به گزارش ایرنا ، لزوم طرح های پژوهشی توسعه فضای سبز ، افزایش جرایم سایبری ، ششمین جشنواره اسوه های صبر و استقامت و آزادی 40تن از زندانیان ، افتتاح شبستان حضرت زهرا(س) ، 51 هزار تخت ظرفیت اماکن اقامتی، برگزای آیین اعتکاف در 18 مسجد و ساخت 24 مدرسه جدید درسال آینده از دیگر رویدادهای اولین هفته اسفندماه در این استان بود.

**تکمیل موزه دفاع مقدس به بهترین نحو
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم هفته گذشته در کمیته بررسی رفع موانع و مشکلات موزه دفاع مقدس گفت: در صدد هستیم تا این مرکز فرهنگی به بهترین نحو و با سرعت بیشتری تکمیل شود و شاهد بهره‌برداری آن در زمان تعیین شده باشیم. محسن بهشتی افزود: برای تسهیل در روند ساخت این طرح فرهنگی هر شنبه جلسه ای در کارگاه احداث آن خواهیم داشت تا موانع را برطرف کنیم.وی بر لزوم تعامل و همکاری همه جانبه تمامی دستگاه‌های اجرایی استان برای رفع نواقص طرح در حال احداث مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس قم تاکید کرد.به گفته استاندار قم، موزه دفاع مقدس 15 خرداد سال آینده به بهره برداری می رسد.

**تشییع پیکر آیت الله مومن
پیکر آیت ‌الله محمد مومن نماینده مردم قم در مجلس خبرگان رهبری هفته گذشته با حضور اقشار مختلف مردم، طلاب، روحانیون و همچنین شخصیت های کشوری و لشکری تشییع و در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد. مراسم باشکوه تشییع پیکر مطهر مرحوم آیت الله محمد مومن در روزی که در قم به احترام مقام والای ایشان عزای عمومی اعلام شده بود، با حضور گسترده شرکت کنندگان از مسجد امام حسن عسکری (ع) این شهر آغاز شد و تا حرم مطهر کریمه اهل بیت (س) ادامه داشت.

**لزوم توجه به طرح های پژوهشی توسعه فضای سبز
رئیس شورای اسلامی شهر قم هفته گذشته گفت: توسعه فضای سبز این شهر با توجه به اقلیم گرم و خشک آن با محدودیت هایی مواجه است، از این رو طرح های پژوهشی سازمان نظام مهندسی کشاورزی نقش مهمی در شناسایی گیاهان سازگار با شرایط آب و هوایی خاص قم دارد. عبدالله جلالی درجلسه تجلیل از مهندسان و تبیین نقش علوم و مهندسی کشاورزی در تالار امام جواد (ع) استانداری اظهار داشت: مدیریت شهری قم از طرحهایی که در این زمینه توسط کارشناسان تهیه و ارائه می شود، استقبال می کند.سرانه فضای سبز شهر قم 18.5مترمربع به ازای هر شهروند است که سرانه جنگلی 14.26 مترمربع و سرانه شهری 4.23 مترمربع، سرانه بوستانی 2 میلیون و 780 هزار مترمربع و سرانه تفرجگاهی 2.31 مترمربع می باشد.

** افزایش جرایم سایبری
فرمانده انتظامی قم گفت: جرایم سایبری در این استان از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 180 درصد افزایش یافته است.سردار عبدالرضا آقاخانی درگفت وگو با خبرنگاران، بیشترین جرم در فضای مجازی را مربوط به مسائل اقتصادی دانست و تاکید کرد: بحث پیشگیری و برخورد با متخلفان جرایم سایبری در سال 98 از مهمترین اولویت های پلیس قم محسوب می شود.وی همچنین، مقابله با سرقت درقم را از دیگر اولویت های پلیس در سال آینده برشمرد و گفت: اقدام های خوبی در مساله پیشگیری از سرقت درسالجاری انجام شده و از ابتدای مهرماه امسال تا پایان بهمن ماه، مجموعه سرقت ها در این استان 20 درصد کاهش یافته است.

**درآمد افسانه ای گردشگری
معاون امور هماهنگی اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم هفته گذشته درجلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید گفت: اگر گردشگری را جدی بگیریم با هزینه اندک درآمد افسانه ای برای استان خواهد داشت، از این رو همه دستگاه ها اجرایی برای پیشبرد هدف های گردشگری همت کنند.مهرداد غضنفری اظهار داشت: مشکل اصلی استان تامین درآمد پایدار و ایجاد اشتغال است، ولی تحقق آن را در بخش گردشگری سهل الوصول می بینیم.وی بیان داشت: این به معنی نفی سایر حوزه ها نیست، اما اگر بخواهیم یک واحد تولید بزرگی راه انداری کنیم، به سال ها وقت نیاز دارد.معاون استاندار قم گفت: خوشبختانه این روند در حال توسعه است، و اولویت نخست استان در موضوع توسعه و اشتغال گردشگری به شمار می آید.

