به گزارش ایرنا، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم در این گردهمایی گفت: یکی از مولفه های پیشرفت کشورهای پیشرو این است که در کنار بخش دولتی و خصوصی تشکل های مردم نهاد قوی و تاثیرگذاری دارند.
عطاءالدین قاسمی اضافه کرد: گرچه سابقه تشکل ها و گردهم بودن گروه ها در اسلام به قدمت تاریخ اسلام می رسد، ولی اگر بخواهیم مشکلات و معضلات کشور حل شود و تعالی اخلاقی و فرهنگی میان مردم شکل گیرد، باید مردم در قالب تشکل های اجتماعی در صحنه حضور داشته باشند.
وی ادامه داد: همانطور که نظام ایران با تبعیت مردم از امام خمینی(ره) مبتنی بر اسلام شکل گرفت و نظر مردم در چگونگی اداره جامعه مدنظر قرار گرفت، هدف از شکل گیری تشکل های اجتماعی نیز این است که خواست مردم مورد اعتنا باشد و منتخبان آنان بتوانند به مطالبات در عرصه های اجتماعی و فرهنگی عمل کنند.
وی تصریح کرد: اگر می خواهیم گردنه هایی که نظام با موفقیت پشت سر گذاشته همچنان ادامه یابد، تشکل های اجتماعی باید به عنوان نمایندگان مردم و حامیان دولت نقش آفرینی کنند.
قاسمی گفت: با وجود این که نقش مطالبه گری برای تشکل های اجتماعی قائل هستیم، در عین حال نسل جوان و بانوان عامل بالندگی و تحرک جامعه هستند و باید آنچنان توانمند باشند که اهداف و خواسته های خود را از مسئولان مطالبه نمایند.
وی با بیان این که امروز نقش تشکل های اجتماعی فراتر از گذشته است، گفت: با توجه به مشکلاتی که دشمنان کشور برای مملکت درست کرده اند نیاز است انسجام داخلی بیشتر و امید به آینده تقویت شود.
وی اضافه کرد: تشکل های اجتماعی امروز لنگرگاه آرامش و امید جامعه هستند، باید با فعالیت ها و نقش آفرینی خود بتوانیم نقشه های دشمنان خارجی را نقش بر آب کنیم و باعث انسجام، اتحاد، پویندگی و بالندگی نظام باشیم.

** رئیس ستاد اقامه نماز قم نیز در این گردهمایی بیان کرد: هیچ تشکل مردم نهادی با فعالیت نماز در قم نداریم و میان وقف هایی که انجام می شود نیز تاکنون موقوفه ای به نام نماز صورت نگرفته است و شایسته است در این استان چنین وقف هایی انجام شود.
محمد خامه یار اضافه کرد: همانطور که استانداری نیز تاکید دارد، باید تشکلی مردم نهاد با فعالیت نماز شکل بگیرد که این مساله برای برکت زندگی و محفوظ نگه داشتن جامعه از آسیب ها موثر است.
وی با اشاره به این که مسجد مقدمه و زمینه حضور مردم برای اقامه نماز است، گفت: با وجود این که قم شهر مذهبی است، تعداد مساجد آن نسبت به بسیاری از استان ها کمتر است؛ حتی روستایی با وجود گذشت 40 سال از انقلاب، هنوز مسجد ندارد.

** یکی از اساتید حوزه و دانشگاه نیز در ادامه این گردهمایی با اشاره به سالروز رونمایی از منشور حقوق شهروندی، گفت: حقوق شهروندی یعنی حقوقی که جامعه ایرانی نسبت به هم و نسبت به حاکمان دارند.
حجت الاسلام والمسلمین سعید رهایی اضافه کرد: هدف از اعلام حقوق شهروندی این نبود که امر جدیدی پایه گذاری شود، بلکه مجموعه حق هایی که مردم ایران در قوانین اساسی و عادی دارند، جمع آوری و موضوع بندی شود و در اختیار مدیران قرار گیرد تا مدیران بر اساس آن با مردم تعامل داشته باشند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر مردم نیز بدانند چه حق هایی نسبت به مدیران و حاکمان دارند و این حقوق را ارتقا ببخشند و مواردی که به تصریح در قوانین ما موجود نیست، ذکر کنند تا ارتقا یابد.
وی گفت: تفاوت حقوق بشر و شهروندی این است که حقوق بشر از حقوق هر انسانی بحث می کند فارق از این که اهل چه کشور و با چه دینی باشد، ولی حقوق شهروندی به حقوقی که مردم یک کشور دارند، مربوط است.
رهایی همچنین با اشاره به تفاوت بین شهروند و شهرنشین، افزود: وقتی حقوق خود را بدانیم و حقوق دیگران را رعایت کنیم شهروند محسوب می شویم، در حالی که همه مردمی که در شهر زندگی می کنند، به نحوی شهرنشین محسوب می شوند.
به گفته وی، حقوق بشر شامل حقوق مدنی، سیاسی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و حقوق جمعی یا همبستگی می شود.
وی با اشاره به این که قرآن بر رعایت حقوق انسان تاکید ویژه دارد، گفت: سه آیه در سه سوره قرآن اشاره مستقیم به حقوق مردم دارد و امامان معصوم(ع) نیز در روایت های متعدد بر اهمیت رعایت حقوق مردم تاکید نموده اند.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که مساجد، حسینیه ها و تکایا مجموعه ای از سازمان های مردم نهاد هستند، گفت: غیردولتی بودن، استقلال، غیرانتفاعی بودن، غیرسیاسی بودن، خودجوشی و تشکیل بر اساس نیاز طبیعی از ویژگی های سمن ها می باشد.
وی با بیان این که سمن محلی، شهری، ملی، منطقه ای و بین المللی انواع سمن ها محسوب می شود، بیان کرد: آنها می توانند با جذب منابع انسانی و مالی، عملکرد تخصصی، خودجوش بودن و پیچیدگی نداشتن برای تحقق اهداف پیش رو و توسعه جوامع نقش ویژه ایفا کنند.
وی گفت: اگر مردم و دولت حق خود را بشناسند و حق دیگران را بدانند، جامعه به خوبی اداره و مشکلات موجود اصلاح می شود.
رهایی تاکید کرد: هنجارسازی، جذب سرمایه و منابع کوچک مردمی و اطلاع رسانی راجع به حقوق شهروندی از کارکردهای سمن ها در ترویج حقوق شهروندی است.
در استان قم تشکل های مردم نهادی در حوزه های مختلف از جمله اجتماعی فرهنگی، آسیب های اجتماعی، بهداشتی، درمانی و سلامت، تشکل های محیط زیست، خیران و بحران شکل گرفته است.
این گردهمایی با حضور تشکل های دانشجویی، کانون های فرهنگی هنری مساجد، موسسه های فرهنگی هنری، موسسه های قرآنی، تشکل های کارگری و داوطلبان جمعیت هلال احمر ترتیب یافته بود و نمایندگان این تشکل ها به بیان نظرها و مشکلات حوزه های خود در مسائل مختلف پرداختند.
/2085/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.