به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف عصر دوشنبه در جلسه شورای اداری استان قم افزود: دنیای امروز هم از جهت مراکز و هم منابع قدرت متحول شده و قم در این وضعیت جایگاه تعیین کننده ای برای نفوذ بین المللی جمهوری اسلامی دارد.
وی بیان کرد: از جهت مراکز قدرت دنیا تغییر کرده به این دلیل که یک روزی همه تحولات مهم دنیا در غرب و اروپا رخ می داد، یک روزی بعد از آن ممکن بود همه تحولات در جغرافیای غرب نباشد، اما توسط آنها رقم می خورد، یعنی غرب بود که تصمیم گیری می کرد.
وی ادامه داد: اما جهان امروز پسا غربی است، این طور نیست که غرب اهمیت نداشته باشد، اما محور و مرکز همه تحولات و تصمیم گیری های عالم نیست، اتفاقاتی در عالم رخ می دهد که غرب نقشی در آن ندارد یا نقش آن بسیار کم است و یا برخلاف نظر آن می شود.
وزیر امور خارجه گفت: آمریکا و روسیه تصمیم گرفتند که در سوریه آتش بس باشد، همه کسانی که قدرت را درغرب می دیدند باید این گونه تصور می کردند که وقتی ابرقدرت های جهان تصمیم می گیرند در سوریه آتش بس شود، باید این اتفاق رخ دهد، اما این طور نشد.
وی بیان کرد: اما سه کشور منطقه یعنی روسیه به اضافه ترکیه و ایران تصمیم گرفتند که در سوریه کاهش تنش شود، همه آن ها که معتقد بودند غرب مرکز عالم است می گفتند این تصمیم به دلیل مخالفت غرب به موفقیت نخواهد رسید، اما بیش از دو سال از آن روز می گذرد و مهمترین برنامه سیاسی در سوریه همان است که توسط این سه کشور در قالب مذاکرات روند آستانه برنامه ریزی شد.
وی ادامه داد: بر این اساس درگیری ها در سوریه کاهش پیدا کرد، روند صلح شروع شد و همه این ها تحت مدیریت غیر غربی رخ داد، دنیای امروز پسا غربی است ودیگر تمرکز جغرافیایی و سیاسی در شاکله تصمیم گیری آنها نیست.
ظریف گفت: امام راحل به ما خود باوری را آموخت، باید بپذیریم که خودمان در صحنه جهانی نقش داریم و می توانیم تاثیر گذار باشیم و این طور نیست که فقط گروهی بتوانند برای ما تصمیم بگیرند، این خودباوری باعث می شود که ما بتوانیم در دنیا نقش ایفا کنیم، نقشی که حاصل این انقلاب و اسلام است.
وزیر امور خارجه گفت: واقعیتی دیگری که در دنیا اتفاق افتاده و نقش قم را در تحولات بین المللی برجسته می کند، این است که منابع قدرت هم متکثر شده است، یعنی دیگر قدرت محدود به قدرت نظامی، اقتصادی و سیاسی نیست، قدرت دامنه بسیار وسیعتری پیدا کرده است که این دامنه قدرت فرهنگی، معنایی، قدرت استقلال، انگیزش و قدرت مقاومت، ایثار و شهادت است، این مولفه ها نه تنها بر اساس فرهنگ ایثار و شهادت ما بلکه در فرهنگ سکولار جاری در روابط بین الملل هم مولد نفوذ و قدرت است.
وی بیان کرد: ما که همیشه معتقد به قدرت ایثار و شهادت بودیم، اما امروز از دید روابط سکولار جاری در روابط بین الملل هم وقتی از قدرت معنایی صحبت می شود، یعنی قدرتی را باور داریم که از عوامل مادی نشات نمی گیرد یعنی قدرت نظامی و اقتصادی برای کشورها مهم است و ما باید از نظر نظامی و اقتصادی کشوری قدرتمند باشیم اما این ها تنها عوامل قدرت نیست.
وی ادامه داد: علت این که نمایندگی وزارت خارجه در قم امروز یکی از ارشد ترین مدیران داخلی وزارت خارجه تعیین شده است، به خاطر این است که قدرت نشات گرفته از قم می تواند قدرت اساسی ما باشد.
