به گزارش ایرنا از از روابط عمومی مرکز بهداشت قم، بهاره زارع روز شنبه در گفت و گویی افزود: خانواده هایی که از سال 1395 ساکن سایر استان ها بوده اند و کودکانشان سابقه تزریق واکسن فلج اطفال تزریقی را ندارند، باید با در دست داشتن شناسنامه و مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت منطقه سکونت خود، واکسیناسیون کودکانشان را کامل نمایند.
وی اضافه کرد: به طور معمول کودکان تا 6 سالگی پنج نوبت واکسن خوراکی دریافت می ‌کنند و دریافت یک نوبت واکسن تزریقی نیز در چهار ماهگی برای ایمنی کامل کودکان ضروری است.
به گفته وی، مقرر بود این برنامه از سال 1394 در تمام دنیا و از جمله ایران انجام شود که به دلیل کمبود واکسن در سطح جهانی، اجرای برنامه در هیج کشوری امکان پذیر نشد.
زارع خاطرنشان کرد: با این وجود این کمبودها واکسن‌ های تزریقی در اختیار کشور‌هایی مانند افغانستان، پاکستان، بنگلادش و برخی کشور‌های آفریقایی که وضعیت بهداشتی نامناسبی داشتند، قرار گرفت.
وی ادامه داد: از سوی دیگر، برای کودکان استان ‌های همجوار با کشور‌های افغانستان، پاکستان و همچنین برخی استان‌ ها مانند قم که مهاجرانی از این کشور‌ها دارند، تزریق واکسن فلج اطفال در چهارماهگی انجام شد.
وی بیان کرد: در همین راستا با تولید مجدد واکسن، تزریق آن از 17 شهریورماه امسال در 9 استان کشور در حال انجام است که در مرحله بعد بقیه استان ها را شامل خواهد شد.
به گفته مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت قم، این بیماری از طریق واکسیناسیون قابل پیشگیری است، اما لازم است میزان پوشش واکسیناسیون بسیار بالا باشد و هرگونه کوتاهی به ویروس اجازه می ‌دهد تا به فعالیت خود ادامه دهد.
وی افزود: واکسن تزریقی فلج اطفال فقط یک بار در عمر تزریق می‌شود و همه کودکان باید این واکسن را تزریق کنند.
وی گفت: با اجرای موفق برنامه ریشه کنی آبله، سازمان جهانی بهداشت در سال 1988 برنامه ریشه کنی جهانی فلج اطفال را تا سال 2000 در دستور کار خود قرارداد و هرچند هدف اولیه ریشه کنی تا سال 2000 محقق نشد، ولی موفقیت های فراوانی به دست آمد.
زارع اضافه کرد: با اجرای این برنامه برنامه، آمار فلج از حدود 400 هزار تَن در سال در 125 کشور دنیا به 73 تَن در سال 2015 کاهش یافت و محدود به 2 کشور افغانستان و پاکستان شد.
به گفته وی، سال هاست هیچ مورد جدیدی از این بیماری در کشور و به ویژه استان قم دیده نشده است و واکسیناسیون برای پیشگیری از شیوع مجدد آن انجام می شود.
/2085/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.