به گزارش ایرنا، رئیس دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی تهران در این همایش با بیان اینکه اوایل انقلاب اسلامی به دلیل تغییر قوانین بر اساس مبانی شرعی برخی بن بست های قانونی در کشور ایجاد شد گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی با ارسال نامه ای به امام(ره) خواستار بن بست شکنی در این زمینه شد که پیگری این موضوع تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام را رقم رد.
حسین مهرپور اظهار داشت: در سال 1366 مجمع تشخیص مصلحت نظام به حکم امام(ره) ایجاد شد و وظیفه آن برطرف کردن اختلاف نظر میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان بر اساس مصلحت نظام بود.
وی با بیان اینکه امام(ره) در اوایل تاسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اختیار قانون گذاری را نیز به مجمع داده بودند گفت: با تاکید امام، نهاد مجمع تشخیص مصلحت در بازنگری قانون اساسی وارد قانون اساسی شد.
مهرپور با تاکید بر اینکه امام خمینی(ره) تاکید کرده اند که مجمع تشخیص مصلحت نظام، قوه ای در کنار سایر قوا نباید باشد اظهار داشت: اجازه قانون گذاری امام(ره) به مجمع تشخیص مصلحت نظام اجازه ای موقتی بوده است که بعد از ورود مجمع به قانون اساسی، این اختیارات نیز از مجمع گرفته شده است.
وی ادامه داد: در دوران ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، رویه قانون گذاری در مجمع تغییر کرد.
وی با بیان اینکه مصلحت سنجی و توجه به ضرورت زمان همچنان در قانون گذاری وجود دارد گفت: رفع گره برخی مسائل امروز کشور، نیازمند ایجاد دید جامع نگرتر و منطبق تر از نظر زمان و مکان با مبانی فقهی است که وظیفه حوزه های علمیه در این زمینه بسیار سنگین است.
در این همایش که در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دومین سالگرد رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی برگزار شد، عملکرد رئیس فقید ادوار اول تا سوم مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در فرایند تقنین در جمهوری اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.
بررسی فرایند تقنین در جمهوری اسلامی، نقش تعاملی مجمع تشخیص مصلحت نظام و ساختار تقنین کشور از دیگر موضوع های این همایش بود.
این همایش به همت انجمن اندیشه و قلم و دانشگاه مفید قم و با حضور و سخنرانی علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، مجید انصاری از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای اسلامی شهر تهران ترتیب یافت.
7404/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.