ظریف بیان کرد: مهمترین منبع قدرت ما قدرت معنایی ماست که از استقلالی که داریم نشات می گیرد، قدرتی است که از فرهنگ انقلاب اسلامی ناشی می شود.
وی ادامه داد: این قدرتی است که وقتی به عراق می رویم با آن استقبال پرشور مواجه می شویم، آقای ترامپ وقتی نیمه شب وارد عراق می شود در یک پادگان نظامی آمریکایی چراغ خاموش سه ساعت در بین سربازان آمریکایی می ماند و می رود.
وزیر امور خارجه گفت: اما جمهوری اسلامی ایران، ابتدا وزیر امور خارجه خود را به عراق می فرستد ، وی 5 روز در این کشور می ماند و در شهرهای مختلف عراق میان مردم و عشایر می رود و سربلند برمی گردد.
وی بیان کرد: بعد از آن در جریان یک سفر تاریخی رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق می رود ، بزرگترین گردهمایی سیاسی مقامات عراقی برای مذاکره با این رئیس جمهور در دفتر نخست وزیر اجتماع می کنند، نخست وزیران و روسای مجلس سابق، به علاوه نخست وزیر، رئیس مجلس، رئیس جمهور و رئیس قوه قضایی کنونی دور هم جمع می شوند.
وی ادامه داد: عشایر شیعه و سنی در کربلا و نخبگان سیاسی، روسای مذاهب و ادیان، عشایر و سایر گروه ها نیز طی جلساتی از نقش سازنده جمهوری اسلامی در عراق سپاسگزاری کردند.
ظریف گفت: این عامل قدرت از جایی ناشی شده است، حتما دلاوری های سرداران سرافراز اسلام و برادر بسیار عزیزم سردار سلیمانی و دیگر عزیزانی که با خون خود درخت روابط ایران و عراق را آبیاری کردند، حتما نقش بسزایی داشته است اما آنچه که جمهوری اسلامی را در عراق قدرتمند کرده قدرت معنایی آن است.
وی افزود: نباید این قدرت را دست کم گرفت و ما در وزارت خارجه به این قدرت اعتقاد و باور داریم و آن را یکی از ارکان اساسی قدرت می دانیم، به همین دلیل نگران نیستیم از این که مذاکره کنیم.
وی ادامه داد: مذاکره کردن با اعتماد کردن فرق دارد، ما به هیچ کس اعتماد نداریم، اصلا روابط بین الملل صحنه اعتماد نیست، در روابط بین الملل شما نمی توانید با نزدیک ترین دوست خود رابطه بر مبنای اعتماد بسازید، چه رسد به کسانی که 40 سال است با این مردم و انقلاب سر ناسازگاری دارند.
وزیر امور خارجه گفت: ما یادمان نرفته همه دنیا از صدام حمایت کردند، وقتی سلاح شیمیایی سر مردم ما می ریخت، چه کسی حتی حاضر بود صدام را حتی محکوم کند.
وی بیان کرد: به این افراد هیچ وقت اعتماد نمی کنیم، نباید تصور کنیم وقتی با این ها صحبت کردیم حق دارند ما را محاکمه کنند، آن ها در موقعیتی نیستند که از ما سوال کنند، هر موضوعی که قرار باشد با آن ها صحبت کنیم این ما هستیم که سوال کننده ایم و می پرسیم چرا این کارها را کردید.
وی ادامه داد: ما هستیم که می پرسیم چرا همه کارها و انتخاب های شما در منطقه ما اشتباه بوده است، چرا از صدام حمایت کردید، چرا از طالبان، داعش، جبهه النصره، رژیم صهیونیستی، بمباران مردم یمن و گرفتن حق مردم فلسطین حمایت کردند، آن ها هستند که باید پاسخ دهند.
ظریف گفت: جمهوری اسلامی نظامی برآمده از مردم است که نقطه اتکا آن مردم خودش است، بنابراین هیچ رو دربایستی با کسی ندارد و با این پایه های قدرت، ما به لطف خدا قدرت منابع طبیعی داریم، قدرت جغرافیایی و منابع انسانی داریم و مهمتر از همه قدرت معنایی داریم که یکی از مراکز آن همین قم است.
