین سال متوالی رتبه نخست زبان را بین سایر استان ها و مدارس خارج از کشور از آن خود نماید.
وی ادامه داد: سال 96 رتبه قم در رشته هنر هشتم بود که سال 97 به رتبه ششم ارتقا یافته است و در رشته علوم انسانی نیز با ارتقاء یک رتبه ای، رتبه پنجم توسط استان کسب شد.
یاری بیان کرد: همچنین در رشته های ریاضی، رتبه ششم و رشته تجربی نیز رتبه نهم توسط شرکت کنندگان استان قم کسب شده است.
وی گفت: بیش از 256 دانش آموز در استان قم توانستند رتبه زیر سه هزار و 12 دانش آموز نیز رتبه زیر 100 کسب کنند و رتبه سوم رشته ریاضی نیز توسط دانش آموز قمی بدست آمد.
در آزمون سراسری امسال 17 هزار و 680 تن از استان قم شرکت کردند که از این تعداد، هفت هزار و 39 تَن در دانشگاه های سراسری پذیرفته شدند.
همچنین جمعیت دانش آموزی این استان در سال تحصیلی 98_97 نسبت به سال تحصیلی گذشته، 14 هزار تن افزایش یافته و از 242 هزار به 256 هزار تن رسیده است.
7405/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.