**آزادی 40 زندانی درقم
آیین آزادی 40 تَن از زندانیان قم روز یکشنبه هفته گذشته به مناسبت چهلمین سالگرد شکوهمند انقلاب اسلامی و از محل درآمد موقوفات با حضور جمعی از مسئولان، نیکوکاران و واقفان استان برگزار شد. این مراسم از محل اجرای نیت واقفان و به همت این اداره کل، در ندامتگاه لنگرود استان قم ترتیب یافت.مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم در این آیین، با اشاره به اهمیت وقف در جامعه اسلامی گفت: کاری که آدمی از سر اخلاص انجام دهد، ثواب فراوان و اجر بسیار دارد و خداوند متعال در روز قیامت و در جهان آخرت، بهره فراوانی به خیران و نیکوکاران می ‌رساند که میزان آن برای ما معلوم نیست.

**برگزاری جشنواره اسوه های صبر و استقامت
ششمین جشنواره اسوه های صبر و استقامت و تجلیل از مقام مادران و همسران شهیدان دفاع مقدس و مدافع حرم، هفته گذشته همزمان با شب میلاد با سعادت حضرت زهرا(س) در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد. در آیین که آیت الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) و برخی از مسئولان حضور داشتند، استاد حوزه علمیه قم طی سخنانی اظهار داشت: خداوند بین مرد و زن دوستی و مودت قرار داده است، ولی در بسیاری از مجلات که از حقوق زن صحبت می کنند، مهربانی و عطوفت زن به مرد را مغایر با حقوق آن می دانند.

**ظرفیت های سنگ تزیینی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: این استان از ظرفیت های زیادی برای ایجاد معادن سنگ تزیینی و واحدهای صنعتی فرآوری آن برخوردار است.محمود سیجانی هفته گذشته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، تاکید کرد: ظرفیتی غنی از معادن سنگ های تزیینی در نقاط مختلف استان پراکنده می باشد که با به کارگیری طرح های جدید و استفاده بهینه از این مواد معدنی می توان کسب و کارهای درآمدزا در زمینه صنعت ساختمانی و فضاهای شهری ایجاد کرد.وی افزود: فرصت های لازم برای سرمایه گذاری در این بخش هم در زمینه راه اندازی معادن جدید و هم بخش فرآوری آن فراهم است و فعالان اقتصادی می توانند در این عرصه، حضور پررنگی داشته باشند.

** برگزای آیین اعتکاف در 18 مسجد
رئیس ستاد مرکزی اعتکاف قم گفت: آیین معنوی اعتکاف امسال در 18 مسجد این استان برگزار می شود و ظرفیت پذیرش به بیش از 16 هزار تن افزایش یافته است.حجت الاسلام والمسلمین علیرضا تکیه ای در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: هفت مسجد برای اعتکاف برادران و 11 مسجد نیز ویژه خواهران معتکف پیش بینی شده است. وی بیان داشت: مصلای قدس قم نیز میزبان دانشجویان کشور برای مراسم اعتکاف است.وی با اشاره به اینکه ثبت نام برای شرکت در اعتکاف فقط از طریق فضای مجازی و سامانه www.etekafqom.com امکان پذیر است، گفت: علاقه مندان به شرکت در این مراسم پرفیض معنوی می توانند از هفتم اسفندماه با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی ستاد اعتکاف قم اقدام به ثبت نام کنند.

** محرومیت برخی مجتمع های گردشگری از آب ، گاز و تلفن
رئیس انجمن صنفی مجتمع های گردشگری قم گفت: برخی از واحدهای گردشگری بین راهی این استان برغم خدمات رسانی به 25 هزار زائر و مسافر در شبانه روز، ولی از نعمت گاز، آب و تلفن محروم می باشند. سید جواد جلالی نژاد هفته گذشته در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید قم در مجتمع توریستی تفریحی بخش کهک قم افزود: بیش از 120 واحد بین راهی در جاده های استان وجود دارد که 20 واحد از آن که در جاده اراک و بعد از منطقه نمونه گردشگری طرلاب قرار دارند، با حدود نیم قرن سابقه فعالیت از قدیمی ترین واحدهای بین راهی قم محسوب می شوند.