وی با اشاره به این که ما مستخدم مردم هستیم، ادامه داد: این مردم ولی نعمت ما هستند و این مساله در کلام امام راحل و رهبر معظم انقلاب مورد تاکید بوده و است، مبنای قدرت ما همین مردم هستند که این کشور را نگاه داشتند، نفحات معنوی نیز به حفظ انقلاب کمک کرده است اما آنچه در کشور ما مبنای قدرت معنایی به شمار می آید همین پشتیبانی مردم است و قم در این زمینه جایگاه ویژه ای دارد.
وی افزود: از روز اولی که این انقلاب آغاز شد خیلی ها فکر می کردند نهضت مردم ایران استمرار ندارد، وقتی جنگ عراق علیه ایران شروع شد فکر نمی کردند ما یک هفته دوام آوریم، به همین دلیل اولین قطعنامه شورای امنیت برای جنگ تحمیلی هفت روز طول کشید تا صادر شود در حالی که برای جنگ کویت طی 8 ساعت قطعنامه دادند.
وی ادامه داد: به لطف خدا 40 سالگی را پشت سر گذاشتیم و ان شا الله به همین ترتیب و با سربلندی پیش خواهیم رفت به شرطی که خودمان باور کنیم کشور و مردم قدرتمندی هستیم و بتوانیم در این مفاهیم مشترک با هم همفکری و هم افزایی کنیم.
ظریف گفت: من در سفر عراق هم افزایی را به صورت عینی دیدم که اگر دیپلماسی در کنار قدرت میدانی قرار گیرد و هم افزایی انجام شود کار اساسی صورت می گیرد و جلو می رود، اگر یکی از این دو غایب باشد، یعنی قدرت میدانی داشته باشیم، دیپلماسی نداشته باشیم نمی توانیم قدرت میدانی خود را نهایی کنیم، اگر دیپلماسی داشته باشیم اما قدرت میدانی نداشته باشیم هیچ کس به ما توجه نمی کند.
وی افزود: همان طور که در دو سال ابتدایی جنگ تا زمان فتح خرمشهر کسی به ما توجه نمی کرد، شهید رجایی تشریف بردند سازمان ملل متحد خیلی هم قهرمانانه از کشور دفاع کردند اما کسی توجه نمی کرد چون قدرت میدانی نداشتیم.
وی ادامه داد: بنابراین دیپلماسی منهای قدرت میدانی هیچ کاری از پیش نمی برد، قدرت میدانی بدون دیپلماسی هم بسیار پرهزینه است و نمی تواند نتیجه کار خود را نهایی کند، لذا نیاز داریم مانند کاری که در سفر عراق و سوریه انجام دادیم در جاهای دیگر هم انجام دهیم و قدرت دیپلماسی را در کنار قدرت میدانی نشان دهیم و هم افزایی و همراهی مردم را که در کنار خون شهدا در طول 40 سال موجب بالندگی انقلاب شده در آینده نیز ادامه دهیم.
ظریف گفت: امروز یکی از شخصیت های برجسته وزارت امور خارجه حجت الاسلام و المسلمین ربانی را که از مدیران ارشد این وزارتخانه هستند و سوابق قابل توجهی همچون هدایت سفارت جمهوری اسلامی ایران در واتیکان را در کارنامه خود دارند برای مدیریت نمایندگی وزارت امور خارجه در قم انتخاب کردیم، چرا که نمایندگی وزارت امور خارجه در این شهر نقش مهم و تعیین کننده ای دارد.
وی بیان کرد: در میان نمایندگان وزارت خارجه در همه استان ها که همه از برادران متعهد و باتجربه و دارای سوابق خوب مدیریتی هستند هیچ مدیری را در کشور نداریم که برای مسئولیت استانی انتخاب شود و سوابق جناب آقای ربانی را داشته باشد، این نشان دهنده اهمیت قم برای وزرات خارجه است.
7405/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.