به گزارش ایرنا، فرماندار قم در این جلسه با اشاره به ورود کانون های فرهنگی و هنری مساجد به آموزش دانش آموزان، گفت: بر اساس گزارش هایی برخی مساجد نسبت به آموزش پیش دبستانی ها ورود پیدا کرده اند، در حالی که هیچ مجوزی از سازمان تبلیغات، بهزیستی و آموزش و پرورش که وظیفه آموزش کودکان پیش از دبستان را دارند، اخذ ننموده اند.
رضا سیار افزود: مراقبت و تربیت از کودکان قبل از دبستان، نیازمند تخصصی ویژه ای است و باید افراد مجرب به این عرصه وارد شوند.
وی تصریح کرد: زمانی که اسم مسجد می آید، مردم ناخودآگاه به صورت صد درصدی اعتماد می کنند، ولی آیا تمام شرایط فنی مراقبتی و اصول آموزش در این فضاها رعایت می شود؟
وی با تاکید بر این که این مساله باید هر چه سریع تر بررسی و رسیدگی شود، ادامه داد: مهد کودک ها اعلام نموده اند در این رقابت زیان ده هستند، زیرا مهدهای کودک باید شرایط استانداردی فراهم کنند و مربیانی متخصص داشته باشند، در حالی که کانون های فرهنگی هنری مساجد هزینه ای بابت اجاره، بهای آب، برق و گاز نمی پردازند.
سیار در ادامه با تاکید بر این که هیچ فردی در هیچ روستایی نباید محروم از تحصیل باشد، گفت: بخشداران و دهیاران را توجیه نموده ایم فرد به فرد دنبال افراد بازمانده از تحصیل بگردند تا هیچ خانواده ای به دلیل مسائل مالی و سرویس از تحصیل محروم نشود.
وی افزود: برای رفت و آمد دانش آموزان روستایی نیز می توانیم از مینی بوس و وسایل نقلیه عمومی استفاده نماییم تا علاوه بر ایجاد اشتغال، هزینه دانش آموزان نیز کاهش یابد.

** معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم نیز در این جلسه گفت: برای سرویس مدارس و رفت و آمد دانش آموزان با نیروی انتظامی و پلیس راهور هماهنگی های لازم صورت گرفته و تذکرات داده شده تا نظم و امنیت برقرار شود.
محمدرضا هاشمی با اشاره به راننده هایی که برای سرویس مدارس استفاده می شود، افزود: راننده تاکسی های درون شهری دارای پروانه هستند، ولی از راننده های شخصی باید در مدت 15 روز استعلام گرفته شود و مورد تایید مدرسه و خانواده ها نیز باشند.
وی همچنین تاکید کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت نظارت بیشتری بر سوپرمارکت های حاشیه مدارس داشته باشد که این مساله بیشترین نگرانی را ایجاد نموده است.

**مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم نیز دراین جلسه گفت: وجود مهدکودک های غیرمجاز در قم نشان از کارهای غیرقانونی و دخالت در وظایف دستگاه های دیگر می باشد.
عطاءالدین قاسمی افزود: مسئول تعلیم و تربیت دانش آموزان مشخص است و باید با متخلفان برخورد جدی صورت گیرد.
وی اضافه کرد: با توجه به همزمانی آغاز مدارس با ماه محرم، عزاداری ها باید متناسب با دانش آموزان برگزار شود و طولانی نباشد.

** مدیرکل آموزش و پرورش قم نیز در ادامه این جلسه گفت: سال گذشته 242 هزار دانش آموز در سطح مدارس حضور داشتند و امسال با یک جهش غیرمترقبه ای مواجه شدیم و تاکنون 255 هزار دانش آموز در سامانه سناد ثبت نام نموده اند.
حمیدرضا شیخ الاسلام افزود: یکی از دلایل افزایش تعداد دانش آموزان، تعداد پیش دبستانی هایی است که امسال به آمار دانش آموزان اضافه شده است.
وی گفت: سال گذشته ورودی پایه اول دبستان 25 هزار دانش آموز بود که تاکنون در این پایه، 28 هزار و 500 دانش آموز ثبت نام نموده اند و پیش بینی می شود به بیش از 30 هزار تَن برسد.
وی با بیان این که تعداد زیادی از همکاران در قم همه ساله به افتخار بازنشستگی نایل می شوند، بیان کرد: استان قم با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه است و با تلاش شبانه روزی همکاران، امیدواریم فردا کلاسی خالی از دبیر در سطح مدارس نداشته باشیم.
شیخ الاسلام افزود: با وجود کمبود نیروی انسانی، سعی شده است همه مدارس کادر تخصصی خود را حفظ نمایند که در این راستا بیشتر مدارس سه معاونت آموزشی، پرورشی و فناوری را دارند و ممکن است برخی مدارس به دلیل تراکم کم دانش آموز، یکی از معاونت ها را نداشته باشد.
وی همچنین تاکید کرد: هر گونه استخدام و جذب نیروی حق التدریس در اختیار مدیریت استانی و وزارت آموزش و پرورش نیست و فقط از سوی سازمان سنجش و یا مصوبه مجلس شورای اسلامی صورت می گیرد.
وی در ادامه به ورود مساجد نسبت به آموزش دانش آموزان اشاره و بیان کرد: از سال گذشته این مساله در استان های قم و مشهد شکل گرفت و متولیان این امر تا این لحظه مجوز کتبی از وزارت آموزش و پرورش دریافت ننموده اند.
شیخ الاسلام افزود: در صورت نگرفتن مجوز، دانش آموزانی که در این محیط ها آموزش می بینند به طور حتم به مشکل برخورد می کنند.
وی همچنین گفت: باید برای ورود و خروج دانش آموزان در سطح مدارس، تدابیر خاص امنیتی وضع شود و در زمان تعطیلی، نسبت به امنیت برخی مدارس که آمار دانش آموزی زیادی دارند به ویژه مدارس متوسطه دوم دخترانه، توجه ویژه ای شود.
وی با اشاره به کمبود معلم زن در مقطع متوسطه دوم، خاطرنشان کرد: دبیران تخصصی برای دروس فیزیک، شیمی، حساب و دیفرانسیل بین معلمان خانم کم است و از دبیران مرد پس از تایید گزینش و حراست در مدارس دخترانه تیزهوشان استفاده خواهد شد.

** معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش قم نیز گفت: با توجه به این که امسال 13 هزار دانش آموز به جمع دانش آموزان استان اضافه می شود، سعی شده است از کلاس های خالی مدارس برای تامین فضای مورد نیاز استفاده شود.
علی محمدی افزود: در این راستا 500 کلاس درس به مجموعه کلاس ها اضافه و در مناطقی از جمله پردیسان نیز سه واحد آموزشی احداث شد.
به گفته وی، در استان قم 2 هزار و 64 نیروی انسانی در آموزش و پرورش نیاز است که در دوره ابتدایی یک هزار و 560 تن، در دوره متوسطه اول، دوم و فنی و حرفه ای 458 تَن و در آموزش و پرورش استثنایی 46 تَن می باشد.
وی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش قم در سال تحصیلی جدید برای جبران کمبود نیروی انسانی، از طریق خرید خدمات آموزشی، حق التدریس رسمی، جذب نیروهای فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان و آزمون استخدامی این کمبود را تا حدودی مرتفع نموده است.

** معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش قم نیز گفت: تاکنون حدود 98.5 درصد دانش آموزان در سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم در سامانه سناد ثبت نام نموده اند.
علیرضا یاری افزود: در سال های گذشته اُفت قابل توجهی از ثبت نام دانش آموزان را در دوره متوسطه دوم داشتیم و پیگیری ها مشخص کرد، تعداد زیادی از دانش آموزان پایه نهم در پایه دهم ثبت نام نمی کنند.
وی اضافه کرد: سال گذشته یک هزار و 600 دانش آموز پایه نهم در پایه دهم ثبت نام ننموده اند که این تعداد یک هزار تن از آن ها وارد حوزه های علمیه شده اند، تعدادی ازدواج و یا مهاجرت نموده اند.
وی پیش بینی کرد: امسال این تعداد به 2 هزار تن افزایش یابد.

** رئیس انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش قم نیزگفت: امسال 12 شرکت در امر سرویس مدارس دانش آموزان فعال هستند که 11 شرکت از سوی تاکسیرانی و یک شرکت از سوی اتوبوسرانی معرفی شده است.
حسین یوسفی افزود: مسائل مربوط به سرویس های مدارس در قالب جلسه هایی به اولیاء دانش آموزان و کادر مدارس توضیح داده شده است.
وی بیان کرد: امسال برای لباس فرم دانش آموزان نیز 60 تولیدکننده فعال بودند و با هماهنگی اداره کل تعزیرات حکومتی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف بازدیدهایی از این تولیدی ها به عمل آمد و بر کیفیت دوخت و پارچه لباس نظارت شد.
وی ادامه داد: لباس فرم دانش آموزان در 81 پایگاه توزیع شد و امسال استفاده از پارچه ایرانی مورد تاکید بسیاری بود.
یوسفی خاطرنشان کرد: سعی شده است لباس فرم دانش آموزان تا 2 سال ثابت نگه داشته شود تا خانواده های نیازمند از نظر تامین هزینه لباس، تحت فشار قرار نگیرند.
وی همچنین گفت: توان مالی پایین تولیدکننده ها باعث شد با افزایش نرخ پارچه در تهیه لوازم اولیه تولید لباس ابزار ناتوانی نمایند و در فضای توزیع لباس نیز در مضیقه بودند و از آموزش و پرورش کمک خواستند.

** عباس ذاکریان معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم نیز دراین جلسه گفت: از چند هفته پیش مقابل 104 مدرسه خط کشی عابر پیاده انجام شده و تا 2 هفته آینده نیز برای سایر مدارس انجام خواهد شد.
در پایان این جلسه استاندار قم از حجت الاسلام محمدرضا قاسمی نیا، معاونت نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش قم که در جذب بی سوادان رتبه دوم را در سطح استان کسب نموده است، با اهداء لوحی تقدیر شد.
در سال تحصیلی جدید، حدود 255 هزار دانش آموز در مدارس مشغول به تحصیل می شوند.
/2085/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.