به گزارش ایرنا، حجت الاسلام مهدی کشوری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: در این مدت بالغ بر 2 هزار تن در دوره های آموزشی حضوری و غیر حضوری مرکز شرکت کرده و 800 تن نیز برای دوره های تربیت مربی ثبت نام کردند.
وی با اشاره به صدور یک هزار و 300 گواهی مهارت توسط این مرکز بیان کرد: مطابق هدف گذاری صورت گرفته باید بیش از 15 هزار تن در دوره های مهارتی شرکت پیدا می کردند و برغم فراهم شدن 80 درصد زیرساخت های لازم برای این اقدام، ولی به علت محدودیت های بودجه ای این امر میسر نشد.
وی با اشاره به تعریف 210 دوره و 800 درس مهارتی توسط مرکز آموزش های کاربردی حوزه تصریح کرد: این موفقیت حاصل تلاش های بیش از 130 تن از نخبگان حوزوی که در این مجموعه به عنوان گروه علمی حضور دارند، محسوب می شود.
وی اضافه کرد: قرار داشتن در سطوح عالی حوزه، داشتن تحصیلات دانشگاهی مرتبط و همچنین برخورداری از سابقه و تجربه کافی در حوزه آموزش های مهارتی از شرایط به خدمت گرفتن این افراد بوده است.
مسئول مرکز آموزش های کاربردی حوزه با اشاره به آموزش های غیر حضوری این مرکز گفت: با توجه به عدم رویکرد جدی به آموزش های غیرحضوری در حوزه مهارت افزایی و همچنین استفاده از ظرفیت فضای مجاری، سال گذشته سامانه ای در همین زمینه ایجاد و زیرساخت های آن نیز توسط مرکز فن آوری اطلاعات حوزه علمیه فراهم شده است.
کشوری با اشاره به ضبط 120 ساعت برنامه آموزشی به منظور بارگذاری در این سایت افزود: از این طریق بیش از یک هزار تن مشغول به فراگیری آموزش های مهارتی در موضوع های تربیت اساتید پژوهش محور و کمک به اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هستند.
وی در ادامه با بیان اینکه در بخش آموزش های حضوری مهارت افزایی نیز بالغ بر90 دوره مهارتی برگزار شده است، افزود: 75 دوره آن شامل 2 هزار و 800ساعت مقدماتی و تکمیلی و 15 دوره در 900 ساعت نیز با رویکرد تربیت مربی صورت گرفته است.
وی با اشاره به دوره های مهارت آموزی درون حوزوی و برون حوزوی یادآور شد: مرکز آموزش های کاربردی حوزه دوره های مهارتی مشترکی را با دیگر مراکز حوزوی مانند سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی و جامعه الزهرا(س) در دستور کار قرار داده و در خصوص دانش افزایی حوزویان با همکاری معاونت ها و دفاتر ستادی کارهای خوبی انجام شده است.
کشوری اضافه کرد: برگزاری دوره های مهارت آموزی ویژه دانش آموختگان شاغل در آموزش و پرورش با مشارکت ستاد همکاری های آموزش و پرورش و حوزه و همچنین وزارت آموزش و پرورش و همچنین دوره مهارت آموزی با مشارکت اعضای مجلس خبرگان رهبری برای پاسخگویی به شبهات مطرح شده در مورد ولایت فقیه ویژه اساتید سطوح عالی حوزه نیز از دوره های آموزشی مشترک با نهادهای خارج از حوزه به شمار می آید.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی اقدام های انجام شده در حوزه معاونت پژوهش مرکز آموزش های کاربردی حوزه، راه اندازی کتابخانه دیجیتال و فیزیکی مهارتی با سه هزار جلد کتاب را از جمله آن دانست و افزود: در راستای توسعه امر مهارت و شناسایی طلاب و دانش آموختگانی که در این زمینه حضور جدی دارند، جشنواره ای تحت عنوان شیخ بهایی تعریف شده و دبیرخانه آن نیز شکل گرفته و به دنبال این هستیم که سال آینده نخستین دوره آن را برگزار کنیم.
وی با بیان اینکه مطابق شعارها و اهداف تعیبن شده برای مهارت آموزی طلاب هر طلبه باید حداقل یک مهارت را برای انجام رسالت های علمی تبلیغی خود فرا بگیرد، افزود: شکل گیری 35 پایگاه هدایت تحصیلی یکی از اقدام ها برای تحقق این امر است، که با کمک مدیریت سطوح عالی حوزه پیگیری می شود.
مسئول مرکز آموزش های مهارتی حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به چشم انداز پنج ساله پیش بینی شده برای آموزش های مهارتی حوزه، راه اندازی کمیته های علمی مهارتی در مدارج علمی را از جمله آن ذکر کرد و افزود: انتخاب موضوع پایان نامه های طلاب سطح 3 و 4 با رویکرد مهارتی نیز بخشی دیگر از آن محسوب می شود.
وی بیان داشت: تاکنون رویکرد مباحث پایان نامه های سطوح مختلف حوزه مبتنی بر موضوع های دانشی بوده ولی باید دست کم یک هزار عنوان پایان نامه با عناوین مهارتی از سوی طلاب سطوح یاد شده تهیه، ارائه و تدوین شود.
7403 / 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.