به گزارش ایرنا، مدیرکل آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی قم در این جلسه با ارائه گزارشی از مصوبه های کارگروه هماهنگی امور اجتماعی، فرهنگی و گردشگری، گفت: در این کارگروه هفت برنامه و محور به عنوان محورهای فرهنگی و گفتمانی اقتصاد مقاومتی مد نظر قرار گرفته و مبتنی بر این گام پیش می رود.
محمدجواد شاکر آرانی افزود: فرهنگ حمایت از کالای ملی به عنوان شعار سال محور فعالیت ها قرار گرفته و بهره وری، اصلاح الگوی مصرف، پرداخت مالیات، پرهیز از تجمل گرایی و مصرف زدگی و اقدامات فرهنگی و اجتماعی ذیل این موارد مورد تاکید است.
وی اضافه کرد: کارگروه هماهنگی امور اجتماعی، فرهنگی و گردشگری در سال جاری 2 جلسه برگزار کرده که هفت مصوبه از جمله برنامه پیشنهادی برای فرهنگ سازی و گفتمان سازی از سوی بسیج سازندگی، جهاد دانشگاهی و اداره صنعت، معدن و تجارت، برنامه جامع شرکت آب، برق و گاز در مدیریت مصرف، تهیه طرح «همیار تولید ملی» توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره کل آموزش و پرورش قم بوده است.
وی ادامه داد: تهیه و انتشار فهرست 260 قلم کالای تولید استان، تهیه و انتشار فهرست حدود 200 قلم از محصولات تولیدی قم که مورد نیاز طرح های عمرانی و ساختمانی است، ارائه برنامه عملیاتی فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی در مساجد، هیات های مذهبی، بقاع متبرکه و مراکز فرهنگی هنری توسط اداره های کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اوقاف و امور خیریه و اداره کل تبلیغات اسلامی از دیگر طرح های مصوبه های کارگروه می باشد.
شاکرآرانی خاطرنشان کرد: با توجه به آمادگی شرکت استانی تولید کننده شیرآلات برای اصلاح شیرآلات دستگاه های اجرایی و الزام قانونی به اصلاح مصرف، بخشنامه ای با امضای استاندار به دستگاه های اجرایی برای همکاری با شرکت مذکور و شرکت آب و فاضلاب شهری در راستای اصلاح شیرآلات ارسال شد.
وی افزود: اداره کل اقتصاد و دارایی نیز مکلف شد فهرست کالاهای مصرف تولید داخل که توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت تهیه شده را به ذیحسابان و مسئولان اداری مالی و کارپردازان ابلاغ نماید.

** رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز گفت: طرح «حامی تولید ایرانی» با همکاری اداره کل آموزش و پرورش اجرایی خواهد شد و مدارس مقطع ابتدایی جامعه هدف این طرح می باشد.
محمود سیجانی افزود: پذیرفتن راحت تر استدلال ها برای مصرف کالای ایرانی توسط دانش آموزان دوره ابتدایی، تربیت و اثرگذاری موضوع تولید ایرانی در ابتدای کودکی، اهمیت بیشتر تقویت خودباوری در سنین پایین و اهمیت بحث در مورد مسائل ملی بین کودکان در اعتماد به نفس شان از جمله دلایلی است که مدارس مقطع ابتدایی برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده اند.
وی اضافه کرد: اجرای این طرح در 40 مدرسه هدف گذاری شده بود و قرار بود طرح از ابتدای سال تحصیلی جاری اجرایی شود و 500 تَن از دانش آموزان نیز در این راستا سازماندهی و به عنوان حامی کالای ایرانی معرف شوند.
وی با بیان این که 2 ماه از اجرای طرح عقب هستیم، ادامه داد: فرهنگ سازی مصرف کالای ایرانی بین دانش آموزان و خانواده ها، معرفی محصولات استان و کشور، امر به معروف اقتصادی در سطح مدارس و خانواده ها از دیگر اهداف طرح حامی تولید ایرانی است.
سیجانی بیان کرد: با توجه به این که طرح همیاران تولید ملی در شهریورماه مصوب شده است، اراده آموزش و پرورش در این زمینه ضعیف است و باید تقویت شود، زیرا این طرح می تواند به عنوان نمونه در سطح کشور مطرح شود.
وی در ادامه با بیان این که پرداخت تسهیلات رونق تولید از تکالیف ستاد اقتصاد مقاومتی کشور است، گفت: 9 هزار میلیاردی که امسال به دلیل عملکرد خوب پارسال برای استان قم در نظر گرفتند، با تاخیر ابلاغ شد، ولی بلافاصله به دستگاه ها ابلاغ نمودیم و ثبت نام ها نیز آغاز شد.
وی افزود: تاکنون که حدود 2 ماه از اجرایی شدن ابلاغ ها می گذرد، یک هزار و 450 میلیارد ریال پرداختی بانک ها در سه حوزه صنعت، کشاورزی و گردشگری می باشد.
سیجانی با اشاره به رتبه نخست قم در پرداخت تسهیلات رونق تولید، اضافه کرد: اخیرا توسط رئیس بانک مرکزی لزوم تسریع در پرداخت تسهیلات به بانک ها تاکید شده است و از سوی دیگر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور به دادستان های استان ها بخشنامه ای ارسال و تاکید نموده تصمیم های ستاد تسهیل استان ها توسط دادستانی ها حمایت شود و در صوتی که شاکی وجود داشته باشد که مصوبات اجرایی نمی شود، دادستانی ورود کند.
وی خاطرنشان کرد: آیین تجلیل از صادرکنندگان برتر استان پنچشنبه هفته جاری با حضور رئیس کل توسعه تجارت کشور برگزار می شود.

** معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش قم نیز گفت: با توجه به این که فرهنگ سازی و آموزش از وظایف آموزش و پرورش است، طرح همیار تولید ملی از سوی این اداره کل برگزار می شود.
سهراب مقدمی افزود: با توجه به این که جامعه هدف دانش آموزان، فرهنگیان و اولیا هستند، کلاس های ضمن خدمت، جلسه های آموزش خانواده برای فرهنگیان و اولیا برگزار خواهد شد و همچنین در این راستا پوستر و کتابچه بین دانش آموزان توزیع می شود.
وی اضافه کرد: با توجه به وجود 14 هزار فرهنگی و 253 هزار دانش آموز، اجرای این طرح در مدارس اثرگذاری زیادی خواهد داشت.
وی ادامه داد: باید طرح همیار تولید ملی تامین اعتبار و پوستر و بروشوری برای این طرح طراحی شود.

**مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم نیز در این جلسه گفت: تاکنون برای 20 دستگاه اجرایی سه هزار وسایل کاهنده آب نصب شده است.
علی جان صادق پور با بیان این که امسال مصرف نسبت به سال گذشته یک درصد رشد داشته است، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 80 میلیون مترمکعب آب در استان مصرف شده که در مدت مشابه پارسال این میزان 79 میلیون مترمکعب بوده است.
به گفته وی، امسال تعداد مشترکان بیش از 1.5 درصد رشد داشته اند که میزان مصرف آب، نشان دهده کاهش مصرف می باشد.

** مدیرکل اقتصاد و دارایی قم نیز گفت: افرادی می توانند در سامانه «ستاد ایران» معامله نمایند که عضو باشند و کالایی که بیش از 20 میلیون ریال ارزش داشته باشد، باید در این سامانه ثبت شود.
عادل علیپور افزود: دستگاهی که قصد خرید کالایی را در سامانه مطرح می کند، باید قیمت مناسب را سفارش دهد و مقرون به صرفه خریداری نماید.

** رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم نیز گفت: هفته گذشته تفاهم نامه ای بین رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و وزیر جهاد کشاورزی در قالب تبصره 18 اشتغال روستایی امضا شد.
محمدرضا طلایی افزود: سهمیه استان قم از این تفاهم نامه یک هزار و 100 میلیارد ریال با اشتغالزایی 470 تَن در سال زراعی 98-97 می باشد.
وی ادامه داد: همچنین یک هزار و 90 میلیارد ریال نیز سهم استان در قالب تسهیلات 6 درصد مناطق برخوردار و 12 درصد مناطق غیربرخوردار تعیین شده است.
وی با بیان این که بانک ها هنوز در استان قم عملکرد درستی ندارند، خاطرنشان کرد: هر پرونده ای که می فرستیم در سامانه بدهکار اعلام و پرونده برگردانده می شود که با این روند نمی توانیم سقف اشتغال مصوب را اجرایی نماییم.
طلایی اضافه کرد: درخواست داریم به بانک ها ابلاغ شود پرونده ها را قبول کنند و ضمانت ها را بگیرند، زیرا پرداخت تسهیلات و اشتغالزایی در ماه های پایانی سال سخت تر است.
وی در ادامه با اشاره به ایجاد فرایند درجه بندی، دسته بندی و نگهداری محصولات مختلف کشاورزی بلافاصله بعد از برداشت، گفت: به دلیل موقعیت مکانی استان، ظرفیت سردخانه در استان خیلی خوب است و بسیاری از محصولات کشاورزی از استان قم توزیع می شود.
وی با بیان این که زنجیره بسته بندی و توزیع مرغ و تخم مرغ در قم تکمیل است، افزود: بیش از 38 پایانه توزیع و بیش از 6 مدل بسته بندی پسته در استان وجود دارد و زنجیره توزیع آن تکمیل است.
طلایی ادامه داد: در راستای استفاده از ظرفیت میدان تره بار با مشاوری صحبت شده تا طرحی آماده نماید تا در این راستا از ظرفیت توسعه روستایی نیز با سود پایین استفاده شود.
ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با حضور اعضا در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد و طرح هایی از جمله اجرای طرح همیار تولید و پیگیری اقدامات دستگاه های اجرایی استان در خصوص مصوبه هایی ستاد اقتصاد مقاومتی به تصویب رسید.
/2085/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.