مسئول ستاد نمایشگاه دفاع مقدس قم در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: امسال این نمایشگاه 4 قسمت اصلی داشت، قسمت اول دارای حدود 100 غرفه محتوایی در موضوع های گوناگون از جمله کودکان و خردسالان، کتاب و انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، آسیب های اجتماعی، سبک زندگی و فضای مجازی، عرفان های کاذب و دروغین، سبک زندگی اسلامی و اقتصاد مقاومتی بود.
سرهنگ مهدی کبیری پور افزود: قسمت دوم نمایشگاه فضاهای نظامی، رزمی و ورزشی و یادمان ها بود و در قسمت سوم نمایشگاه دستاوردهای انقلاب اسلامی که مهم ترین بخش آن معرفی دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در بخش انرژی هسته ای بود.
وی خاطرنشان کرد: قسمت چهارم و انتهایی نمایشگاه نیز شامل فضای اجرای نمایش فرهنگی – رزمی «مردان آسمانی» بود که این نمایش هر شب ساعت 21 برای بازدیدکنندگان اجرا می شد.
وی افزود: تفاوت این بخش با سال های گذشته در این بود که رزمایش به صورت نمایشی توسط گروهی از هنرمندان و هنروران اجرا می شد که تاریخ 40 سال انقلاب اسلامی در قالب نمایشی به مخاطبان عرضه می گشت.
کبیری پور با بیان این که این نمایش با حدود 10 بازیگر اصلی و حدود 50 هنرور به روایتگری و کارگردانی مجید شفیع زاده انجام می شد، ادامه داد: همراه با نمایش رویدادهای انقلاب اسلامی ایران، برنامه رزمایش نیز در معرض دید عموم قرار می گرفت.
وی اعلام کرد: ناحیه مقاومت امام حسین(ع) مجری اصلی این نمایشگاه بود که موسسه های مختلف مردم نهاد و ارگان های گوناگون به عنوان غرفه دار در این نمایشگاه حضور و مشارکت داشتند.
وی با اشاره به استقبال خوب مردم از قشرهای مختلف جامعه از نمایشگاه مذکور تصریح کرد: هفته دفاع مقدس فرصتی است تا در این نمایشگاه مردم را با عرصه های گوناگون نظامی و رزمایش آشنا کنیم.
کبیری پور افزود: در کنار این مساله، باید مردم را با جنگ هایی مانند جنگ نرم و اقتصادی که با آن درگیر هستیم نیز آشنا سازیم و مسائلی مثل آسیب های اجتماعی، اعتیاد، طلاق، کاهش جمعیت و... را برای مردم تبیین کنیم و در این زمینه ها نیز به آنها آگاهی دهیم و اطلاع رسانی مناسب داشته باشیم.

* 70 شهید روحانی مدافع حرم داریم
در غرفه تیپ مستقل 83 امام جعفر صادق(ع) تصویرهایی از برخی از روحانیان شهید مدافع حرم و هشت سال دوران دفاع مقدس به همراه معرفی مختصری از زندگی نامه آنها و وصیت نامه ایشان به نمایش گذاشته شده بود، مسئول اجرایی این غرفه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: در این غرفه؛ شهدای روحانی مدافع حرم و نیز شهیدان روحانی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس را به مخاطبان معرفی کردیم.
حجت الاسلام علی فخرآور گفت: تلاش نمودیم که معرفی شهیدان روحانی را در قالب پخش فیلم، روایتگری و مسابقه به مراجعه کنندگان معرفی کنیم.
وی افزود: شهیدان مدافع حرم روحانی 70 تن هستند که 17 تن از آنها ایرانی و بقیه از سایر کشورهای اسلامی می باشند.
وی با اشاره به هجمه هایی که نسبت به روحانیت می شود، خاطرنشان کرد: بیش از 4 هزار و 300 شهید روحانی در دوران دفاع مقدس داریم و لازم است که مردم را با شهیدان روحانی و خدمات آنان آشنا سازیم.

* نمایشگاه دستاوردهای انرژی هسته ای
چهل و دومین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته ای در بخشی از این نمایشگاه همزمان با هفته دفاع مقدس نیز ترتیب یافته بود.
در نمایشگاه مذکور به ارائه دستاوردها و توانمندی های علمی و صلح آمیز هسته ای نظام جمهوری اسلامی ایران در 40 سال اخیر در 3 بخش کلی و 20 غرفه پرداخته شده و در معرض دید عموم بازدیدکنندگان قرار گرفته بود.
در این نمایشگاه ماکت های ورود چرخه سوخت، آبشار سانتریفیوژ، نیروگاه اتمی بوشهر، ساختمان های مجتمع تولید آب سنگین اراک و پسمانداری عرضه شده بود.

