به گزارش ایرنا، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم در این جلسه گفت: زمانبر بودن ثبت سفارش ماشین آلات و مواد اولیه، مشکل در دریافت ارز نیمایی و افزایش قیمت تمام شده محصولات از جمله معضلات تولیدکنندگان بخش های مختلف دراین استان است.
ابوالفضل خاکی افزود: اگر مشکلات موجود حل نشود، با کشورهایی از جمله ترکیه که در صادرات رقابت می کنیم، عقب می افتیم.
وی با تاکید بر لزوم تک نرخی شدن ارز و حذف رانت خواری، تصریح کرد: صادرات قم در شهریور ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 30 درصد رشد داشته است، در حالی که در بهمن ماه نسبت به مدت مشابه پارسال، 22 درصد کاهش نشان می دهد.
وی ادامه داد: تعهدات و گرفتاری هایی که برای صادرات ایجاد شده می تواند در آینده خطرپذیر باشد.

** مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم در این جلسه گفت: تولیدکننده ای که در فروردین ماه امسال با توجه به اعلام دولت مبنی بر تک نرخی شدن نرخ ارز، تولیدات خود را پیش فروش نموده، امروز باید قطعات خود را با نرخ ارز جدید ترخیص نماید.
سید مهدی علیزاده طباطبایی افزود: تولیدکننده مابه التفاوت نرخ ارز فروردین ماه و امروز را از چه منبعی جبران نماید؟ اگر از جیب خود پرداخت نماید، باید کارخانه را تعطیل کند.

** رئیس خانه صنعت قم نیز دراین جلسه با بیان این که بیش از 2 هزار واحد صنعتی در قالب 12 انجمن در این استان فعال است، گفت: انجمن صنایع غذایی با بیش از 70 واحد، صنایع غذایی صنعتی تولید می نماید، ولی با مشکلاتی از جمله گرانی روغن، شکر و گوشت مواجه است.
ابوالفضل فراهانی افزود: با توجه به این که سالانه بیش از 20 میلیون زائر وارد قم می شوند، باید سهمیه این استان در مواد غذایی ویژه دیده شود تا واحدها تعطیل نشوند.
وی اضافه کرد: بیش از 300 واحد تولید سنگ در قم فعال می باشد و خوشه سنگ نیز برای تسهیل در صادرات این کالا راه اندازی شده است.
وی با اشاره به لزوم راه اندازی شهرک تخصصی کفش، گفت: تضمین می نماییم ظرف یک سال پس از کلنگ زنی، این شهرک راه اندازی شود.
فراهانی به برپایی نمایشگاه بین المللی کفش در بهمن ماه اشاره کرد و افزود: تولیدکنندگان در سه روز برگزاری این نمایشگاه توانستند 13 میلیون دلار قرارداد با متقاضیان از کشورهای جدید امضا کنند ولی به علت افزایش قیمت مواد اولیه قراردادها روی زمین مانده است.
چهارمین نمایشگاه صنعت کفش قم از 16 تا 19بهمن در محل دائمی نمایشگاه‌های قم برپا شد.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سالانه 100 میلیون دلار صادرات کفش از قم صورت می گیرد که می توان با حمایت های لازم این میزان را به 500 میلیون دلار افزایش داد.

** رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش نیز دراین جلسه گفت: قم یکی از قطب های تولید فرش است که هر سال 20 درصد غرفه های نمایشگاه بین المللی تهران مربوط به استان می باشد.
ابوالفضل رجبیان افزود: فرش د سطح کشور دچار مشکلاتی است که اگر از دید اقتصاد مقاومتی به فرش دستباف نگاه کنیم باید حمایت شود، زیرا علاوه بر این که هیچ وابستگی به خارج از کشور ندارد، تحمیلی نیز برای دولت ایجاد نمی کند.
وی اضافه کرد: مواد اولیه ابریشم بسیار کمیاب و گران شده و با افزایش پنج برابری قیمت هر کیلوی آن به 15 میلیون ریال رسیده است.
وی ادامه داد: عدم حمایت باعث می شود کشورهای رقیب از جمله هند جای ایران را در بازار جهانی فرش اشغال نماید.

** یکی از فعالان اقتصادی قم نیز در این جلسه با اشاره به مشکلاتی که برگرداندن ارز حاصل از صادرات ایجاد نموده، گفت: این مساله باعث اشتغال کم، محدود شدن صادرات و از دست دادن مشتری شده است.
محمد نوپوش افزود: درحالی که باید به صادر کننده اجازه داد تا از ارز حاصل از صادرات، واردات انجام دهد، ولی الزام است که این ارز را به دولت برگرداند.

** رئیس خانه معدن قم نیز دراین جلسه گفت: برای اکتشاف معادن جدید چاره اندیشی شود تا آنها به سمت راکد شدن نرود و در این راستا ماشین آلات این صنعت نیز باید نوسازی شود.
صابر امر رسولی افزود: قم از لحاظ فرآوری سنگ های ساختمانی جزو استان های اول کشور است و در این راستا فضایی برای ایجاد نمایشگاه دائمی سنگ در ابتدای آزادراه قم – تهران به مساحت یک هزار متر و با سرمایه گذاری 10 هزار میلیارد ریال در حال احداث است.

** یکی از فعالان بخش کشاورزی قم نیز دراین جلسه گفت: سال گذشته 25 میلیون مرغ تخمگذار به دلیل ابتلا به بیماری آنفلوانزا معدوم شد و امسال با تدابیر وزارت جهاد کشاورزی این بیماری کنترل و با افزایش تولید روبه رو شدیم.
محمدرضا صدیق پور افزود: درحال حاضر مرغداران در هر کیلو مرغ 15 هزار ریال زیان می دهند و تنها راهکار این است که بخشی از مرغ تولیدی صادر شود که در غیراینصورت مرغداران اقدام به حذف زودرس می کنند.
وی ادامه داد: حذف زودرس باعث کمبود گوشت مرغ می شود و قیمت این محصول را افزایش خواهد داد.
وزیر صمت امروز در سفر به شهر مقدس قم با شماری از مراجع تقلید و علما دیدار و گفت وگو کرد.
/2085/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.