به گزارش ایرنا، کمال اکبری روز پنجشنبه در گردهمایی سازمان های مردم نهاد در قم، افزود: توسعه مشارکت اجتماعی از اهداف و برنامه های محوری نظام است که رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری نیز تاکیدهای بسیاری بر این امر دارند.
وی اضافه کرد: بر همین اساس اقدام هایی انجام شده است تا توسعه پایدار که مبتنی بر اهمیت دادن به مشارکت اجتماعی و طراحی فرآیند درست برای آن است، محقق شود.
وی بیان کرد: از محورهای اساسی مشارکت اجتماعی، حضور و فعال سازی تشکل های مردم نهاد است که البته این امر در قم به خوبی دیده می شود و با توجه به این که اقدام های ابتکاری در برخی مراکز تشکل های مردم نهاد صورت گرفته، این استان می تواند برای سایر استان ها الگو باشد.
اکبری با اشاره به این که مشارکت اجتماعی باید متنبی بر متن و بدنه مردمی جامعه باشد، گفت: سازمان های مردم نهاد باید به معنای واقعی مردمی باشند، یعنی مردم در شکل گیری، اداره و خدمات دهی آن ها مشارکت داشته باشند و دولت نیز بسترساز انجام فعالیت آن ها باشد.
وی ادامه داد: تمام تلاشمان را برای فراهم کردن این بستر انجام دادیم که یکی از آن ها حوزه حقوق و قوانین سازمان های مردم نهاد است.
وی افزود: پرداختن به حوزه قوانین یکی از شرایطی است تا بتوانیم این بستر لازم را فراهم کنیم و در این راستا استفاده از سازمان های مردم نهاد در تدوین لوایح و قوانین دولت آغاز شده است.
معاون سازمان امور اجتماعی وزارت کشور اضافه کرد: لایحه پیشنهادی که توسط سازمان های مردم نهاد تدوین شده بود در معاونت حقوقی ریاست جمهوری مورد بحث قرار گرفت و تایید شد که امیدواریم به زودی این لایحه به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.
وی اضافه کرد: این مساله زمینه خوبی برای فعالیت قانونمند سازمان های مردم نهاد و توسعه یافته با ویژگی هایی که مورد نیاز است، خواهد بود و دولت اهتمام دارد هر چه زودتر این لایحه تعیین تکلیف شود و به نتیجه برسد.
اکبری گفت: سازمان هایی که طرح و مدل اجرایی دارند، در قالب های مختلف مورد حمایت قرار می گیرند و این مساله به این معنی نیست که حقوق بگیر یا وابسته به دولت شوند، بلکه این برنامه در قالب تفاهم نامه با دستگاه ها، اجرایی می شود.
وی با اشاره به این که حوزه مشارکت اجتماعی از توفیق های نظام است، گفت: این مساله که نظام آنقدر گسترش و ظرفیت پیدا کرده که می تواند به راحتی کارهای خود را در اختیار تشکل های مردم نهاد قرار دهد، دستاورد بزرگی است.
وی در ادامه گفت: نگاه و رویکرد دولت به تشکل های مردم نهاد این است که این تشکل ها بهترین همکاران دستگاه ها و مجموعه های دولت در کشور هستند، بنابراین هیچ نگاه رقابت آمیزی نباید در دستگاه ها نسبت به سازمان های مردم نهاد شکل بگیرد.
اکبری افزود: هر چه نقش مطالبه گری سازمان های مردم نهاد پررنگ تر شود، بهتر به خواسته هایشان خواهند رسید.
وی اضافه کرد: امسال به صورت خاص به آموزش و توانمندسازی تشکل های مردم نهاد، توجه و کلاس های آموزشی مختلفی به صورت عمومی و تخصصی برگزار شد.
اکبری همچنین گفت: برای افزایش تاثیر حضور سازمان های مردم نهاد در بحران هایی مثل زلزله، ایجاد شبکه در استان ها در دستور کار است و نحوه مداخله سازمان های مردم نهاد در بحران تدوین خواهد شد.
معاون سازمان امور اجتماعی وزارت کشور در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: امسال که در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم وظایفمان به عنوان نهادهای مردمی باید رنگ و بوی جدید بگیرد، زیرا دشمن جدی تر نسبت به زیر سوال بردن دستاوردهای انقلاب و نظام وارد میدان شده تا جایی که بودجه هایی برای این امر اختصاص داده است.
وی افزود: دشمن بنا ندارد توفیق های نظام اسلامی ایران را ببیند و بر همین اساس با قدرت تمام به دنبال مقابله و مواجهه با جمهوری اسلامی ایران است.
اکبری خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی حرکت مردمی و اجتماعی بزرگی بود و باید بتوانیم مردمی بودن آن را حفظ کنیم و برای جشن های امسال توقع داریم سازمان های مردم نهاد با برنامه های ویژه و ابتکاری حضوری موثر داشته باشند.
وی تاکید کرد: دشمن به دنبال این است که نقطه قوت ما که اتکای نظام به مردم و دست برنداشتن از بعضی اصول انقلاب است را به نقطه ضعف تبدیل کند و بر همین اساس دولت و مردم باید کنار هم بایستند.
در این گردهمایی که با حضور انجمن ها و تشکل های مردم نهاد قم، سرپرست استانداری و جمعی از مسئولان استانی در تالار معصومیه فرمانداری قم برگزار شد، نمایندگان این تشکل ها به بیان نظرها و مشکلات حوزه های خود در مسائل مختلف پرداختند.
/2085/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.