به گزارش ایرنا، سعید رسولی روز چهارشنبه در دیدار آیت الله سید محمد علی علوی گرگانی از مراجع تقلید بیان کرد: حمل و نقل ریلی با هزینه های کمتر و امنیت بیشتر صورت می پذیرد و بهترین جایگزین برای ترددهای جاده ای و خطرهای ناشی از آن است.
وی افزود: علاوه بر این توسعه راه آهن موجب کاهش آلودگی های زیست محیطی و مشکلات ترافیکی ناشی از تردد وسایل نقلیه در جاده ها نیز می شود.
وی با اشاره به اجرای طرح های توسعه شبکه های ریلی در اطراف تهران، ادامه داد: در این شهر روزانه 600 هزار خودرو در مسیرهای حومه شهر تردد می کنند که اگر خطوط ریلی در اطراف آن توسعه یابد حجم بالایی از تردد خودرویی کاسته می شود و سطح ترافیک و آلودگی زیست محیطی تهران کاهش قابل توجهی می یابد.
رسولی گفت: توسعه راه آهن در کشور موجب بالا رفتن سطح رفاه مردم می شود و نقش موثری در پیشرفت همه جانبه ایران دارد.
وی با بیان اهمیت اتصال مراکز تولید و توزیع کالا به شبکه ریلی کشور، افزود: در بسیاری از مناطق ایران، راه آهن با هزینه های زیاد، شبکه ریلی لازم برای اتصال کارخانه ها و مراکز تولیدی را ایجاد کرده است، اما آن ها باز هم کالای خود را از طریق راه جاده ای منتقل می کنند.
وی ادامه داد: طرح مستقلی را در این زمینه تهیه کرده ایم و تلاش می کنیم تا جایی که امکان دارد مراکز تولید و توزیع کالا در کشور را به خط راه آهن سراسری متصل کنیم، اما در موفقیت این طرح راه آهن به تنها نمی تواند تغییر لازم را ایجاد کند و نیاز به مشارکت جمعی است.

** نقل و انتقال کالا با قطار ابزار موثری در برابر تحریم است
رسولی گفت: نقل و انتقال کالا با استفاده از خطوط ریلی یکی از راه های موثر برای مقابله با تحریم های ظالمانه دشمنان است و در این رابطه خط راه آهن فراملی «گرمسار» به «اینچه برون» نقش موثری دارد و به دنبال برقی شدن آن برای افزایش سرعت و میزان حمل و نقل کالا با استفاده از این خط ریلی هستیم.
وی افزود: از طریق این خط ریلی راه ارتباطی مناسبی میان ایران و چین برای نقل و انتقال کالا به وجود می آید و محموله های باری از این طریق وارد کشور می شود.

** قطار قم - گرگان راه اندازی شد
عضو هیات مدیره راه آهن جمهوری اسلامی ایران در ادامه به راه اندازی قطار قم - گرگان با فروش بلیت طی روز جاری خبر داد و گفت: این قطار علاوه بر حمل و نقل مسافران ایرانی در مسیرهای یاد شده می تواند نقش موثری در گسترش گردشگری بین المللی و درآمدزایی از این طریق با انتقال زائران خارجی حاضر در قم به مناطق شمالی کشور داشته باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: راه آهن جمهوری اسلامی ایران در 90 سالگی تاسیس خود در زمینه انتقال بار و مسافر همه توان خود را برای خدمت رسانی مطلوب به مردم به کار گرفته و این نهاد در مقاطع مختلف از جمله دوران دفاع مقدس برای انتقال نیرو و تجهیزات به جبهه های جنگ، نقش موثری داشته است.
وی با اشاره به درآمد زایی راه آهن از طریق حمل بار، ادامه داد: راه آهن در بخش مسافربری به دلیل دریافت مبلغ کمتر از هزینه های تمام شده از مسافر، زیان ده است و هزینه های این بخش را با استفاده از کمک های دولت و حمایت از شرکت های خصوصی با اعتبارات داخلی این دستگاه، تامین می کند.
رسولی گفت: حمل و نقل ریلی دارای ویژگی های مثبت بسیاری همچون صرفه جویی در وقت و هزینه، امنیت بالا و کاهش تلفات در مقایسه با ترددهای جاده است و با توسعه آن می توان از تلفات سالانه 26 هزار تن در جاده های کشور که رقم بسیار قابل توجهی است، تا حد زیادی جلوگیری کرد.
7405/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.