به گزارش ایرنا، مجید مصلحی روز چهارشنبه در آیین تکریم و معارفه رئیسان سابق و جدید حوزه هنری قم، افزود: امروز مهمترین ماموریت حوزه هنری قم، تدوین فقه هنر است، چراکه با تغییر فناوری و نسلی در کشور مواجه هستیم.
وی گفت: سوال های زیادی در مسیر حرکتی هنر وجود دارد که فقه هنر می تواند پاسخگوی این سوال ها باشد و در این زمینه وظیفه مهم حوزه هنری قم مطالبه تدوین فقه هنر از مراکز پژوهشی و علمی این استان است.
وی بی توجهی به تدوین هنر اسلامی را از جمله غفلت های بزرگ در حوزه فرهنگی و هنری دانست و افزود: تاکنون مبانی هنر اسلامی در کشور تدوین نشده و تنها به بیان برخی مصادیق اکتفا شده است.
مصلحی؛ شناخت، تولید و ابلاغ پیام های انقلاب اسلامی در قالب هنر را رسالت حوزه هنری دانست و افزود: یکی از مشکلات این حوزه، ضعف در شناخت پیام انقلاب اسلامی، تولید و انتقال آن است.
وی اظهار داشت: انقلاب اسلامی جریانی مستمر و پویا در طول چهار دهه گذشته است که با تمام نواقص و مشکلات، منشاء تاثیر و خدمات بسیاری بوده و وظیفه هنر تبیین این خدمات بزرگ است.
وی، القای غیرمستقیم پیام ها و قدرت ماندگاری پیام را از جمله ویژگی های هنر دانست و گفت: استفاده از ظرفیت های هنری برای تولید و انتشار پیام های انقلاب اسلامی ضروری است.
وی با انتقاد از موضع انفعالی هنر کشور در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن افزود: در حوزه فرهنگی هر جا با زبان هنر اقدام تهاجمی انجام داده و مبانی خود را در قالب هنر به دنیا معرفی کرده ایم، موفقیت حاصل شده است.
وی ادامه داد: همواره در طول دهه های گذشته در حوزه فرهنگی در موضع دفاع و مقابله با هجمه های فرهنگی دشمنان بوده ایم، این در حالی است که باید این رویه تغییر کند.
مصلحی، نداشتن نظام تبلیغی مناسب برای معرفی ظرفیت های موجود کشور را از دیگر مشکلات موجود در حوزه فرهنگی و علمی دانست و افزود: حوزه هنری به دنبال کمیت نیست بلکه با استفاده از نیروهای دلسوز انقلاب و معتقد به دنبال تولید آثار فاخر و اثرگذار است که در این مسیر نیز دستاوردهای مهمی بدست آورده است.

** زبان هنر مهمترین ابزار برای مقابله با جنگ رسانه ای دشمن است
وی همچنین با تاکید بر عملیات روانی سنگین رسانه های دشمن علیه کشورمان گفت: ما از زبان هنری که رسانه های خارجی برای القای پیام های خود علیه ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی به کار می برند، در تولیدات رسانه ای خود بی بهره هستیم و باید با استفاده از زبان هنر به مقابله با این هجمه ها رفت.
وی، کاربردی کردن فقه هنر را اولویت حوزه هنری قم دانست و افزود: زبان جدید ارتباطی نیاز امروز کشور است، چراکه فناوری های نوین، شبکه های اجتماعی و روش های نوین ارتباطی به شدت نسل های جدید کشور را درگیر کرده که برای شناخت، تولید و ابلاغ پیام ها باید از این ظرفیت های جدید استفاده کرد.
مصلحی گفت: حوزه هنری قم باید به مکانی برای مباحث علمی و کرسی های آزاد اندیشی در زمینه های مختلف فرهنگی و هنری تبدیل شود.
در این آیین سید مهدی سیدین نیا به عنوان سرپرست جدید حوزه هنری قم معارفه و از خدمات مجدالدین معلمی رئیس سابق این مرکز فرهنگی هنری تجلیل شد.
7404/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.