** ساخت 24 مدرسه جدید درسال آینده
مدیرکل آموزش و پرورش قم گفت: در پنج سال اخیر 147 مدرسه در استان افتتاح شده است و سال آینده نیز 24مدرسه جدید به بهره برداری می رسد که بالای 50 درصد آنان خیرساز است. حمیدرضا شیخ الاسلام در نخستین گردهمایی مجمع مدیران خیراندیش مدارس قم، درادامه سخنانش با اشاره به نزدیکی به عید نوروز از شروع کمک به دانش آموزان نیازمند از سه ماه گذشته خبر داد و اظهار داشت: دراین مدت با کمک افراد خیر توانسته ایم، برای تعدادی از خانواده های نیازمند نیز، منزل مناسب رهن کنیم.

** افتتاح 98 طرح عمرانی سپاه
98 طرح عمرانی سپاه امام علی ابن ابی طالب(ع) قم با اعتبار 35 میلیارد ریال هفته گذشته با حضور سردار سید ضیاء الدین حزنی دبیر قرارگاه محرومیت زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افتتاح و 84 جهیزیه نیز به نوعروسان نیازمند استان اهدا شد.مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه علی ابن ابیطالب(ع) قم در این آیین با اشاره به طرح های عمرانی محرومیت زدایی سپاه قم افزود: از سال 89تا سال 96، 708 طرح عمرانی توسط سازمان بسیج سازندگی در زمینه تکمیل و ساخت مساجد، خانه عالم، حوزه علمیه، آبرسانی و کارگاه های اشتغال زایی اجرا شده که 60 میلیارد ریال اعتبار از سوی قرارگاه محرومیت زدایی سپاه به این طرح ها اختصاص یافته است.

** نیاز به ادبیات واحد در حوزه فرهنگی
استاندار قم با تاکید بر اینکه نیازمند رسیدن به ادبیات واحد در حوزه فرهنگی هستیم، گفت: رسیدن به گفتمان مشترک در حوزه فرهنگی ضرورتی است که باید شورای فرهنگ عمومی استان در این مسیر حرکت کند.
بهرام سرمست هفته گذشته درجلسه شورای فرهنگ عمومی قم در سالن جلسات پژوهشکده علامه طباطبایی، ایجاد تضاد ارزشی را از جمله واقعیت های جامعه کنونی دانست و اظهار داشت: اگر این واقعیت که جامعه دچار تضاد ارزشی است، به درستی پذیرفته نشود، به طور قطع برنامه های این شورا نمی تواند اثر گذار باشد. وی با تاکید بر تولید محتوا در حوزه فرهنگی گفت: تولید محتوا امری تخصصی است که باید هر دستگاه متناسب با شان وظایف ذاتی خود و با استفاده از کارشناسان اقدام کند.

** 51 هزار تخت ظرفیت اماکن اقامتی قم
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت: برای نوروز امسال، 51 هزار تخت اسکان در اماکن اقامتی از جمله هتل ها، خانه مسافرها و همچنین مدارس، حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران در نظر گرفته شده است. حمید یزدانی هفته گذشته در جلسه ستاد تسهیلات زائران و خدمات سفر، افزود: 11 هزار و 700 تخت مربوط به هتل ها، هتل آپارتمان ها، مهمانپذیرها، خانه مسافرها و مجتمع های بین راهی در قم است.
در حال حاضر 287 واحد اقامتی شامل 35 واحد هتل، 28 واحد هتل آپارتمان، 58 واحد مهمانپذیر و 166 واحد خانه مسافر و همچنین 100 مجتمع بین راهی و پذیرایی در استان قم پذیرای زائران و مسافران هستند.
وی اضافه کرد: 14 هزار تخت توسط اداره کل آموزش و پرورش و 15 هزار تخت نیز در شبستان ها و پارکینگ های حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران آماده خواهد شد.

** افتتاح شبستان حضرت زهرا(س)
شبستان حضرت زهرا(س) هفته گذشته طی مراسمی با حضور جمعی از مسئولان در طبقه منفی صحن امام هادی(ع) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) به بهره برداری رسید.دراین آیین همچنین از طرح جامع توسعه حرم کریمه اهل‌بیت(س) با دورنمای 25 سال نیز رونمایی شد. معاون اجرایی آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت: این شبستان در یک هزار و 200 مترمربع احداث شده و طراحی و احداث آن حدود 4 سال زمان برده است.
هادی محمودنژاد با بیان اینکه طرح جامع توسعه حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برای جلوگیری از توسعه های جزیره ای تدوین شده است، تصریح کرد: این طرح که از 6 سال پیش در دستور کار قرار گرفته است، در 4 جلد و 5 بخش تقسیم بندی شده و با طرح تفصیلی شهر مقدس قم کاملا انطباق دارد.
6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.