* معرفی دستاوردهای صنعتی و تولیدی استان قم
مسئول سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن استان قم نیز در حاشیه برگزاری این نمایشگاه به خبرنگار ایرنا گفت: در بخشی از نمایشگاه دفاع مقدس، در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری برای حمایت از تولید ملی و نمایش دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی 8 غرفه را در زمینه صنعت استان دایر کردیم.
حسین نیکوکلام اضافه کرد: در این غرفه ها، نمونه هایی از صنایع برتر استان قم را که به طور کامل تولید ملی دارند را، مانند پَنِل های خورشیدی و موتور آسانسور معرفی کردیم.
وی خاطرنشان کرد: برای حمایت از کالا و تولید ایرانی، نیازمند اطلاع رسانی به مردم هستیم و این امر در زمینه اشتغالزایی و شناخت مردم از کیفیت کالاها، خدمات و محصولات ایرانی نقش موثری دارد.
حضرت آیت ‌الله خامنه‌ ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی، امسال را سال «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری کردند.

* نمایش داستانی مردان آسمانی
گوشه ای از حماسه آفرینی های رزمندگان قم در عملیات کربلای چهار با عنوان «مردان آسمانی» در بخشی از این نمایشگاه با روایتگری و کارگردانی مجید شفیع زاده به تصویر کشیده شد.
در نمایش داستانی مردان آسمانی بازیگرانی مانند امیر عنایت، امید مجتهدی، مهدی کیهانی، جلال قربانی، مبین چوبین، کوثر چوبین و مجلسی حضور داشتند.
کارگردان نمایش مردان آسمانی در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: این کار دارای یک سناریو است که از پیش از انقلاب اسلامی شروع می شود و تا بیداری اسلامی ادامه می یابد و این امر را در قالب نمایش به مخاطبان نشان می دهیم.
مجید شفیع زاده گفت: می خواهیم به نسل جوان نشان دهیم که چگونه پرچم آمریکا را پایین کشیده ایم و رویدادهایی مانند طبس، جاسوسی، ترور و نیز شروع جنگ تحمیلی اتفاق افتاده اند و عملیات ها مانند کربلای 4 را نیز در این نمایش نشان می دهیم و تحقیر آمریکا را به صورت نمایش اجرا کردیم.
وی به مساله استفاده از بمب های شیمیایی توسط رژیم بعث صدام در دوران دفاع مقدس اشاره و خاطرنشان کرد: در این نمایش نشان می دادیم که استکبار جهانی بود که به صدام در جنگ با ایران سلاح شیمیایی می داد.
وی با بیان این که نمایش دارای بخش های مختلفی مانند مدافعان حرم است، بیان کرد: در بخش بیداری اسلامی، پرچم های کشورهای اسلامی را به نشانه وحدت و تشکیل جبهه مقاومت به اهتزاز درمی آوریم و تعهد، پیمان و وفاداری خود را به شهیدان و امام خمینی(ره) و بیعت با مقام معظم رهبری نشان می دهیم.
شفیع زاده با تاکید بر اجرای برنامه های فرهنگی و هنری گوناگون در کشور خاطرنشان کرد: این گونه نمایش ها را در موضوع های مختلفی می توان برای مردم اجرا کرد و در قالب نمایش به مسائل گوناگون پرداخت.
نمایشگاه هفته دفاع مقدس با عنوان نمایشگاه بزرگ یاد یاران تا روز ششم مهرماه سال جاری در حد فاصل مسجد مقدس جمکران و شهرک قدس در شهر مقدس قم برپا و پذیرای علاقه مندان و بازدیدکنندگان است.
سال گذشته بیش از 150 هزار تَن از نمایشگاه بزرگ یاد یاران شهر مقدس قم بازدید کردند.
جمعیت ایثارگری استان قم (شهدا، جانبازان، آزادگان، ایثارگران و خانواده های ایشان) حدود 70 هزار تن می باشد؛ این استان 6 هزار شهید، 11 هزار و 361 جانباز و 591 آزاده را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.
سی و یکم شهریور تا ششم مهرماه با نام هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است.
7406/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.